تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۴۴۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان بورس خبر داد؛

واریز سود ۳۰۰ شرکت از طریق سجام تا پایان سال

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس گفت: تاکنون ۲۳۰ شرکت سود خود را از طریق این سامانه پرداخت کردند و ۷۰ شرکت دیگر نیز تا پایان سال از طریق این سامانه سود خود را پرداخت خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، شب گذشته نشستی تحت عنوان رفع مشکلات بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار شد. در این گردهمایی، فعالان بازار سرمایه ضمن بیان مشکلات خود در جریان آخرین پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بورس برای رفع مشکلات این بازار قرار گرفتند.

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا کنون بحث پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام با مشکلات زیادی از نظر زیرساختی مواجه بود، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این مسئله رفع شد، به طوری که تاکنون نیز ۲۳۰ شرکت سود خود را از طریق این سامانه پرداخت کردند.

وی ادامه داد: بحث واریزی معوقات نیز نیاز به زیر ساخت‌های رجیستری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارد که اکنون این مساله فعلا فراهم نشده، اما ما تمام سعی خود را برای اجرای این موضوع نیز انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازار سرمایه نیازمند حمایت مالی از سوی دولت نیست به سبب آنکه اکنون عمق مالی بازار سهام به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده، در حال حاضر خواسته اصلی ما از دولت ایجاد ثبات اقتصادی به منظور پیش‌بینی پذیر شدن سود شرکت‌ها است.

وی بیان کرد: پس از تصویب بودجه ۱۴۰۱ به طور حتم اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اعداد و ارقام مندرج در لوایح بودجه که روی شرکت‌های تولیدی اثر می‌گذارند تا حد امکان به یک انسجام و ثبات برسند به طوری که هرساله شاهد تغییر بسیاری در آن‌ها نباشیم.

رئیس سازمان بورس گفت: از تمام فعالان، مدیران بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی می‌خواهم در راستای اصلاح مولفه‌های واقعی اقتصاد ما را یاری کنند، زیرا سازمان به تنهایی موفق نخواهد شد.

عشقی بیان کرد: البته بخشی از مشکلات نیز به ارکان خود بازار سرمایه باز می‌گردد، زیرا اکنون اگر شرکتی بخواهد افزایش سرمایه دهد به سبب مواد مندرج در قانون تجارت و فرآیند‌های درون سازمانی با مشکلات متعددی مواجه می‌شود.

وی گفت: اگر قرار است تصمیمی اخد شود به طور قطع نباید بازه اجرایی آن فقط یک مدت محدود را در برگیرد، زیرا بازار سهام نیازمند مسکن برای التیام درد خود نیست بلکه باید برای آن درمان قطعی در نظر گرفت.

برگزاری جلسات هفتگی با ناظران جهت ساماندهی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: از حدود ۱۷ سال پیش تا کنون علی‌رغم گسترش عمق معاملات و افزایش جمعیت سهامداران، این بازار از لحاظ ساختاری تغییر چندانی نکرده است.

وی بیان کرد: اکنون در تلاش هستیم تا برخی ساختار‌ها را تغییر دهیم به طور مثال در این خصوص می‌توان به اصلاح عملکرد ناظر‌ها اشاره کرد، در حال حاضر به طور هفتگی جلسه‌ای با تمام ناظر‌ها برگزار می‌شود و از آن‌ها در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش‌هایی دریافت می‌شود.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: بحث‌های نظارتی بسیار جای کار دارد، به خصوص در چند سال اخیر که سازمان درگیر حواشی شده است، اما بنده سعی دارم با همکاری فعالان و کارشناسان بازار این مسائل را سامان دهم.

عشقی در خصوص عرضه‌های اولیه، گفت: اکنون بحث عرضه اولیه یکی از مسائل اصلی ماست، زیرا برخی معتقدند که عرضه اولیه باید باشد، اما عده دیگر می‌گویند چنین امری اکنون سبب خروج نقدینگی می‌شود، این مسائل در حالی مطرح می‌شود که در شرایط فعلی شرکتی‌هایی هستند که حتی حاضرند زیر قیمت عرضه اولیه خود را انجام دهند، ما برای سامان دادن به چنین مسائلی به شدت نیازمند هم فکری با فعالان بازار هستیم.

رئیس سازمان بورس گفت: در حوزه ناشران و نهاد‌های مالی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است ما در تلاش هستیم که اقدامات افزایش سرمایه نیز به منظور صرفه جویی در زمان به صورت الکترونیک انجام شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده