تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۴۴۷۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش ۸۰ درصدی صادرات سیمان به افغانستان

‌می‌متالز - سهمیه‌بندی برق سیمان ادامه دارد. همین محدودیت‌ها باعث شده که تولید سیمان کاهش پیدا کند. آیا کاهش تولید صادرات سیمان را کم کرده است؟

به گزارش می‌متالز، در فصل سرما تقاضا برای خرید سیمان در بازار‌های داخلی و خارجی کم شده است. از سوی دیگر یکی از مشتری‌های پر و پا قرص ایران یعنی افغانستان خرید سیمان از ایران را ۸۰ درصد کاهش داده است. چرا خرید سیمان از سوی افغانستان کم شد؟

در همین مورد یک کارشناس صنعت سیمان گفت: فعلا با روی کار آمدن طالبان و تغییرات حاکمیتی در این کشور ساخت و ساز در افغانستان متوقف است. همین مساله باعث کاهش ۸۰ درصدی صادرات سیمان به افغانستان شده است.

نادر غفاری توضیح داد: البته ایران محدودیتی در حوزه صادرات سیمان قائل نشده است. صادرات به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل کمتر شده است. از طرفی با توجه به محدودیت‌های تامین انرژی در ایران قطار‌ها در این فصل بیشتر در حال جا به جایی سوخت نیروگاه‌ها هستند.

او با اشاره به وضعیت تولید سیمان بیان کرد: تولید سیمان در دی ماه حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه ماه گذشته کمتر شده است. علت کاهش تولید سیمان سهمیه‌بندی برق و کاهش میزان تقاضا در بازار داخل است.

سیمان گران نشده است

غفاری گفت: با توجه به محدودیت‌ها هنوز روند فعالیت کوره‌های سیمان قطع نشده وزارت نیرو به میزان فعالیت کوره به کارخانه‌ها برق می‌دهد. تنها مشکل کارخانه‌های سیمان قطع آسیاب‌هاست که این سهمیه‌بندی باعث کاهش تولید شده است.

او ادامه داد: فعلا سهمیه‌بندی برق کارخانه‌ها تاثیری بر روند قیمت سیمان در بازار نگذاشته است. چنانچه برق کارخانه‌های سیمان قطع شود سیمان هم در بازار گران می‌شود. این در حالی است که وزارت نیرو اعلام کرده که از هشت بهمن ماه وضعیت برق صنایع به حالت عادی بر می‌گردد.

پیش‌تر اعلام شده بود که بعد از سهمیه‌بندی برق فولادی‌ها برق صنعت سیمان هم سهمیه‌بندی شده. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان گفته بود:برای برق صنعت سیمان محدودیتی ایجاد کردند. چنانچه قطع برق صنعت سیمان تداوم داشته باشد تولید سیمان در زمستان کاهش پیدا می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده