تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۲۴۴۲۹۷
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت نفت در پی کاهش عرضه نفت قزاقستان و لیبی

‌می‌متالز - روز دوشنبه افزایش قیمت نفت خام ناشی از شورش‌ها و عملیات تعمیر خطوط لوله نفتی ادامه یافت.

به گزارش می‌متالز، روز دوشنبه در پی کمبود عرضه در قزاقستان و لیبی، قیمت نفت افزایش یافت. شاخص جهانی نفت خام برنت ۳۵ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران، به ۸۲.۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و با قیمت ۷۹.۲۷ دلار در هر بشکه معامله شد. به طور کلی، قیمت نفت در هفته گذشته به دنبال اعتراض‌ها در قزاقستان، که خطوط قطار را مختل کرد و باعث کاهش تولید در میدان نفتی بزرگ این کشور شد، ۵ درصد افزایش یافت.

طبق یادداشتی از شورون به رویترز، شرکت تنگیزشورویل قزاقستان (TCO) در حال حاضر اقداماتی را در آنجا برای بازگرداندن تولید به سطح عادی انجام می‌دهد. تعمیر و نگهداری خط لوله در لیبی نیز بر قیمت‌های جهانی تأثیر گذاشت، در حالی که تولید در لیبی تا ۷۲۹ هزار بشکه در روز از بالاترین میزان سال گذشته معادل ۱.۳ میلیون بشکه در روز و بیش از ۴۰ درصد کاهش داشت. جدای از مسائل عرضه، قیمت نفت نیز تحت تأثیر افزایش تقاضای جهانی و افزایش تولید جزئی از سوی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش یا اوپک پلاس، است.

انتظار عرضه مازاد در بازار نفت سال جاری هم وجود دارد و افزایش عرضه را برای ژانویه به میزان توافق شده در تابستان گذشته حفظ کرده است. در ماه جولای، اوپک پلاس تصمیم گرفت به تدریج تولید را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه افزایش دهد تا تولید را که در سال ۲۰۲۰ به دنبال کاهش تقاضا و ضربه قرنطینه‌های کووید-۱۹ به سفر‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، کاهش یافته بود، بازگرداند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده