تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۴۴۶۷۹
سرویس خبر : انرژی
با تصمیم کارگروه تنظیم بازار

فروش اینترنتی روغن موتور الزامی شد!

‌می‌متالز - کارگروه تنظیم بازار تمام محصولات و تولیدات روغن موتور (بنزینی و دیزلی) را مشمول قیمت‌گذاری کرد، با این امید که ترتیب نظارت بر بازار روغن موتور افزایش یافته و تولید و بازار این کالا از انحصار خارج شود.

به گزارش می‌متالز، کارگروه تنظیم بازار در جلسه خود درحالی روغن موتور را مشمول قیمت‌گذاری کرد که با این اقدام تولیدکنندگان موظف به ثبت میزان تولید و فروش در «سامانه جامع تجارت» خواهند شد. پیش از این انحصار تولید روغن موتور در اختیار چند تولیدکننده بود و این اقدام نه تنها کالبا مصوبه جدید این کالا از انحصار خارج می‌شود.

تمامی ارگان‌های ذیربط نظارتی موظف شدند نظارت بر بازار را برای رسیدن محصول به نرخ مصوب به‌دست مشتری انجام دهند. براساس آمار در ۹ ماهه امسال ۲۶ هزار و ۷۹۳ فقره بازرسی از واحد‌های توزیع روغن موتور انجام شده که در این راستا یک هزار و ۵۹۹ فقره به ارزش بیش از ۱۷۲ میلیارد ریال تشکیل گردیده است.

فروش اینترنتی روغن موتور

روغن‌موتور از جمله محصولاتی است که ملزم به عرضه «فروش اینترنتی» نیز شده و در جشنواره خرید شفاف با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به عرضه است.

روند تغییر در بازار این کالا از اوایل امسال شروع شد. به دنبال گزارش‌های اعتراضی شهروندان از استان‌های مختلف قیمت‌گذاری این کالا در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفت و اردیبهشت ۱۴۰۰ مصوب شد. آن زمان گزارش‌هایی از استان‌های کشور پیرامون نحوه عرضه و کمبود روغن موتور در بازار، روند تامین، توزیع و نرخ انواع روغن موتور دیزلی و سواری مطرح شد که از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه دستورالعمل تعیین نرخ کالا‌ها و خدمات کلیه واحد‌های تولیدکننده روغن موتور، با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مصوب و به واحد‌های تولیدی ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل تولیدکنندگان روغن موتور مکلف شدند با احتساب درصد‌های سود عمده و خرده‌فروشی نسبت به تعیین و تثبیت نرخ کلیه محصولات تولیدی مرتبط در سامانه ۱۲۴ با هماهنگی سازمان مذکور اقدام نمایند.

کیفیت روغن موتور زیر ذره بین

در همین راستا با هدف ساماندهی بازار روغن موتور از مهر ماه مقرر شد؛ فروش و عرضه محصولات روغن موتور صرفا به عاملان و خریداران دارای پروانه کسب که در «سامانه جامع تجارت» دارای کد هستند، واگذار شده و عرضه خارج از شبکه تخلف محسوب شود. این تصمیم نیز در شرایطی گرفته شد که پیش از آن بار‌ها تعمیرکاران نسبت به شیوع روغن‌های موتور تقلبی و قاچاق در بازار هشدار داده و نسبت به آن گلایه‌مند بودند. آن‌ها عنوان کرده‌اند روانکار‌های بی‌کیفیت، آسیب‌های جدی به موتور و گیربکس خودرو‌ها وارد کرده و مشکلات را در بخش تعمیر دوچندان کرده است.

بساط رانت نمایندگی‌ها جمع می‌شود؟

فعالان بازار معتقدند با تصمیم‌های جدید دولت، می‌بایست بساط رانت قیمت‌گذاری و توزیع قطره چگانی روغن موتور برچیده شود. پیش از این انحصار تولید و بازار این محصول موجب شده بود تا نمایندگی‌ها بیشترین حجم روغن‌موتور تولیدی داخل را در اختیار داشته باشند و با توزیع قطره‌چکانی نرخ را در بازار مدیریت کنند.

الزام فروش و عرضه محصولات روغن‌موتور از طریق ثبت اطلاعات در «سامانه جامع تجارت» بازار فروش روغن موتور می‌تواند ساماندهی و علاوه بر کاهش حجم کالا‌های بی‌کیفیت به تنظیم بازار نیز کمک کند. البته اگر سامانه مذکور درست کار کرده و نظارت‌های دولتی برای فرآیند فوق دقیق، شفاف و مسئولانه باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده