تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۳۷۲۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

زیان ۸۳ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا / غیبت وزیر در اوج نوسان

‌می‌متالز - بازرس صنعت سازمان بازرسی و نماینده مجلس از زیان انباشته ۸۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و غیبت وزیر صنعت در اوج نوسان بازار خبر دادند.

به گزارش می‌متالز، اشکان میر محمدی با اشاره به زیان انباشته ۸۳ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا در برنامه تیتر امشب گفت: مشکل عمده خودروسازان، واردات قطعات الکترونیکی و علت انباشت خودرو‌ها و کسری قطعات مشکل تأمین نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری اعلام شده است

وی افزود: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند به دنبال اعمال افزایش قیمت هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود. سازمان بازرسی هم به ابعاد و عرصه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است.

میر محمدی ادامه داد: خودروسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، اما این وعده هنوز محقق نشده است.

بر اساس این گزارش، محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع مجلس هم در این خصوص گفت: مجموع زیان انباشته از ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال گذشته رسیده و طی سه سال حدود ۷ برابر شده است. به عنوان مثال از آذر ۹۶ تا ۹۹ قیمت تیبای صندوق دار ۵ برابر افزایش یافت. در حالی که تورم دو برابر شد.

وی افزود: حمایت بی، چون و چرا از خودروساز و قطعه ساز که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته شده است. سال گذشته حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد. در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بود، خبری از رضا فاطمی امین وزیر صنعت نبود!

مجید کاغذگریان کارشناس صنعت خودرو هم گفت: ۱۰ درصد از ۹۰ هزار خودروی دپو شده ایران خودرو، معطل قطعه الکترونیکی هستند. ساپکو با دو هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده