تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۴۴۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با رشد ٢٥ درصدی نسبت به سال گذشته؛

تجارت پاییزی ایران ۲۷ میلیارد دلاری شد

‌می‌متالز - ارزش تجارت خارجی ایران در پاییز امسال با رشد ۲۵ درصدی به ۲۷ میلیارد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - جزئیات تجارت خارجی ایران در پاییز امسال را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، کل تجارت کشور در ۹ماهه امسال ۱۲۲میلیون و ۴۵۲هزار تن کالا به ارزش ۷۲میلیارد و ۸۳ میلیون دلار بود که سهم فصل پاییز ۴۳میلیون و ۳۱۸هزار تن به ارزش ۲۷میلیارد و ۱۵۶میلیون دلار بوده است.

تجارت پاییزی کشور نسبت به فصل سوم سال قبل، کاهش ۹درصدی در وزن وافزایش ۲۵درصدی در ارزش را تجربه کرده است و نسبت به فصل تابستان ۷درصد در وزن و ۱۴درصد در ارزش و نسبت به بهار ۱۲درصد در وزن و ۲۸درصد در ارزش رشد داشته است.

وضعیت صادرات در فصل پاییز نیز نشان می‌دهد که از مجموع صادرات ۹۲میلیون و ۳۳۳هزار تنی کشور به ارزش ۳۵میلیارد و ۱۴۱میلیون دلار در ۹ماه سال، ۳۲میلیون و ۳۳۷هزار تن کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۳۳۵میلیون دلار در فصل پاییز به سایر کشور‌ها صادر شد که نسبت به پاییز سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷ درصد، نسبت به تابستان سال جاری ۲۰درصد و نسبت به فصل بهار ۲۵درصد افزایش داشته است.

همچنین جریان واردات در فصل سوم امسال به این صورت بوده که از مجموع ۳۰میلیون و ۱۱۹هزار تن کالای وارده به کشور به ارزش ۳۶میلیارد و ۹۴۲میلیون دلار در ۹ماه سال جاری، ۱۰میلیون و ۹۸۱هزار تن کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار مربوط به پاییز بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۳۰درصد در وزن و ۳۷درصد در ارزش افزایش داشته است.

واردات کشور در فصل پاییز نسبت به تابستان، چهار درصد در وزن و ٥.٥ درصد در ارزش بیشتر شده و نسبت به فصل بهار نیز ۲۸درصد در وزن و ۱۶درصد در ارزش رشد داشته است.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده