تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۵۸۲۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریوتینتو اولین تولیدکننده «اسکاندیا» در آمریکای شمالی

‌می‌متالز - شرکت ریوتینتو فروتیتان (RTFT) هفته گذشته اعلام کرد اولین نمونه از اکسید اسکاندیوم با خلوص بالا را در کارخانه مقیاس تجاری خود در Sorel-Tracy، کبک تولید کرده است. اکسید اسکاندیوم یا اسکاندیا یک ترکیب معدنی به شکل پودر سفید‌رنگ است که یکی از چندین اکسید عناصر کمیاب خاکی با نقطه ذوب بالا است. اسکاندیای طبیعی اگرچه ناخالص است، اما به صورت ماده معدنی کانگیت نیز ظاهر می‌شود. اکسید اسکاندیوم عمدتا به عنوان محصول جانبی از استخراج عناصر دیگر تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از ماینینگ ویکلی، این اتفاق، شرکت ریوتینتو فروتیتان را به اولین تولیدکننده این ماده معدنی حیاتی در آمریکای شمالی تبدیل می‌کند که در سلول‌های سوختی اکسید جامد و آلیاژ‌های آلومینیوم نیز استفاده می‌شود. ریوتینتو فروتیتان اقدامات لازم برای راه‌اندازی این کارخانه را تکمیل کرده و اکنون روی افزایش تولید تمرکز کرده است تا کارخانه را به ظرفیت تولید سه تن اکسید اسکاندیوم در سال برساند که تقریبا ۲۰ درصد از کل تولید این محصول در بازار جهانی را شامل می‌شود.

این کارخانه از یک فرآیند نوآورانه توسعه‌یافته توسط RTFT برای استخراج اکسید اسکاندیوم با خلوص بالا از جریان‌های زباله تولید دی‌اکسید تیتانیوم، بدون نیاز به فرآیند استخراج اضافی استفاده می‌کند. این شرکت گفت در حال بررسی گزینه‌های توسعه کوتاه‌مدت برای افزایش ظرفیت تولید مطابق با تقاضای بازار است. استفان لبلانک، مدیر عامل ریوتینتو فروتیتان در بیانیه‌ای رسانه‌ای اظهار کرد: ما به نخستین عملیات تولید اکسید اسکاندیوم خود افتخار می‌کنیم. وی افزود: این یک نقطه عطف کلیدی در توسعه عرضه ایمن اسکاندیوم در سطح جهان است که نشان‌دهنده توانایی ما برای از بین بردن ریسک زنجیره تامین جهانی این ماده معدنی حیاتی است.

لبلانک گفت: با این فرآیند موفقیت‌آمیز در راستای ایجاد ارزش از زباله‌های معدنی، جاه‌طلبی شرکت ریوتینتو فروتیتان این است که به یک تامین‌کننده کلیدی در بازار جهانی اسکاندیا تبدیل شود. او در ادامه خاطرنشان کرد: کارمندان ما این پروژه را در کمتر از دو سال از یک طرح آزمایشی به یک نمایش تجاری تبدیل کردند.

اکسید اسکاندیوم برای بهبود عملکرد سلول‌های سوختی اکسید جامد استفاده می‌شود که به عنوان منبع انرژی برای مراکز داده و بیمارستان‌ها و همچنین در محصولات خاص مانند لیزر و نورپردازی برای استادیوم‌ها یا استودیو‌های فیلمبرداری استفاده می‌شود. این ماده در تهیه سایر ترکیبات اسکاندیوم و همچنین در سیستم‌های با درجه حرارت بالا برای مقاومت در برابر حرارت و شوک حرارتی، سرامیک الکترونیکی و ترکیب شیشه به عنوان ماده کمکی استفاده می‌شود. همچنین برای تولید آلیاژ‌های آلومینیوم، اسکاندیوم با کارآیی بالا برای صنایع هوافضا، صنایع دفاعی و چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده