تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۴۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۴۴۵۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطع گاز، کارخانه مطرح شمال غرب را به سوی تعطیلی می‌برد؛ درام، یعنی صوفیان بی سیمان!

‌می‌متالز - شرکت سیمان صوفیان تبریز به عنوان بزرگترین کارخانه تولید سیمان شمال غرب کشور این روز‌ها با چالش قطعی گاز روبه رو بوده و در آستانه تعطیلی است.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان صوفیان با تولید سالانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان به عنوان بزرگترین کارخانه تولید سیمان شمال غرب کشور شناخته می‌شود که این روز‌ها با مشکل قطعی گاز و اختصاص نیافتن سهمیه گاز روبه رو است.

مدیران کارخانه نیز برای همین منظور و جبران سهمیه گاز اختصاص نیافته مجبور به تعطیلی برخی از واحد‌های کارخانه شده اند که در صورت تداوم این وضعیت احتمال تعطیلی کامل این کارخانه دور از انتظار نیست.

شرکت سیمان صوفیان در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در سال ۱۳۴۸ راه اندازی شد و با چهار خط تولید و ظرفیت اولیه ۴۶۰۰ تن در روز آغاز به کار کرد و در سال ۸۷ ظرفیت آن به هفت هزار تن در روز افزایش یافت.

در این کارخانه پنج نوع سیمان شامل تیپ یک، دو و مرکب تولید می‌شود و نیاز اصلی سیمان در شمال غرب کشور توسط این شرکت تامین می‌شود. گفتنی است بیش از هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

شن و ماسه و سنگ مورد نیاز برای تولید سیمان در معدن متعلق به این کارخانه استخراج شده و با ترکیب دیگر مواد مورد نیاز و گداختن آن‌ها در کوره محصول استراتژیک و مهم سیمان تولید می‌شود.


سهمیه گاز مورد نیاز کارخانه اختصاص نیافت


مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان با بیان اینکه متوسط تولید روزانه سیمان در این کارخانه ۶۵۰۰ تن است، افزود: به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود شش هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

ولی الله اخلاقی فرد با بیان اینکه تنوع محصول را در این کارخانه شاهد هستیم، ادامه داد: برای اولین بار در کارخانه اقدام به تولید سیمان پاکتی ۲۵ کیلوگرمی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سهمیه گاز مورد نیاز کارخانه اختصاص نیافت، گفت: این موضوع مشکلات متعددی برای ما ایجاد کرده است.


چالش قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان


این فعال صنعت سیمان سپس ادامه داد: کارخانه سیمان صوفیان که نقش مهمی در تامین سیمان مورد نیاز شمال غرب کشور را دارد با چالش قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان روبه است.

کارخانه سیمان صوفیان که نقش مهمی در تامین سیمان مورد نیاز شمال غرب کشور را دارد با چالش قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان روبه رو است.

وی افزود: ۳۵ تا ۴۰ روز است که گاز شرکت قطع شده و برای همین مجبور به توقف فعالیت یک خط تولید شده ایم، همین موضوع نگرانی‌ها را برای کمبود سیمان در اسفندماه دو چندان کرده است. با ادامه وضعیت فعلی و اختلال در روند تولید بدون شک در فروردین ماه و اردیبهشت ماه شاهد کمبود سیمان در بازار خواهیم بود.


اخلاقی فرد ابراز داشت: قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان برای ساعاتی سیستم‌های غبارگیر ما را نیز با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع از دست ما خارج است.

با ادامه وضعیت فعلی و اختلال در روند تولید بدون شک در فروردین ماه و اردیبهشت ماه شاهد کمبود سیمان در بازار خواهیم بود

وی به احداث نیروگاه توسط شرکت‌های سیمان نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع مقرون به صرفه نیست. ما مشکل برق نداریم. برق را در بورس از طریق شرکت‌های خصوصی خریداری می‌کنیم که برق ارزان قیمتی نیز از وزارت نیرو تحویل ما می‌دهند.


خط تولید کرینکر کارخانه تعطیل است


مدیر کارخانه سیمان صوفیان نیز با تاکید بر اینکه خط تولید کرینکر تعطیل است، ابراز داشت: سوخت جایگزین برای سیمان صوفیان مازوت است که خطرات زیست محیطی دارد.


سوخت جایگزین برای سیمان صوفیان مازوت است که خطرات زیست محیطی دارد


عادل اعترافی سپس گفت: از تاریخ ۲۵ آبان با شروع قطعی گاز به سوخت دوم روی آوردیم. در گذشته با همراهی شرکت نفت از پالایشگاه تبریز مازوت تهیه و انتقال می‌دادیم، امسال مازوت قطع شده و شهر ری به عنوان مبدا مشخص شده است.


وی افزود: این موضوع باعث افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده شده و از طرفی امکان تامین تانکر و ناوگان حمل در حد نیاز نداریم.

وی سپس افزود: کیفیت مطلوب محصولات تولیدی شرکت سیمان صوفیان سبب شده تا بازار هدف این شرکت علاوه بر منطقه شمال غرب، کشور‌های همجوار از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، گرجستان، جمهوری خودمختار نخجوان، ارمنستان و کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز باشد.


احتمال کمبود سیمان در بازار


یکی از فعالان صنعت سیمان نیز از احتمال کمبود سیمان در بازار خبر داد و گفت: بیشتر کارخانه‌های سیمان در کشور با مشکل قطع گاز و برق رو به رو هستند و تولید آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

بیشتر کارخانه‌های سیمان در کشور با مشکل قطع گاز و برق رو به رو هستند و تولید آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

اسدالله ضیایی ابراز داشت: کاهش تولید در کارخانه‌های سیمان از جمله در شرکت سیمان صوفیان باعث اختلال در روند توزیع سیمان طی ماه‌های آتی در بازار می‌شود.

وی ابراز داشت: احتمال افزایش قیمت سیمان نیز وجود دارد چراکه دلالان بیکار ننشسته اند و در حال گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستند. وقتی کمبودی در بازار باشد طرف تقاضا افزایش یافته و قیمت‌ها بالا می‌رود.

ضیایی ادامه داد: با برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا همچون تابستان امسال شاهد کمبود و حتی نایاب شدن سیمان در بازار خواهیم بود.

پیگیر اختصاص سهمیه گاز کارخانه سیمان صوفیان هستیم


استاندار آذربایجان شرقی نیزدر خصوص مشکل اختصاص سهمیه گاز کارخانه سیمان صوفیان گفت: پیگیر اختصاص سهمیه گاز کارخانه سیمان صوفیان هستیم.

عابدین خرم افزود: باتوجه به پروژه‌های مختلفی که در استان داریم و همچنین پروژه ملی مسکن باید اختلالی در روند تولید سیمان ایجاد نشود.

وی ابراز داشت: سیمان صوفیان اصلی‌ترین تامین کننده سیمان در شمال غرب کشور است و باید مشکلی در روند تولید سیمان این کارخانه ایجاد نشود.

با توجه به اینکه تبریز یکی از شهر‌های مهم اقتصادی در سطح کشور بوده و طرح‌های مختلف کوچک و بزرگ در کنار اجرای پروژه‌های ملی و استانی در حال انجام است، قطعاً نتیجه بخش بودن همه این پروژه‌ها منوط به تأمین مصالح ساختمانی و در رأس آن‌ها سیمان است و در این خصوص کارخانه سیمان صوفیان نقش اصلی را ایفا می‌کند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده