تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۲۵۶۹۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فروسیل امروز معرفی شد

‌می‌متالز - نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد معاملاتی «فروسیل» در فرابورس ایران امروز برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، امروز در مراسم یک دیدار یک عرضه که در استدیو فرابورس ایران صورت گرفت، شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد معاملاتی «فروسیل» معرفی شد.
مدیرعامل شرکت فرو سیلیسم خمین درباره ظرفیت تولید این مجموعه گفت: در حال حاضر با تولید ۱۲ هزار تن در سال، رتبه ۵ کشور در اختیار این مجموعه است، همچنین طرح توسعه با ظرفیت ۱۸ هزار تن در انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و به رتبه دوم یا سوم ارتقا پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه در منطقه خمین معافیت مالیاتی شامل کارخانجات می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم برق، یک پست اختصاصی ۶۳ کیلووات هم در این مجموعه ایجادشده است.

حمزه با تأکید بر اینکه برنامه تولید این مجموعه به‌گونه‌ای است که هرسال بیشتر از پیش‌بینی یا در همان حدود، تولید انجام‌شده است، ادامه داد: مأموریت اصلی این مجموعه تولید فروسیلیسیم برای صنعت داخل و همچنین صادرات مازاد تولید است.

او در ادامه دستیابی به سهم ۱۰ درصدی تولید داخلی فروسیلیسم و صادرات ۵۰ درصدی محصولات را از اهداف راهبردی مهم این مجموعه دانست و گفت: در سال گذشته نیز ۴۱ درصد تولیدات را صادر کردیم تا به اعداد اهداف راهبردی نزدیک شویم.


طرح توسعه مهم برای ارتقای جایگاه در بازار داخل


مدیرعامل شرکت فرو سیلیسم خمین درباره ظرفیت تولید این مجموعه نیز گفت: در حال حاضر با تولید ۱۲ هزار تن در سال، رتبه ۵ کشور در اختیار این مجموعه است، همچنین طرح توسعه با ظرفیت ۱۸ هزار تن در انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و به رتبه دوم یا سوم ارتقا پیدا خواهیم کرد.


دو اتفاق مهم در سال ۱۴۰۰


مدیرعامل فروسیل همچنین به تغییرات افزایش سرمایه این شرکت طی سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه این شرکت در مسیر افزایش سرمایه‌ها در حال حاضر به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح نیز سهامدار اصلی این مجموعه است.

به گفته وی میزان تحقق ظرفیت اسمی تولید در سال ۱۴۰۰ معادل ۷۶ درصد بود به دلیل اینکه از خرداد سال گذشته دستور توقف تولید به خاطر کمبود برق و کاهش توان را داشتیم.

وی درباره دومین دلیل کاهش تولید در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته مجموعه از فرصت قطعی برق استفاده کرد و سه ماه اورهال انجام شد، اما ظرفیت ۹ ماهه تولید محقق شد؛ با این حال این مجموعه طی سال‌های گذشته همیشه به پیش‌بینی‌ها رسیده و سال گذشته برای اولین بار بود که به دلایلی که ذکر شد از برآورد‌ها عقب ماند.


نگاهی به عملکرد فروش


حمزه در ادامه عملکرد فروش را مورد بررسی قرار داد و گفت: پیش‌بینی تقاضای داخلی در آینده بررسی‌شده و در سال جاری ۱۵۴ هزار تن نیاز در کشور وجود دارد، برای افق ۱۴۰۴ نیز با توجه به طرح‌های توسعه‌ای بخش فولاد، پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۱۷۶ هزار تن افزایش یابد.

فروسیل امروز معرفی شد



سناریو‌های ارزش‌گذاری فروسیلیس بر اساس ظرفیت تولید


در ادامه این نشست خبری، نسیبه شبیری معاون تامین سرمایه کاردان به عنوان ارزش‌گذار سهم فروسیل با اشاره‌ای به تاریخچه تاسیس و افزایش سرمایه‌های شرکت فروسیلیسم خمین عنوان کرد: این شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴ میلیارد تومان فروش داخلی و ۱۰۰ میلیارد تومان فروش صادراتی داشته است.

نماینده ارزش‌گذار فروسیل سپس به تشریح برخی اعداد ترازنامه مالی این شرکت پرداخت و گفت: درآمد، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت در سال ۹۹ به ترتیب معادل ۲۵۳ میلیارد تومان، ۱۳۲ میلیارد تومان و ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است.

شبیری با تاکید بر اینکه فروسیلیسم خمین مدت سه ماه از سال ۱۴۰۰ را به دلیل نشت کوره و مشکل برق، توان تولید نداشته است، ارقام ۹ماهه این سال را قابل اتکا خواند و عنوان کرد: فروش شرکت در این ۹ ماه ۲۸۷ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۱۴۱ میلیارد تومان و سود خالص ۱۴۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است.

او اضافه کرد: جمع دارایی‌های شرکت در ۶ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۳۴۳ میلیارد تومان، سرمایه شرکت ۸۰ میلیارد تومان و جمع بدهی‌ها ۲۰۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون تامین سرمایه کاردان در ادامه به رشد چشمگیر بهای جهانی فروسیلیس در سال‌های اخیر پرداخت و اظهار داشت: قیمت فروسیلیس از میانگین تاریخی ۱۲۴۸ دلار به ۴۵۰۰ دلار در هر تن رسید و در حال حاضر نیز روی ۲۵۰۰ دلار در هر تن قرار دارد که با میانگین تاریخی فاصله دارد. البته در ارزش‌گذاری میانگین تاریخی فروسیلیس مبنا قرار داده شده است.

به گفته وی مبنای تامین سرمایه کاردان برای دو متغیر اصلی ارزش‌گذاری اعم از نرخ تورم و نرخ رشد ارز، گزارش صندوق بین‌المللی پول بوده و نرخ رشد ارز از تفاضل تورم ایران و امریکا به دست آمده است.

شبیری در ادامه به روش‌های در نظر گرفته شده برای ارزش‌گذاری پرداخت و عنوان کرد: سناریوی نخست با فرض عدم تحقق طرح توسعه افزایش ظرفیت و سناریوی دوم با این فرض که برنامه افزایش ظرفیت ۱۸ هزار تنی این شرکت در سال ۱۴۰۲ موجب افزایش ۸۰ درصدی تولید شود در نظر گرفته شده است.

او در مورد پیش‌بینی از وضعیت درآمدی شرکت عنوان کرد: در صورت تحقق سناریوی دوم و افزایش ۸۰ درصدی تولید، درآمد شرکت از ۴۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۹۹۶ میلیارد تومان خواهد رسید.

نماینده ارزش‌گذار فروسیلیس با تاکید بر اینکه در روش DCF برای دقت بالا، اثر مالیات در دوره نهایی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: برآورد کارشناس رسمی دادگستری از ارزش شرکت که مبتنی بر دارایی است ۸۵۴ میلیارد تومان است.

شبیری با تشریح برخی جزئیات ارزش‌گذاری، مبنی پیش‌بینی جریانات نقد و مدل‌های ارزش‌گذاری را صورت سود و زیان پیش‌بینی شده بر ۲ اساس عنوان کرده و گفت: در روش FCFE در سناریوی نخست، شرکت ۱۳۶۸ میلیارد تومان و در سناریوی دوم ۲۲۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

معاون تامین سرمایه کاردان در پایان با جمع‌بندی اظهاراتش، در خصوص ارزش‌گذاری نهایی که از میانگین موزون روش‌های مبتنی بر جریان نقدینگی و مبتنی بر ضرایب نسبی در کنار مبتنی بر دارایی به دست آمده است اظهار داشت: در سناریوی نخست ارزش شرکت معادل ۱۲۸۷ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۱۶۰۹ تومان برآورد شده است. در سناریوی دوم نیز ارزش فروسیلیسم خمین معادل ۱۹۳۲ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۲۴۱۵ تومان برآورد شده است.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده