تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۷۹۲
کد خبر: ۲۴۴۳۹۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نیوسدان سایپا «سهند» نام گرفت

«شاهین» با گیربکس «CVT پانچ بلژیک» می‌آید

‌می‌متالز - رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و دبیر کمیته نامگذاری محصولات گروه خودروسازی سایپا ضمن اعلام نام دو محصول آینده این مجموعه، از عرضه شاهین و آریا CVT و ساینا و کوییک GX با موتور ارتقاء یافته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و دبیر کمیته نامگذاری محصولات گروه خودروسازی سایپا ضمن اعلام نام دو محصول آینده این مجموعه، از عرضه شاهین و آریا CVT و ساینا و کوییک GX با موتور ارتقاء یافته خبر داد. امیرحسین تابع‌جماعت اظهار کرد: «پس از نامگذاری محصول کراس جدید سایپا به‌نام اطلس، خودرو سدان جدید سایپا نیز با نام «سهند» به تولید انبوه می‌رسد و به بازار عرضه خواهد شد.» وی تاکید کرد: «در شیوه جدید نامگذاری تمام محصولات سایپا ضمن توجه به ریشه ایرانی و معنی آن‌ها در زبان فارسی، هماهنگی و همفکری لازم با سازمان‌ها و بخش‌های ذی‌ربط صورت گرفته تا نام این محصولات تولید داخل، هویت ملی و ایرانی آن‌ها را نیز تداعی کند.»

تجهیز «آریا» و «شاهین» به جعبه‌دنده «پانچ» بلژیک

دبیر کمیته نامگذاری محصولات گروه خودروسازی سایپا همچنین با یادآوری برنامه عرضه محصولات شاهین و آریا اتوماتیک، تصریح کرد: «شاهین اتوماتیک و آریا اتوماتیک به جعبه‌دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز شده‌اند و هر دو محصول با لوگو CVT به‌عنوان نماد گیربکس به‌کاررفته در آن‌ها تولید و به بازار عرضه خواهند شد.» وی همچنین به تغییر نگارش نشان‌واره روی درِ صندوق عقب خودرو‌های تولیدی سایپا اشاره کرد و افزود: «مقام عالی وزارت، مدیران ارشد وزارت صمت و مدیران ارشد گروه سایپا توجه ویژه‌ای به پاسداشت زبان فارسی در نامگذاری و نگارش اسامی محصولات دارند و براساس برنامه‌ریزی‌ها، به مرور تا پایان سال، اسامی محصولات تولیدی گروه سایپا روی بدنه خودرو‌ها به فارسی تغییر خواهد کرد.»

مشخصات و امکانات «ساینا» و «کوییک GX»

تابع‌جماعت در بخش دیگری از سخنان خود به عرضه تیپ جدید ساینا و کوییک فیس‌لیفت سایپا اشاره کرد و افزود: «دو محصول ساینا و کوییک G که پیش از این با موتور M۱۵ اصلاح‌شده و مجهز به دریچه گاز برقی معرفی شده بودند، در تیپ GX به موتور جدید ارتقایافته M۱۵GSI مجهز خواهند شد.» ازجمله آپشن‌های الحاقی ساینا GX در مقایسه با ساینا S می‌توان به مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷اینچ، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، دستگیره آسان بازشو، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، اتولایت، شیشه دودی عقب و رینگ آلومینیومی اشاره کرد.

مشخصات فنی «سایپا سهند»

موتوری که برای نیوسدان «سهند» در نظر گرفته شده نیز M۱۵GSI و نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M۱۵ است که در خودرو‌های ساینا GX و کوییک GX قرار دارد و درواقع موتور شاهین نیز نسخه مجهزشده به توربوشارژ همین پیشرانه است. این پیشرانه ۱.۵لیتری که مصرف سوخت پایینی دارد و تعمیرکاران هم به‌راحتی از پس تعمیر آن برمی‌آیند، مانند موتور ساینا S، کوییک S و شاهین مجهز به دریچه گاز برقی (به‌جای مکانیکی) است. علاوه‌بر بهره‌گیری از کوئل‌های جدید، بالانسر شفت این موتور ارتقا یافته و به‌رغم شتاب اولیه و قدرت حرکتی بهتر، لرزش و صدای آن نیز کاهش پیدا کرده است. خروجی دود این موتور نیز از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سرسیلندر این پیشرانه متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی هم در آن تغییراتی داشته است.

رینگ‌های موتور جدید سایپا هم نسبت‌به M۱۵ معمولی تقویت شده است و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی‌مدت از خود نشان دهد. اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل‌مشاهده در این موتور، تجهیز آن به سامانه VVT یا زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین امکان تطبیق این موتور یورو۵ با استاندارد آلایندگی یورو۶ هم وجود دارد. موتور M۱۵GSI می‌تواند تا ۱۳۵نیوتون‌متر گشتاور را با قدرت ۸۸.۵ تا حدود ۹۰اسب‌بخار تولید کند. البته به‌گفته مهندسان مگاموتور و سایپا، این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه این پیشرانه هستند و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸نیوتون‌متر از این پیشرانه دریافت کرد. همچنین به‌گفته مهندسان این گروه خودروسازی، موتور مذکور نسبت‌به M۱۵ معمولی، حدود ۷درصد مصرف سوخت کمتری دارد. علاوه‌بر این، در کنار نصب این پیشرانه در محصولات جدید سایپا، تغییراتی نیز در نسبت و ضرایب جعبه‌دنده، پلوس و... این خودرو‌ها اعمال شده است.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده