تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۴۴۵۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
با حضور جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد؛

جلسه پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان

‌می‌متالز - جلسه پدافند غیرعامل شرکت فولاو خوزستان با حضور حسن ساسانی جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور و هیات همراه، امین ابراهیمی مدیرعامل، مشاوران، قائم مقامان، معاونان و مدیران شرکت فولاد خوزستان ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس ساختمان مدیرعامل برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در این جلسه گفت: فولاد خوزستان نقش کلیدی در زنجیره فولاد کشور ایفا می‌نماید. با همت کارکنان پس از تامین نیاز داخلی، ۶۰ درصد محصولات این شرکت صادر می‌شود.

وی افزود: در سالی که شعار آن تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها می‌باشد، با ایجاد قطعی‌های برق و گاز، حجم تولید این شرکت بسیار کاهش یافت. البته شرکت فولاد خوزستان با افقی که برای خود مشخص نموده است، قصد دارد ۲۵ درصد تولید کشور را در صنعت فولاد به خود اختصاص دهد.

ابراهیمی گفت: در حال حاضر ۱۴۵ پروژه با هزینه بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است.

محسن ساسانی جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست اظهار داشت: پدافند غیرعامل عبارت است از: حفاظت از دارایی‌های ملی در برابر تهدید‌های تخصصی (اقدامات غیر مسلحانه). جنگ اقتصادی قواعدی دارد که حفاظت از آن بر عهده‌ی فرمانده اقتصادی می‌باشد. به دلیل اینکه تهدید‌ها متفاوت شده، ساز و کار محافظت از آن نیز متفاوت است. پدافند غیرعامل، سرعت، دقت و قدرت حفاظت از سیستم را افزایش می‌دهد.

وی افزود: فرآیند‌های پولی و مالی، با قوانین وضع شده در امور بین المللی، دستاویز ابر قدرت‌ها شده است و در حوزه اقتصاد اگر با دقت و هوشمندی پیش نرویم، با وجود بدافزارها، دچار اختلال خواهیم شد.

وی افزود: در طول سال جاری ۳ مرتبه صنایع اصلی کشور ما مورد حمله سایبری قرار گرفته است. حال اگر سیستم پولی و مالی در کشور دچار تهاجم شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین دلیل نیاز وجود پدافند غیرعامل بیشتر احساس می‌شود.

ساسانی در ادامه گفت: تعریفی به نام توسعه پایدار در کشور مطرح شده است که مصادیق عملیاتی آن بر زمین مانده است. زیرا در مکان‌یابی و جانمایی آن‌ها اشتباه شده است. به عنوان مثال دفتر مرکزی و پرداخت مالیات در منطقه خودشان اتفاق نمی‌افتد. پنجاه درصد مالیات در استان‌های اصفهان و کرمان توزیع شده و مابقی در میان ۲۹ استان دیگر توزیع می‌شود.

وی افزود: برای هر سازمانی نیاز است که هزینه‌های تولید آن کاهش یافته و در مقابل، سرمایه در گردش تولید آن افزایش یابد.

ساسانی تصریح نمود: بنا بر تعریف پدافند غیرعامل، جذابیت هدف برای دشمن در طرح‌های اقتصادی باید کاهش یابد.

وی افزود: با وجود سطح بالای سواحل دریایی، متاسفانه بر ظرفیت اقتصادی توسعه دریایی در کشور سرمایه گذاری نشده است.

جانشین پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: تنها ۸ درصد سطح معدنی کشور استخراج شده است. با جانمایی شرکت‌های معدنی و فاصله آن‌ها با شرکت‌های صنعتی، هزینه حمل و نقل بالایی بر شرکت‌های صنعتی تحمیل می‌شود.

وی با بیان یک سوال گفت: در زمانی که حادثه‌ای در شرکت فولادی اتفاق می‌افتد، سیستم اطلاع رسانی به مدیریت و تصمیم گیری برای اولویت ورود واحد‌های مربوطه چگونه انجام می‌شود؟ نحوه اعزام نیرو‌های بهداشت و درمان، زمان رسیدن نیرو‌های آتش نشان به محل حادثه چگونه است؟

امروزه در زمان بروز حادثه، جامعه از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها نداشتن اطلاعات کافی را نمی‌پذیرند.

غلامرضا فروغی نیا مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان گفت: با وجود سواحل دریایی بسیار در کشور، صنعت به جای دریا محور، کویر محور می‌باشد.

علی اصغر مشهدی زاده معاون مالی و اقتصادی فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان با مشکلاتی روبرو است؛ از یک سو تشویق شده که ارز آور است و از سوی دیگر متهم است که چرا صادرات انجام می‌دهد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در این نشست گفت: قانون ماده ۲۰۱ بند ک برنامه ۵ ساله توسعه کشور می‌گوید: رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای طرح‌های حساس و مهم و یا در دست مطالعه و نیز تاسیسات زیر بنایی و ساختمان‌های حساس، شریان‌های اصلی و حیاتی کشور و آموزش عمومی مردم توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱۷۹ این قانون به منظور پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی است.

وی افزود: میزان خسارت و صدمات ناشی از عوامل و پدیده‌های بالقوه و یا بالفعل خسارت زا نسبت به نیروی انسانی، تجهیزات و تاسیسات با شدت صفر تا صد درصد را آسیب پذیری می‌گویند.

ابراهیمی افزود: در پدافند عامل دفاع در مقابل حملات خرابکارانه زمینی، هوایی، موشکی، اتمی و بمب با بکارگیری سلاح و تجهیزات جنگی و تکنیک‌های رزمی صورت می‌پذیرد، ولی پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقداماتی است که مستلزم بکارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان آسیب پذیری را حذف نموده یا به حداقل ممکن کاهش داد. این اقدامات شامل افزایش بازدارندگی ها، تداوم فعالیت‌های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، جابه جایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد. در پدافند غیرعامل نهادها، بخش ها، واحد‌ها و کارکنان می‌توانند نقش موثری ایفا نمایند.

وی ادامه داد: حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و از جمله ارتباطی و رسانه و ارزیابی امنیت آنان و حفاظت از تاسیسات و تجهیزات، حفاظت سازمانی، تداوم اداره مدیریت کارکنان و شبکه‌های اطلاع رسانی سیستم‌ها و دارایی‌ها و مراکز حیاتی درون سازمانی و ارتباطی (که در صورت انهدام موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی، سامانه‌های هدایت کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی ارتباطی و دفاعی می‌گردد) و مراکز حساس و فضای سایبری در پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس رویکرد پدافند غیرعامل بسیاری از تاسیسات و ساختمان‌ها به صورت دو منظوره احداث می‌گردد تا به عنوان پناهگاه نیز استفاده گردد. (مانند خطوط راه آهن زیر زمینی، ایستگاه‌های مترو و پارکینگ‌های بزرگ ساختمان ها). در پدافند غیرعامل سایبری قانون کارآمدی وجود دارد، هر شخص تنها اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد که برای انجام آن کار بدان نیازمند است. فضای سایبری به شدت مبتنی بر فناوری است و مدیران یک سازمان بایستی متخصص و مسلح به این دانش باشند. توسعه تفکر مبتنی بر ریسک و فرصت در حذف یا کاهش پیامد‌های نامطلوب و از جمله تداوم اداره مدیریت کارکنان در حملات سایبری بسیار مهم است.

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: اصول پدافند غیرعامل سازمانی شامل مجموعه اقدامات بنیادی و زیربنایی که عبارتند از: انتخاب عرصه‌های ایمن و توسعه ایمن سازی، تعیین بهینه استقرار کارکنان در محیط‌های کاری، بهینه سازی فضای فیزیکی و اجرای پروژه‌های ایمن سازی، همگام سازی سیستم‌های پشتیبانی و ارتباطی، مقاوم سازی، استحکامات و ایمن سازی سازه‌های حیاتی و حساس، مکان یابی و آماده سازی مکان‌های مانور، مدیریت بحران دفاعی در صحنه‌های عملیاتی، استتار و نامریی سازی، ناتوان سازی سیستم‌های اطلاعاتی مهاجم و اختفا و حفاظت از آمار و اطلاعات سیستم‌های حیاتی و مهم است.

وی ادامه داد: سطوح پدافند غیرعامل سازمانی عبارتند از: سطح عالی و راهبردی پدافند غیرعامل (شورای رهبری)، تعیین خط مشی و سیاست گزاری سطح عملیاتی و تدوین برنامه‌های اجرایی و نظام نامه و دستورالعمل (مدیران ارشد)، سطح اجرایی و تاکتیکی پدافند غیرعامل سازمانی و اجرای مانور‌های منظم سالیانه و فصلی است.

وی افزود: در شرکت فولاد خوزستان تاکنون ۳ مانور ملی در زمینه پدافند غیرعامل برگزار گردیده که از آن جمله می‌توان به مانور پدافند غیرعامل ایستگاه برق، (عملکرد بمب‌های گرافیتی) و مقابله با عملیات خرابکارانه در خصوص نشت گاز کلر و انفجار در سایت صنعتی اشاره کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده