تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۲۴۲۸
کد خبر: ۲۵۷۷۹۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تعمیم قرعه‌کشی از دولتی‌ها به خصوصی‌ها به‌جای اجرای وعده حذف!

وزارت صمت ترمز فروش همه خودروسازان را کشید

‌می‌متالز - سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه‌ای به مدیران خودروسازی‌های کشور خواستار توقف هرگونه عرضه خودرو تا زمان ایجاد سامانه یکپارچه فروش توسط این وزارتخانه شد.

به گزارش می‌متالز، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه‌ای به مدیران خودروسازی‌های کشور خواستار توقف هرگونه عرضه خودرو تا زمان ایجاد سامانه یکپارچه فروش توسط این وزارتخانه شد. انعکاس این اعلان در بازار خودرو موجب افزایش یک تا ۵ میلیون تومانی قیمت انواع محصولات داخلی، مونتاژی و چینی طی روز گذشته شد. عبداله توکلی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در راستای اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر «فروش خودرو صرفا در سامانه یکپارچه فروش» در این نامه‌ای به خودروسازان کشور اعلام کرده است از این به بعد فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر باید فورا متوقف شود.

این در حالی است که هفته گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: «به‌منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودرو‌ها به سامانه یکپارچه فروش منتقل می‌شود، اما حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارت صمت خواهد بود.» براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه خودروساز‌ها باید هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند و دلیل این الزام، «ایجاد شفافیت و فراهم‌شدن امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی» عنوان شد! در پی این موضوع، دیروز (شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه) سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به کلیه مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی کشور، ضمن ابلاغ فروش و عرضه محصولات صرفا از طریق سامانه مذکور، تاکید کرد؛ هرگونه عرضه از طروق دیگر فورا متوقف شود.
در این ابلاغیه آمده است: «پیرو اجرای بند ۵ دستورات ابلاغی ریاست‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۶۹ تاریخ (۱۴۰۰/۱۲/۱۵) درخصوص نحوه عرضه خودرو به‌منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو (نامه شماره ۴۷۲۹۶/۶۰ تاریخ (۱۴۰۱/۲/۱۲) خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا عرضه خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود، انجام و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف شود.»

با توجه به این دستور، عرضه خودرو تا زمان ایجاد سامانه مذکور متوقف شده است و تمام خودروساز‌ها برای هرگونه عرضه خودرو باید منتظر راه‌اندازی سامانه مرکز و فراهم‌شدن امکان هماهنگی با سازمان حمایت برای برگزاری قرعه‌کشی از طریق این سامانه باشند.

این در حالی است که در نامه سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به خودروسازان، همچنان به سازوکار و حتی آدرس این سامانه اشاره نشده و اعلام شده است اطلاعات متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود.
قید «متعاقبا» در این نامه حاکی از آن است که تا اطلاع ثانوی باید هرگونه فروش خودرو متوقف شود و از آن پس هم فروش خودرو چه داخلی و چه چینی خارج از قرعه‌کشی آن‌هم در سامانه وزارت صمت میسر نخواهد بود! نکته عجیب این‌جاست که ایران‌خودرو و سایپا نیز در مواردی مانند خودرو‌های شاهین، هایما اس ۷ پلاس و هایما اس ۵، یک نوبت کوییک و یک نوبت وانت پراید، قرعه‌کشی را امسال و گاه پیش از سال جاری هم کنار گذاشته بودند و خودروسازانی مانند مدیران‌خودرو همواره فروش به‌روز و به‌اصطلاح سوپرمارکتی و با شرایط اقساطی داشتند! اما بنا بر این دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌فروش محصول «فیدلیتی پرایم» گروه بهمن‌موتور که قرار بود از دیروز (شنبه) اجرا شود، ابطال و تا اطلاع ثانوی متوقف شد!

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده