تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۴۴۵۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سه کشور در انتظار پایان ممنوعیت صادرات زغال سنگ

آیا اندونزی صادرات زغال سنگ را از سر می‌گیرد؟

‌می‌متالز - هرچند ممنوعیت صادرات زغال سنگ حرارتی از سوی مقامات اندونزی سه کشور فیلیپین، ژاپن و کره جنوبی را به چالش کشیده، اما شرکت برق این کشور همچنان به ذخیره سازی این ماده معدنی اصرار می‌کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت برق اندونزی ۱۰ روز پیش نسبت به ممنوعیت صادرات زغال سنگ حرارتی برای ذخیره سازی آن در جهت استفاده نیروگاه‌های خود اقدام کرده است. در این رابطه وزیر انرژی اندونزی اظهار داشت: همزمان با افزایش فشار بر بزرگترین صادر کننده زغال سنگ حرارتی جهان برای پایان دادن به ممنوعیت اعمال شده ۱۰ روز پیش، دولت اندونزی امیدوار است در روز‌های آینده به تصمیمی برای از سرگیری حمل و نقل زغال سنگ دست یابد.

آریفین طریف، وزیر انرژی ژاپن نیز در دیدار با هاگیودا کویچی، وزیر صنعت ژاپن در خصوص ممنوعیت اعمال شده از سوی اندونزی برای صادرات زغال سنگ اظهار داشت: در هفته گذشته ما انبار داری انجام دادیم و امیدواریم در روز‌های آینده شفافیت بیشتری به وجود آید تا بتوانیم امنیت زغال سنگ و صادرات را از سر بگیریم.

بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا صادرات زغال سنگ را در اول ژانویه به حالت تعلیق درآورد، زیرا شرکت برق دولتی آن از سطح بسیار پایین موجودی سوخت گزارش داده که این کشور در آستانه قطعی برق گسترده قرار دارد.

با توجه به دنباله دار شدن ماجرا ممنوعیت صادرات زغال سنگ و ایجاد بحرانی در تامین این ماده معدنی، فیلیپین روز دوشنبه به ژاپن و کره جنوبی پیوست و خواستار کاهش ممنوعیت صادرات اندونزی شد. در این راستا مقامات صنعت فیلیپین اعلام کرده اند که انتظار می‌رود اندونزی از امروز دوباره صادرات زغال سنگ خود را از سر بگیرد.

پاندو سجاهریر، رئیس انجمن معدن کاران زغال سنگ اندونزی (ICMA) نیز بیان کرد: نشست روز دوشنبه به احتمال زیاد بر روی مسائل حمل و نقل و لجستیک متمرکز خواهد شد. با این حال ما آماده هستیم تا زغال سنگ را برای مقداری که شرکت برق کشور می‌خواهد تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرچه سریع‌تر باید چاره‌ای برای لغو ممنوعیت صادرات زغال سنگ حرارتی اندیشیده شود، اضافه کرد: شرکت برق اندونزی اعلام کرده است که ۱۳.۹ میلیون تن زغال سنگ را تامین کرده است، اما همچنان کمبود این ماده معدنی احساس می‌شود و خواهان ۲۰ میلیون تن برای رسیدن به سطح موجودی ۲۰ روزه برای نیروگاه‌های خود است.

گفتنی است پیش از این نیز رئیس جمهور اندونزی نسبت به ممنوعیت صادرات و خام فروشی فرونیکل هشدار داده بود و از دیگر برنامه‌های صنعت معدن این کشور نیز به موضوع ممنوعیت قریب الوقوع سنگ بوکسینگ خبر داده است. بر این اساس به نظر می‌رسد مقامات اندونزی برنامه جدیدی در حوزه صنعت معدن پیش می‌برند که اکنون با ممنوعیت‌های گسترده صادرات مواد معدنی شروع شده است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده