تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۲۴۴۵۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز‌های طلایی صنعت در لامرد/ از کلنگ زنی پتروشیمی تا تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم

‌می‌متالز - این روز‌ها دوباره لامرد در خط ریلی صنعتی قرار گرفته است و قرار است کلنگ زنی پتروشیمی و تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در این شهرستان صنعتی رقم بخورد.

به گزارش می‌متالز، در روزگاری نه چندان دور شهرستان لامرد در جنوب استان فارس تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جز محروم‌ترین نقاط کشور بود و مردم این شهرستان از کم‌ترین امکانات برخوردار بودند.

اما امروز دیگر لامرد به برکت نظام جمهوری اسلامی و نفس قدسی معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبری فرزانه انقلاب و همت و تلاش بزرگان و جوانان این شهرستان لامرد و از سوی دیگر وجود معادن و منابع عظیم گازی این شهرستان تبدیل به عسلویه دوم در ایران اسلامی شده است.

وجود ظرفیت عظیم منابع گاز شیرین در کوه‌های مشرف به شهرستان لامرد و سهم بالای تولید انرژی موجب آن شده است این شهرستان یکی از شهرستان‌های اصلی در تامین گاز کشور باشد.

وجود این منابع عظیم انرژی، بستر لازم را برای استقرار صنایع زیرساختی و به خصوص مجموعه‌های صنعتی انرژی بر فراهم نموده است که منطقه ویژه اقتصادی لامرد در راستای این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عظیم احداث شده است.

همچنین احداث مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور در شهرستان لامرد نیز این شهرستان را به قطب صنایع معدنی تبدیل نمود.

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که با سرمایه گذاری یک میلیارد و دویست میلیون دلاری بعنوان بزرگترین و مدرنترین کارخانه آلومنیوم کشور به بهره برداری و صادرات شمش آلومینیوم رسیده، یکی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد می‌باشد که طی چند روز آینده خط تولید آن به ٣٠٠،٠٠٠ هزار تن شمش آلومنیوم در سال می‌رسد.

قرار است در هجدهم دی ماه سال جاری شهرستان لامرد میزبان وزرای دولت سیزدهم و مسوولان عالی صنعت کشور باشد و علاوه بر اینکه مراسم بزرگداشت تحقق ۳۰۰ هزار تن تولید آلومینیوم برگزار شود، کلنگ زنی احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر و همچنین کلنگ زنی احداث پتروشیمی‌ها نیز در منطقه ویژه اقتصادی لامرد انجام شود.


پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از اقلام مهم صادراتی هستند


سید موسی موسوی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی در این زمینه با بیان اینکه ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی، افزون بر ارزآوری، صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده، برای جوانان اشتغال‌زایی بسیار بالایی به‌دنبال دارد، افزود: تمرکز ارزش‌افزوده بر صنایع پایین‌دستی است بنابراین اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خود را روی صنایع پایین‌دستی بگذاریم بیشترین عایدی نصیب کشور می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: نمی‌توان نقش پتروشیمی‌ها را در شرایط تحریمی کنونی همسو با درآمدزایی و ارزآوری برای کشور منکر شد و می‌توان گفت پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از اقلام مهم صادراتی در شرایط تحریمی به داد کشور رسیده‌اند، هرچند در شرایط کنونی فروش و صادرات نفت نیز به‌خوبی پیش می‌رود و در این مدت نیز رکورد‌های خوبی در فروش نفت داشته‌ایم.

موسوی اضافه کرد: بی‌شک ساخت پتروپالایشگاه‌ها و در اختیار قرار دادن تسهیلات لازم برای آن‌ها در عمل، جلو خام‌فروشی گرفته می‌شود و به ارزش‌افزوده بیشتر نیز دست خواهیم یافت.

همچنین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز گفت:یکی از مسائل مهمی که پس از تکمیل زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از دغدغه‌های اصلی بنده است جذب سرمایه گذاران جهت احداث پروژه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، صنایع پایین دست آلومنیوم، صنایع فولادی، نیروگاهی و سایر صنایع دیگر است که در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.


منطقه ویژه اقتصادی لامرد میتواند پیشران توسعه صنعتی و معدنی استان فارس و جنوب کشور باشد


مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در همین رابطه با بیان اینکه مجوز فعالیت صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه لامرد صادر شد گفت: با همراهی و تلاش‌های مجدانه و مصرانه دکتر موسوی نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌هایی که از ابتدای طرح ریزی شده انجام بوده، خوشبختانه انعقاد قرارداد احداث صنایع پتروشیمی در این منطقه به اتمام رسیده و بزودی مردم قدرشناس لامرد شاهد کلنگ زنی این صنایع بزرگ خواهند بود.

وی افزود: با اتمام ساخت این پروژه‌ها و توجه صنایع و هلدینگ‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور به موقعیت استراتژیک شهرستان لامرد، نزدیکی به دریا و قرار گرفتن در کریدور مهم ترانزیتی کشور، منطقه ویژه اقتصادی لامرد میتواند پیشران توسعه صنعتی و معدنی استان فارس و جنوب کشور باشد.

مهندس مهدی زحمتکش نیزدر این خصوص گفت: در سالی که از طرف رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی نامگذاری شده است شاهد آن هستیم که ایمان به توان داخلی، با شعار زیبای " ما می‌توانیم" در تحقق تولید ۳۰۰ هزار تنی شمش آلومینیوم در بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور در آستانه به ثمر نشستن می‌باشد.

مدیرعامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با بیان این مطلب که دستیابی به قله‌های رفیع تولید، حاصل خود باوری و اعتماد به جوانان ایرانی و ظرفیت‌های درونی کشور می‌باشد، اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر جوان در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب را یکی از ثمرات ارزشمند دستیابی به تولید ۳۰۰ هزار تنی برشمرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد این میزان اشتغال ایجاد شده از جوانان بومی لامرد و مهر می‌باشند.

وی بیان داشت: خوشبختانه با پیش‌بینی‌هایی که در مجتمع انجام شده، علی‌رغم مشکلات به وجود آمده در سایه تحریم‌های ظالمانه در این مدت با آن‌ها دست‌به‌گریبان بوده ایم، برای واردات مواد اولیه مورد نیاز به مشکلی برخورد نکردیم و ذخیره استراتژیک قابل قبولی نیز در شرکت داریم که برای پیشگیری از رخداد‌های غیر مترقبه آماده شده است.

مهندس زحمتکش بیان داشت: با توجه به تکنولوژی ۴۳۰ کیلوآمپری که در خطوط تولید سالکو به کار رفته است و مشابه آن در خطوط تولید سایر شرکت‌های تولیدکننده شمش در کشور وجود ندارد و همچنین نو بودن تجهیزات خطوط تولید، تاکنون نسبت به سایر شرکت ها، محصولات با کیفیت‌تری تولید کرده‌ایم که شمش‌های آلومینیومی با خلوص ۹۹.۹ درصد را عرضه می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده