تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۵۷۵۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

وضع مالیات بر صادرات مواد معدنی؛ کوتاه مدت با هدف تنظیم بازار بدون نیت منفی

‌می‌متالز - وضع عوارض صادرات فقط برای کوتاه مدت خواهد بود و این اقدام به منظور تنظیم بازار به کار گرفته شده و هیچ قصد دیگری پشت این تصمیم وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، "محمدصادق مفتح" به وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه محصولات اشاره کرد و گفت: اعمال عوارض صادرات سبب افزایش عرضه در بازار داخلی خواهد شد و این امر به مراتب باعث می‌شود تا زمینه ارتباط قیمتی داخل و خارج کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این سیاست تا چه زمانی در بازار حاکم خواهد بود: برای تصمیم مربوط به وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه جدولی در نظر گرفته شده است، براساس آن، زمانی که اختلاف قیمت از یک حدی بالاتر برود، وضع مالیات بر محصولات اعمال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه امکان تعدیل و حذف عوارض صادراتی وجود دارد یا خیر، گفت: مواد اولیه داخلی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی با تغییرات قیمتی همراه می‌شود؛ بنابراین عوارض صادراتی هم بسته به قیمت جهانی کم و زیاد خواهد شد.

به گفته مفتح، این عوارض صادراتی در هفته گذشته با تعدیل همراه شد که این اتفاق ناشی از کاهش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: رقم ثابتی برای این عوارض در نظر گرفته نشده است و فقط براساس قیمت جهانی می‌توان شاهد وجود برخی از تغییرات در عوارض باشیم.

وی به مزایای وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه تاکید کرد و افزود: اعمال عوارض صادراتی ترغیب شرکت‌ها را برای تصمیمات مربوط به صادرات کمتر خواهد کرد که این اتفاق را می‌توان به عنوان تاثیر مثبت این تصمیم برای عرضه داخلی در کشور دانست.

مفتح به دیگر مزیت این تصمیم وزارت صمت اشاره کرد و اظهار داشت: اعمال عوارض صادرات سبب افزایش عرضه در بازار داخلی خواهد شد و این امر به مراتب باعث می‌شود تا زمینه ارتباط قیمتی داخل و خارج کاهش پیدا کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به چنین تصمیمی اگر فولاد در خارج از کشور به هر دلیلی گران شود، قیمت این کالا در داخل کشور به تبع افزایش قیمت صورت گرفته در خارج از کشور گران نخواهد شد.

وی فلسفه وجودی عوارض صادراتی را ایجاد و استمرار ثبات در بازار‌های داخلی اعلام کرد و گفت: با به کارگیری این سیاست می‌توان شاهد اتفاقاتی مثبت در اقتصاد کشور باشیم.

مفتح به تاثیر عوارض صادراتی بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: این اتفاق نمی‌تواند تاثیری بر بازار سرمایه و نیز شرکت‌های حاضر در بورس به دنبال داشته باشد به‌طوریکه تاکنون تاثیر منفی این اقدام بر شرکت‌های بورسی دیده نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به عوامل تاثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: بازار سهام دارای نوسانات خاص خود است و تاکنون نشانه‌ای از اینکه این اتفاق باعث تاثیر منفی بر معاملات بازار شده باشد مشاهده نشده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده