تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۵۷۸۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران؛

سهم فولاد از صادرات کشور ۱۳ درصد است

‌می‌متالز - معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: از ۴۸ میلیارد دلار صادرات ایران در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است.

به گزارش می‌متالز، محمد اتابک در افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران، اظهار کرد: صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور محسوب می‌شود که سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور در چند سال گذشته با افزایش از ۱۵ به ۲۲ درصد رسیده است.

وی گفت: صنعت فولاد جهان طی یک دهه گذشته ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش یافته کرده است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: فولاد در تولید ناخالص داخلی جهان سهم ۹۵ هزار میلیارد دلاری داشته است و بنابراین می‌توان آن را از شاخص‌های توسعه یافتگی دانست.

اتابک تصریح کرد: صنعت فولاد ایران یکی از پر شتاب‌ترین توسعه‌ها را در جهان داشته که با مشارکت دولت و مدیران وقت بوده است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی تأکید کرد: از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور ما در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است.

وی متذکر شد: در سال ۱۳۸۹، ۸.۹ میلیارد دلار واردات فولاد داشته‌ایم که امروز این عدد به صادرات تبدیل شده است.

اتابک گفت: روند سرمایه‌گذاری در کشور منفی و میزان استهلاک در ۳ سال گذشته از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر تولید دارند و اهداف توسعه کشور در بخش صنعت و معدن و زیرساخت‌ها باید ادامه پیدا کند.

کاهش ۷ درصدی رشد سالیانه در صنعت برق

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: از جمله مشکلات صنعت فولاد می‌توان به مشکل در صنعت برق که از زیرساخت‌های اصلی است اشاره کرد. متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کم در این زمینه، رشد سالیانه برق که پیشتر ۹ درصد بوده به ۲ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر این رشد از حجم تقاضا جا مانده است.

اتابک تصریح کرد: اگر برق صنایع قطع و تولید کم شود، تبعات تورمی آن در سفره مردم مشاهده خواهد شد بنابراین نباید برق کولر گازی را به برق کوره ترجیح داد.

اتابک تأکید کرد: قطعی برق و افزایش بها در سال گذشته باعث افزایش هزینه تولید برای فولادسازان شده است.

وی گفت: این در حالی است که هزینه‌های حمل‌ونقل به طور رسمی ۳۰ تا ۴۲ درصد، اما در واقعیت حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هزینه قابل توجهی بر دوش فولادسازان گذاشته است. هزینه‌های این چنینی مانع توسعه می‌شود.

اتابک خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته تولید صنعت فولاد رشد پیدا کرده، اما در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: عمر صنعت بلندتر از عمر دولت‌ها است. جا دارد اشاره کنم به سخنان شهید همت: اگر جبهه خودی را گم کردید نگاه کنید که دشمن کجا را می‌کوبد و آن جبهه خودی است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم همه توجه داشته باشند که تمام پایش‌ها در صنعت انجام خواهد شد و باید تمام تلاش خود را انجام دهید که این صنعت را توسعه دهید.

دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» از صبح روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران آغاز شد و تا ۲۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده