تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۹۰۵
کد خبر: ۲۵۸۲۵۳
سرویس خبر : انرژی

صادرات ۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا در ماه جاری میلادی

‌می‌متالز - رویترز با اشاره به همکاری‌های ایران و ونزوئلا در بخش نفت نوشت: انتظار می‌رود حداقل ۲ میلیون بشکه نفت و ۱ میلیون بشکه میعانات گازی ایران در این ماه به ونزوئلا برسد.

به گزارش می‌متالز، مدارک کشتیرانی نشان می‌دهند یک نفتکش متعلق به ونزوئلا در ماه مارس به نقطه‌ای دورافتاده در اقیانوس هند سفر کرده، یک محموله نفتی از میعانات گازی ایران را از یک نفت‌کش با پرچم ایران تحویل گرفته و به خانه بازگشته است.

بر اساس گزارش ادعایی رویترز انتقال کشتی به کشتی در آب‌های مالدیو جدیدترین تاکتیک ایران و ونزوئلا برای رساندن نفت خود به بازار‌های دنیا علی‌رغم تحریم‌های آمریکاست. گسترش همکاری بین این دو کشور در زمینه انرژی به ونزوئلا کمک کرده میعانات گازی لازم برای تبدیل نفت فوق سنگین خود به نفت قابل صادرات را در اختیار داشته باشد.

دو نفت‌کش بسیار بزرگ ایران در این ماه میعانات گازی و نفت خام در آب‌های ونزوئلا تخلیه کرده‌اند تا مورد استفاده شرکت نفت دولتی این کشور قرار بگیرد. این اتفاق به‌دنبال دیدار وزیر نفت ایران با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت.

ایران همچنین از ۲۰۲۰ با ارسال بنزین و تجهیزات مورد نیاز تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا، به این کشور آمریکای جنوبی کمک می‌کند. یکی از این پالایشگاه‌ها در این ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

نفت‌کش ماکسیم گورکی ونزوئلا تنها نفت‌کش بزرگ این کشور پس‌از تحویل ۳ نفت‌کش دیگرش به شرکت پترو چینا به‌خاطر بدهی‌هایش است. از این نفت‌کش بیشتر برای دریانوردی در بنادر داخلی استفاده می‌شود. اما از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا از ۲۰۱۹، از آن برای انتقال نفت خام به آسیا هم استفاده شده است.

این نفت‌کش در ماه مارس انتقال یک محموله از نفت خام ونزوئلا در دریای جنوب چین را به پایان رساند و چند روز بعد یک محموله از میعانات گازی ایران را از طریق انتقال کشتی به کشتی در سواحل مالدیو تحویل گرفت. اطلاعات وب‌سایت تانکر ترکرز نشان می‌دهد این محموله از نفت‌کشی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران تحویل گرفته شده‌است.

این نفت‌کش هفته گذشته در ونزوئلا لنگر انداخت و بخشی از ۲ میلیون بشکه محموله میعانات گازی ایران را تخلیه کرد. این اتفاق درست چند روز پس‌از رسیدن نفت‌کش‌های دینو ۱ و دریای ایران به آب‌های ونزوئلا صورت گرفت. این نفت‌کش‌ها نفت خام سنگین و میعانات گازی ایران را طبق یک قرارداد پایاپای که در سال گذشته بین شرکت‌های نفت دو کشور امضا شده بود تحویل دادند.

انتظار می‌رود حداقل ۲ میلیون بشکه نفت و ۱ میلیون بشکه میعانات گازی ایران در این ماه به ونزوئلا برسد. شرکت نفت دولتی ونزوئلا قصد دارد در عوض، نفت خام سنگین خود را به شرکت ملی نفت ایران بفرستد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده