تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۵۷۹۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران:

تامین ماده معدنی مهمترین مشکل صنعت سرب و روی کشور است

می متالز - عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران، بزرگترین مشکل صنعت سرب و روی را تامین ماده معدنی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با مشکل تامین خاک مواجه هستیم و طبیعی است که به خاطر استفاده شرکت های روی از خاک معدن انگوران، خاک معدن ته کشیده است.

به گزارش می‌متالز، کمال سعادتی روز دوشنبه، در آیین تجلیل از کارگران شرکت سرب و روی زنجان که با حضور محمود علیپورجدّی، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه همه واقف هستند که صنعت شهر زنجان به صنعت سرب و روی وابسته است افزود: در زمان تاسیس و ایجاد تشکیلات عظیم شرکت سرب و روی، وضعیت معدن انگوران از نظر خاک معدنی مناسب بود و خاک مورد نیاز سرب و روی را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر امکان تامین خاک از انگوران وجود ندارد.

وی مشکل صنعت سرب و روی به ویژه در مجموعه این شرکت را تامین خاک چه از داخل و چه از خارج از کشور عنوان کرد و گفت: اگر خاک باشد چرخ صنعت می‌چرخد و تولید و اشتغال هم حفظ می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها مشکل دیگری است که گریبان هلدینگ توسعه معادن روی ایران را نیز گرفته است تصریح کرد: فروش در داخل و صادرات به کشور‌های دیگر از جمله مشکلات مهم ما است

سعادتی اظهار داشت: حتی اگر خاک مورد نیاز تامین و تولید و صادرات انجام شود، برگرداندن پول حاصل از فروش محصولات آن، به داخل کشور به خاطر شرایط تحریمی، بسیار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مشکلات مختلف بصورت متوالی، از جمله تحریم‌ها باعث شد تا مشکلات بسیار زیادی گریبان‌گیر کشور از جمله حوزه تولید و صنعت شود تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه به ویژه از سوی آمریکا منجر به کاهش نقدینگی در چنین شرکت‌هایی شد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران با بیان اینکه درگذشته قطعات مورد نیاز بخش صنعت به راحتی تامین می‌شد افزود:، اما با وجود تحریم‌ها حتی برای تامین یک فیلتر خط تولید کارخانه باید مدتی تعطیل شود تا آن فیلتر از خارج از کشور تهیه و وارد شود.

سعادتی گفت: تامین پول قطعات و یا مواد اولیه مورد نیاز صنعت یک معضل و وارد کردن آن‌ها با وجود تحریم‌ها به داخل کشور، معضل جدی‌تر دیگری است که متاسفانه بخش تولید و صنعت همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی هدف هلدینگ توسعه معادن روی ایران و نیز مجموعه شرکت سرب و روی، را تامین خاک، فعال نگهداشتن خط تولید و حفظ اشتغال در حد توان عنوان کرد و اظهار داشت: از سوی دیگر باید خواسته‌های سهامداران را هم مد نظر داشته باشیم، چون آن‌ها مطالبه گر سود خود هستند و پرداخت سود سهامداران مستلزم تامین خاک و ادامه تولید است.

عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران در ادامه با اشاره به توجه مجموعه شرکت سرب و روی زنجان به مسائل زیست محیطی هم گفت: این شرکت در چند سال اخیر با توجه ویژه به مسائل محیط زیست، به رسالت خود در این حوزه عمل کرده است.

سعادتی افزود:چهار سال متوالی است که مجموعه شرکت سرب و روی زنجان از لیست شرکت‌های آلاینده خارج شده و از جمله شرکت‌های پاک مطرح است.

وی با اشاره به تامین بخش عمده‌ای از اکسیژن مورد نیاز استان زنجان در شرایط سخت شیوع کرونا هم گفت: افتخار می‌کنیم که در راستای انجام رسالت اجتماعی، در شرایط سخت کرونایی در خدمت مردم استان بودیم.

عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران اظهار داشت: در مواقع نیاز حتی به خارج از استان هم اکسیژن دادیم.

سعادتی اظهار امیدواری کرد با راهبری همه، کشور روز به روز پویاتر و از تحریم‌های ظالمانه نیز نجات پیدا کند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت و تولید باشیم.

شرکت سرب و روی زنجان در حال حاضر از جمله صنایع پاک محسوب می‌شود

مدیرکل روابط‌عمومی، تشریفات و روابط بین‌الملل استانداری زنجان هم در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز کارگر افزود: اگر به جای ۱۱ اردیبهشت هر روز از کارگران زحمتکش قدردانی شود باز هم در مقابل زحمات آن‌ها کافی نخواهد بود.

مهدی ورقایی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی کافی و روشنگری در خصوص عدم آلایندگی مجموعه شرکت سرب و روی زنجان گفت: متاسفانه در سال‌های قبل و به خاطر حواشی موجود مبنی بر آلایندگی شرکت، حتی در یک برهه منجر به تعطیلی این مجموعه شد که تبعات اقتصادی منفی داشت.

وی اظهار داشت: شرکت سرب و روی زنجان در حال حاضر از جمله صنایع پاک محسوب می‌شود که باید به اطلاع عموم مردم برسد و نقش رسانه‌ها در این خش بسیار مهم و انکارناپذیر است.

به گفته سعادتی عضو هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران، بسته‌های کمک معیشتی مناسبتی برای کارگران این مجموعه، با هدف مساعدت در شرایط اقتصادی کنونی اهداء شد که بسته اخیر به مناسبت عید فطر بود.

بر اساس اعلام وی، اهداء این بسته‌ها که اقلام آن از جمله برنج، از نوع ایرانی درجه یک است، ادامه خواهد داشت.

در پایان از کارگران نمونه مجموعه شرکت سرب و روی زنجان با اهداء لوح، تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده