تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۴۴۹۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بازدید میدانی چهاردهم

رییس جمهور: دولت سیزدهم ازخام فروشی منابع و مواد معدنی جلوگیری می‌کند

‌می‌متالز - رییس جمهور پس از افتتاح پالایشگاه نفت فوق سنگین در شهرستان قشم، گفت: رویکرد دولت سیزدهم را جلوگیری از خام فروشی منابع و مواد معدنی کشور توصیف کرد.

به گزارش می‌متالز، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز جمعه در این مراسم افزود: این رویکرد در حوزه نفت نیز به صورت جدی از سوی وزارت نفت دنبال می‌شود و ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین در قشم جلوه‌ای از تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است که منافع آن نصیب ملت ایران می‌شود.

دکتر رئیسی روز جمعه در دومین روز سفر به استان هرمزگان پس از افتتاح مرحله نخست پروژه پالایشگاه نفت فوق سنگین در شهرستان قشم، اظهارداشت: هدف از احداث این پالایشگاه جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه محصولات این پالایشگاه از جمله قیر موارد استفاده گسترده‌ای دارد، اظهار داشت: این اقدام از آن گام‌های بسیار خوبی است که وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی برداشته است.

مرحله نخست پالایشگاه نفت خام فوق سنگین پاسارگاد قشم با حضور رییس جمهور به صورت رسمی وارد مدار تولید شد.

از مزایای پالایشگاه نفت خام فوق سنگین پاسارگاد قشم می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده از جمله قیر کشور اشاره کرد و توان افزایش صادرات دارد.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش خام فروشی نفت، در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» امروز (جمعه، ۲۴ دی‌ماه) پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام فوق سنگین قشم در گروه گسترش انرژی پاسارگاد و با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسمی رسید.

این پالایشگاه نفت قشم هم اکنون به ظرفیت کامل تولید رسیده که از مزایای آن می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده از جمله قیر کشور اشاره کرد.

تاکنون گروه گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و همچنین سه پُست اسکه صادراتی به ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است؛ همچنین ظرفیت صادراتی سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلاری از جمله نتایج زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه به شمار می‌رود.

پیش بینی شده با بهره‌برداری از این واحد تولیدی ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از یک‌هزار نفر به‌طور غیرمسقیم در این پالایشگاه مشغول به کار می‌شوند.

تکمیل اساسی پالایشگاه در چند ماه اخیر

با تغییر دولت در سال جاری و روی کار آمدن مدیریت جدید در وزارت نفت، بررسی‌های مسوولان جدید نشان داد که پالایشگاه نفت قشم همچنان ناقص است و تا مرحله تولید، فاصله دارد.

بررسی‌ها نشان داده که سال گذشته زمان پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه نفت قشم، حتی اسکله و بخش‌های فرآیندی آن هم آماده نشده بود و اساساً آنچه که به عنوان پیش راه‌اندازی انجام شد، فاصله بسیاری تا تکمیل طرح داشت.

با جلسات مستمری که وزارت نفت دولت سیزدهم برای رفع مشکلات تکمیل این پالایشگاه داشت، در ماه‌های گذشته به تدریج مراحل تکمیل این پالایشگاه انجام شد و اکنون با گذشت یک سال از افتتاح اولیه آن در دولت قبل، این پالایشگاه به تازگی آماده گرفتن نفت سنگین شده است.

بدین ترتیب با جاری شدن نفت سنگین در لوله‌های پالایشگاه قشم، عملاً مرحله تولید از این پالایشگاه، در شرایط فعلی شروع شده است که قرار است آقای رئیسی آن را افتتاح نماید.

در یک سال اخیر که دولت قبل این پالایشگاه را به اصطلاح پیش‌راه‌اندازی کرد، یک لیتر هم این پالایشگاه تولید قیر نداشته چراکه اساساً آمادگی تحویل گرفتن خوراک (نفت خام سنگین) را نداشت.

پالایشگاه ظرفیت روزانه ۳۵هزار بشکه قیر تولید می‌کند

معاون پایین دستی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد گفت: پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و تولید قیر قشم با ۲۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری است که با بهره‌برداری از این پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه در روز قیر باکیفیت تولید خواهد شد.

غلامحسین رمضان پور با اشاره به اشتغال متخصصان و کارشناسان مجرب در این پالایشگاه گفت: مساحت این پالایشگاه در ۴۰ هکتار است و بیش از یک هزار نیرو در دوران ساخت این شرکت مشغول به کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری ۲۰۰ نفر به‌صورت ثابت در این شرکت مشغول می‌شوند.

معاون پایین دستی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد اظهار داشت: ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و پالایشگاه پارس بهین قشم که ۲۵ دی‌ماه سال ۹۹ مرحله پیش راه‌اندازی را آغاز کرده بود، پس از پایان این مرحله، در سفر آیت‌الله رئیسی به استان هرمزگان مرحله نخست آن به بهره‌برداری نهایی رسید.

وی گفت: استاندارد‌های یورو ۲۰۰۵ و توجه به مباحث محیط‌زیستی از خروجی این پالایشگاه مورد توجه قرار گرفته است و محصولات این پالایشگاه صادرات می‌شود.

شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد جزیره قشم است.

پالایشگاه نفت قشم ظرفیت تولید تا ۷۰هزارتن دارد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دراین زمینه گفت:این پالایشگاه در ٢ مرحله از پالایشگاه قشم با ظرفیت ٧٠ هزار بشکه در روز ساخته شده است وامروز مرحله اول آن افتتاح شد.

سعید محمد اظهارداشت: مرحله اول این پالایشگاه از سال ٩۴ با ٩۵ درصد امکانات و توان داخلی بدون هیچ‌گونه دخالت مهندسان و تکنولوژی خارجی در قشم ساخته شده است.

مشاور رییس جمهور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح گفت: هم‌اینک پنج میلیون بشکه قیر از جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر که یک پنجم آن در قشم تولید می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اینک یک میلیون بشکه قیر تولیدی از بهین پالایش نفت سنگین قشم توسط اسکله کاوه به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

محمد با بیان اینکه در صنعت بانکرینگ نیز نخستین کشتی در بندر سلخ در حال سوختگیری است افزود:بزودی در بحث بانکرینگ و سوخت با کشور‌های حاشیه خلیج فارس رقابت می‌کنیم.

همچنین آیین کلنگ‌زنی مرحله دوم این پالایشگاه دیروز و با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت و «سعید محمد» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و در جریان چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان برگزار شد.

آیت االله رییسی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ در چهاردهمین سفر استانی برای بررسی وضعیت هرمزگان به این استان سفر کرده است.
۱۷ نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور، آیت الله ابراهیم رییسی را در این سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.

رییس جمهور پس از ورود به بندرعباس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور و هشت بندی میناب و روستای زلزله زده گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس شد و از نزدیک با مردم این مناطق به گفتگو پرداخت و با مسایل آنان آشنا شده و دستور‌های لازم را صادر کرد.

همچنین عصر و پنجشنبه شب در جمع خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نخبگان وشورای اداری استان هرمزگان حضور یافت و سخنان مبسوطی ایراد کرد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمد‌های ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

رییس جمهور کشورمان در این جزیره با حضور در روستای گورزین با مردم این روستا دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

بازدید از پروژه نیمه تمام پل خلیج فارس قشم و پاسخگویی به رسانه‌ها پایان بخش برنامه‌های سفر رییس جمهور در جزیره قشم بود.

در سفر رییس جمهور به استان هرمزگان، وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر کشور، معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وی را در سفر ۲ دو روزه همراهی کردند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قشم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده