تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۵۷۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش حجم تقاضای خرد در بازار ارز

‌می‌متالز - هسته مرکزی بازار ارز تهران تعداد معامله‌گران ارزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کمبود عرضه دلار به شکل اسکناس توسط صرافی‌ها در کنار نا اطمینانی نسبت به آینده نرخ ارز را می‌توان از عوامل مهم این عدم حضور معامله‌گران در بازار دانست.

به گزارش می‌متالز، دیروز یکشنبه ۱۸اردیبهشت اسکناس دلار در بازار ارز تهران روند کاهشی جدیدی را تجربه کرد. در حالی که در روز شنبه دلار با افزایش قیمت قابل توجه ۵۰۰ تومانی به رقم ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسیده بود. دیروز نرخ این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت.

در معاملات ابتدایی روز گذشته قیمت دلار با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. اما پس از گذشت چند ساعت نرخ دلار با کاهش قیمت مجدد به رقم ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

این پایان نوسانات شاخص ارزی در روز گذشته نبود. در ساعات بعدازظهر یکشنبه اسکناس آمریکایی به سطوح قیمتی پایین‌تر از نرخ مذکور نیز سرک کشید و در نهایت نرخ این ارز در بازار روز گذشته در قیمت ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد.

کاهش قابل توجه حضور معامله‌گران در بازار

طبق مشاهدات به عمل آمده از‌بازار ارز تهران، معامله‌گران کمتری نسبت به هفته‌های قبل در بازار حضور داشته و فعالیت می‌کنند. به عقیده برخی فعالان ارزی این کاهش تعداد معامله‌گران می‌تواند در راستای نا‌اطمینانی از آینده نرخ ارز باشد.

از دیگر دلایل کم شدن حضور این افراد در بازار نیز می‌توان به کاهش میزان عرضه اسکناس دلار توسط صرافی‌ها اشاره کرد. در تابستان و پاییز سال گذشته و با ایجاد اختلاف نرخ قابل توجه میان ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، عده‌ای از افراد با در دست داشتن گذرنامه اقدام به خرید دلار نیمایی و فروش آن به معامله‌گران آزاد کردند.

در زمستان ۱۴۰۰ بانک مرکزی با وضع قوانین سختگیرانه‌تر درصدد مقابله با این افراد بر آمد. به صورتی که جهت دریافت سهمیه ارز نیمایی علاوه بر گذرنامه معتبر، همراه داشتن برگه رزرو بلیت پرواز خارجی نیز الزامی شد.

اکنون با کاهش حجم عرضه ارز توسط صرافی‌ها و تداوم قوانین مذکور از تعداد این نوع از معامله‌گران کاسته شده و بازار فضای خلوت‌تری نسبت به قبل را تجربه می‌کند. از دیگر موارد قابل توجه در هسته مرکزی بازار تهران می‌توان به افزایش تعداد فروشندگان اشاره کرد.

در حالی که روز شنبه با ورود تقاضا‌های متاخر بعد از تعطیلات، خریداران بخش عمده بازار را تشکیل می‌دادند. دیروز، اما تقاضای آنچنانی در معاملات خرد مشاهده نمی‌شد و اکثر افراد حاضر در بازار نقش فروشنده را ایفا می‌کردند.

با کاهش نسبی قیمت دلار آزاد در بازار روز گذشته قیمت هر قطعه سکه امامی نیز ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. این فلز با ارزش که در روز ابتدایی هفته به رقم ۱۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسیده بود، دیروز در محدوده قیمتی ۱۳ میلیون و ۲۹۰ تا ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی به نوسان پرداخت. در نهایت قیمت هر قطعه سکه امامی دیروز به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده