تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۵۷۹۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صمت ایران در گزارشی بررسی کرد:

مروری بر شرایط بکارگیری تجهیزات و ماشین ‏آلات معدنی در معادن ایران و جهان

‌می‌متالز - کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صمت در گزارش حاضر به بررسی وضعیت فعلی بازار ماشین ‏آلات معدنی در عرصه جهانی و ایران پرداخته شده است. در همین راستا، میزان افزایش تقاضا و حجم بازار ماشین‏آلات معدنی در سال‏های آتی مورد بررسی قرار گرفته و پیش‏بینی‏های انجام شده در این زمینه تشریح شده است. بطوریکه بررسی‏ها نشان داده است که در شرایط فعلی حجم بازار ماشین آلات و تجهیزات معدنی در بازار‌های جهانی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار می‏باشد و پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۷ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، به منظور واکاوی بیشتر و اطمینان از روند تقاضا و بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات معدنی در سال‏های آینده، نقش و تاثیر محدودیت‏ها و همچنین عوامل محرک یا فاکتور‌های موثر بر روی افزایش تقاضای آن‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل‏ها نشان داده است که لزوم بکارگیری فناوری‏های نوین و افزایش روز افزون تقاضای مواد معدنی و کامودیتی‏ها به عنوان مهمترین محرک‏های بازار ماشین‏آلات معدنی در سطح جهانی ایفای نقش می‏کنند. در مقابل، روند ادامه دار سیاست‏گذاری‏ها توسط دولت‏های کشور‌های در حال توسعه به منظور استقبال از واردات ماشین‏آلات و تجهیزات معدنی دست دوم و مستعمل به این کشور‌ها به‏عنوان محدودیت موثر بر روی روند توسعه بازار ماشین‏آلات معدنی نوین در کوتاه مدت شناخته شده است.

در مرحله بعدی، فرصت‏های موجود در زمینه بکارگیری ماشین آلات معدنی در سال‏های آتی مورد بررسی قرار گرفته است. آمار و ارقام و روند تقاضا نشان می‌دهد که در بکارگیری تکنولوژی‎های اتوماسیون و همچنین سیستم‏های کنترل از راه دور به عنوان مهمترین فاکتور‌ها در زمینه فراهم شدن فرصت‏های مورد نیاز ایفای نقش خواهند کرد. در گام بعدی، به شناسایی مهمترین چالش‏های موجود در زمینه تقاضا و بازار ماشین‏آلات معدنی در سطح جهانی پرداخته شده است. عواملی مانند؛ شیوع و پانادمی شدن ویروس کرونا و همچنین عدم استانداردسازی از مهمترین چالش‏های موجود در این زمینه در سال‏های گذشته بوده است. سپس به شناسایی مهمترین بازیگران بازار ماشین آلات معدنی در سطح جهانی پرداخته شده که شرکت‏های همچون کاترپیلار، کوماتسو، هیوندا، دوسان، اپیرکو و ولوو به عنوان شرکت‏های پیشرو در این زمینه شناخته می‌شوند.

در نهایت به بررسی انواع ماشین‏ آلات معدنی مورد تقاضا در بازار ایران پرداخته شده و مهمترین فرصت‏ها و چالش‏های موجود در این زمینه شناسایی شده است. عواملی مانند؛ وجود و پایداری تحریم‏های ایالات متحده، نیاز مبرم به تامین ماشین‏آلات معدنی در اسرع وقت، عدم توانایی تولید تجهیزات و ماشین آلات معدنی توسط شرکت‏های داخلی، نبود دانش کافی و همچنین اختلاف قیمت قابل توجه ماشین‏آلات معدنی مستعمل در داخل و خارج از کشور به عنوان مهمترین چالش‏های موجود در زمینه تقاضا و بازار ماشین‏آلات معدنی شناخته شده است.

در اکثریت موارد، اختلاف قیمت یک دستگاه ماشین معدنی مستعمل در داخل با بازار‌های بین الملی تحت بهترین شرایط بیش از یک میلیارد تومان می‏باشد. به عبارت دیگر، ارزیابی‏ها نشان می‏دهد که بطور متوسط قیمت یک دستگاه بیل مکانیکی کارکرده در بازار داخلی ۳۵ درصد بیشتر از قیمت آن در بازار بین‏المللی می‏باشد. همچنین آمار و ارقام ارائه شده از سوی فعالین معدنی نشان داده است که در شرایط کنونی معادن کشور به بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز دارد و در ۴ سال آینده به منظور دستیابی به تولید ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی، نیاز به ماشین‏آلات معدنی به بیش از ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

سرانجام پس از بیان مشکلات و معظلات متعدد موجود در زمینه تامین ماشین‏آلات معدنی مورد نیاز کشور به بیان پیشنهادات مدنظر پرداخته شده که اهم آن‌ها عبارتند از؛ با توجه به حجم بالای تقاضای ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور در کنار پیش‌برد اهداف تولید ماشین‌آلات معدنی در داخل، پیشنهاد می‏شود مسیر واردات و تامین آن‌ها تسهیل شود. به عبارت دیگر، تا زمانیکه ماشین آلات معدنی با کیفیت و به اندازه نیاز در کشور تولید نشده باید موانع واردات این ماشین آلات از میان برداشته شود.

پیوست

منبع: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده