تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۴۵۰۱۶
سرویس خبر : انرژی

موافقت چین با آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک

‌می‌متالز - چین در راستای برنامه هماهنگ شده از سوی آمریکا با مصرف کنندگان بزرگ دیگر، در تعطیلات سال نوی چینی که اول فوریه آغاز می‌شود، نفت خام از ذخایر استراتژیک ملی آزاد خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، منابع آگاه که از مذاکرات میان آمریکا و چین مطلع بودند، به رویترز گفتند: چین اواخر سال ۲۰۲۱ موافقت کرد کرد میزان نامعلومی نفت را با توجه به سطح قیمت نفت عرضه کند.

یکی از این منابع آگاه گفت: چین موافقت کرد اگر نفت بالای ۸۵ دلار در هر بشکه باشد، میزان نسبتا زیاد و اگر نفت نزدیک سطح ۷۵ دلار باشد، حجم نسبتا اندکی نفت از ذخایر استراتژیک ملی خود آزاد کند.

موافقت چین با آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک ملی نتیجه یک سلسله مذاکرات است. طبق گزارش نوامبر رویترز، دولت بایدن پس از این که محدودیت عرضه، قیمت‌های نفت را به بالاترین رکورد چند ساله رساند، با مصرف کنندگان بزرگ نفت برای این اقدام رایزنی کرده بود. بایدن و مشاوران ارشدش درباره احتمال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک ملی با متحدان نزدیک آمریکا شامل ژاپن، کره جنوبی و هند و همچنین چین گفتگو کردند.

آمریکا طی چند هفته اخیر چندین سواپ و فروش نفت از ذخایر استراتژیک خود را اعلام کرده است. ژاپن و کره جنوبی هم برنامه‌هایی برای فروش نفت اعلام کرده اند.

چین که همواره اطلاعات مربوط به ذخایر نفت ملی را محرمانه نگه می‌دارد، سپتامبر گذشته نخستین مزایده فروش نفت از این ذخایر به میزان حدود ۷.۴ میلیون بشکه را برگزار کرد که حدود نصف مصرف روزانه این کشور بود.

سازمان ذخایر استراتژیک و غذای ملی چین در نوامبر اعلام کرده بود سرگرم کار برای برداشت نفت از ذخایر استراتژیک است، اما به درخواست آمریکا برای آزادسازی نفت از ذخایر اشاره‌ای نکرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت هفته گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کردند که تحت تاثیر اختلالات عرضه در لیبی و قزاقستان، کاهش ذخایر نفت آمریکا به پایینترین حد از سال ۲۰۱۸ و بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت در اروپا به دنبال تسهیل محدودیت‌های کرونایی، روی داد. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه نزدیک بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۸۲ دلار در هر بشکه بود.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده