تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۴۴۵۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انباشت‌کننده مصالح رودخانه‌ای در میاندوآب ۸.۶ میلیارد ریال جریمه شد

‌می‌متالز - سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب با اشاره به برخورد قاطع با سودجویان و فرصت طلبان جمع‌آوری مصالح رودخانه‌ای در این شهرستان گفت: فردی که به صورت غیرقانونی به تهیه و انباشت مصالح رودخانه‌ای اهتمام کرده بود، هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شد.

به گزارش می‌متالز، اکبر اسدی روز دوشنبه با بیان اینکه برداشت غیرمجاز شن و ماسه آفتی بر جان رودخانه‌های میاندوآب است، اظهار داشت: در ادامه طرح ساماندهی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه طی بازدید از انباشت‌های غیرمجاز و کامیون‌های حامل مواد معدنی فردی که به صورت غیرقانونی به دپوی مصالح رودخانه‌ای اقدام می‌کرد، شناسایی شد.

وی افزود: این فرد بدون اخذ پروانه بهره‌برداری لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت به مقدار ۵۰ هزار متر مکعب مصالح را در کارگاه خود انباشت کرده و به صورت غیرمجاز در حال فعالیت بود.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب بیان کرد: هرگونه برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها تصرف در اموال عمومی و دولتی بوده و جرم تلقی می‌شود و نیازمند اخذ مجوز قانونی از سازمان صمت است.

اسدی گفت: سودجویان و فرصت طلبانی که به انحای مختلف وارد رودخانه شده و منابع و معادن ملّی را به تاراج می‌برند، منتظر برخورد قاطع و تعقیب شدید قضایی باشند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری بیش از ۱۵۰ مورد بازرسی در این زمینه انجام و تعداد ۲۸ فقره پرونده تخلف تکمیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی افزود: برداشت غیرمجاز شن و ماسه در میاندوآب به واسطه وجود رودخانه‌ها و انباشت مصالح در بستر آن‌ها و تقاضای زیاد در بخش‌های عمرانی صورت گرفته و از طرفی این برداشت‌ها توسط صاحبان کامیون‌ها به دلیل نزدیکی رودخانه‌ها با مراکز تخلیه، کاهش هزینه حمل و نقل و مرغوبیت این شن و ماسه نسبت به ماسه‌های کوهی سبب شده تا برخی افراد سودجو نسبت به برداشت بی رویه از بستر رودخانه‌ها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: با این اقدام زمینه تخریب بستر رودخانه و پدیدار شدن سنگ بستر (صخره سخت زیر خاک)، ناپایداری اراضی حاشیه رودخانه، افزایش احتمال به وجود آمدن سیلاب، تغییرات مرفولوژی (تغییر الگو و ساختار) رودخانه و از بین رفتن زیستگاه آبزیان را فراهم می‌شود.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب اظهار داشت: در این شهرستان ۱۴ واحد شن و ماسه مجاز در حال فعّالیت است که در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تسریع و تسهیل در روند رسیدگی به تخلفات صنفی از شهروندان تقاضا می‌شود هر گونه تأمین و خرید مصالح مورد نیاز خود را از واحد‌های معتبر انجام داده و گزارش‌های خود را در مورد تخلف‌های احتمالی با سامانه ۱۲۴ ستاد خبری اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب در میان بگذارند.

 دشت میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با برخورداری از رودخانه‌های پر آب زرینه رود و سیمینه رود مکان مستعد شن و ماسه و مصالح رودخانه‌ای است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده