تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۵۸۱۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فشار بر فلزات پایه تشدید شد

«دکتر مس» تب کرد

‌می‌متالز - کاهش تقاضای خریداران بزرگ به دلیل افت فعالیت‌های اقتصادی، فشار زیادی به فلزات پایه وارد کرده است.

به گزارش می‌متالز، در دو ماه گذشته قیمت فلزات پایه یا صنعتی روندی نزولی داشته است. افت چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی در چین به دلیل اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی به کاهش تقاضای بزرگترین مصرف‌کننده مواد اولیه جهان منجر شده و قیمت‌ها را نزولی کرده است. البته تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا نیز از مهمترین دلایل افت قیمت فلزات پایه به شمار می‌رود.

فلز مس که به دلیل استفاده گسترده در صنایع مختلف، لقب «دکتر مس» را یدک می‌کشد، در دو ماه گذشته افت قیمت سنگینی به میزان تقریبی ۱۳۰۰ دلار را تجربه کرده است. اینطور به نظر می‌رسد که تب‌سنج فعالیت‌های صنعتی، خود دچار تب شدیدی شده است. در مارس ۲۰۲۲ قیمت هر تن مس به بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار رسیده بود، اما امروز به کمتر از ۹۴۰۰ دلار رسیده است. افت قیمت مس تحت تاثیر افت تقاضا بوده و این وضع نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های تولیدی در بزرگترین مصرف‌کننده مس جهان است.

آلومینیوم نیز در مسیر فلز مس گام برداشته است. قیمت این فلز که اوایل ماه مارس از ۳۸۵۰ دلار گذشته بود، امروز به سطح ۲۷۵۰ دلار رسیده که نشان‌دهنده افتی ۱۱۰۰ دلاری است. همچنین نیکل در دو ماه گذشته با بیش از ۲۰ هزار دلار کاهش قیمت، به کمتر از ۲۸ هزار دلار سقوط کرده است.

در همین حال، سرب از ۲۵۰۰ دلار به ۲۱۲۰ دلار و روی از ۴۵۰۰ دلار به ۳۷۰۰ دلار کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند. قلع نیز از بالای ۵۰ هزار دلار به کمتر از ۳۷ هزار دلار رسیده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده