تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۵۸۲۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیاست ارز ترجیحی یارانه‌ها را به سمت کشور‌های اطراف سوق می‌داد

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارز ترجیحی تجربه ناموفقی بود که باعث می‌شد یارانه‌های اختصاص داده شده به کالا‌های اساسی به سمت کشور‌های اطراف سوق پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی در مصاحبه با رادیو با اشاره به حذف ارز ترجیحی آرد گفت: مطابق بند ششم و هفتم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، وظیفه دولت و حاکمیت در بحث امنیت غذایی تولید و تأمین غذای اساسی در کشور است.

وی افزود: یکی از زنجیره‌های مهم برای تأمین غذا بحث زنجیره نان، آرد و گندم است که از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این زنجیره به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم در بخش تولید و واردات دچار مشکلاتی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت در زمینه گندم حمایت از تولید داخلی بود و به همین دلیل هم قیمت گندم را از ۵ هزار تومان به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش داد.

سروی ادامه داد: سیاست قیمت تکلیفی دولت در بخش مصرف باعث شد که اختلاف قیمت خرید گندم با قیمت گندمی که برای مصارف نان مردم فروخته می‌شود به بیش از ۱۰ برابر برسد و این اختلاف ۱۰ برابری انگیزه‌هایی را برای فعالان این زنجیره و خارج از زنجیره برای افزایش کسب سود ایجاد کرده بود.

وی افزود: قیمت هر کیلو آرد در مرز‌ها بالای یک دلار معادل ۲۵ هزار تومان است درحالیکه قیمت هر کیلو آرد در داخل کشورمان حدود ۱۶ هزار تومان تعیین شده و این اختلاف قیمت با قیمت آرد یارانه‌ای ۸۰۰ تومانی، سود بسیار زیاد معادل یک میلیون تومان سود برای هر کیسه آرد دارد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی اندیشکده اقتصاد مقاومتی نبود نظام جمع آوری اطلاعات را از مشکلات بخش کشاورزی خواند و گفت: آمار تولید و مصرف ما در حوزه گندم خیلی دقیق نیست و لذا سال آینده هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

افشین حق پرست کارشناس اقتصادی نیز گفت: حذف ارز ترجیحی یک برنامه کاملاً هوشمندانه و جسورانه‌ای بود که از طرف دولت سیزدهم در آذرماه ۱۴۰۰ در قالب لایحه بودجه ارائه شد.

وی تثبیت نرخ ارز و تعادل نرخ تراز تجاری را نیازمند وجود آمار‌های دقیق اقتصادی دانست و افزود: ما هنوز نمی‌دانیم که ارز را بر چه مبنایی تعریف می‌کنیم و بنابراین تورم فعلی نه تقدیر آسمانی است و نه سانحه طبیعی.

این کارشناس اقتصادی گفت: سودآوری بالا یکی از دلایل گرایش قاچاقچی‌ها به قاچاق کالا به ویژه کالا‌های یارانه‌ای است که متأسفانه از جیب مردم برداشته می‌شود و سیاست ارز ترجیحی هم تجربه گسترده و ناموفقی بود که یارانه را به سمت کشور‌های اطراف سوق می‌داد.

حق پرست با بیان اینکه هدف اصلی سیاست ارز ترجیحی کمک به اقشار آسیب دیده بود گفت: ما در حال حاضر برای جلوگیری از تلاطم در جامعه و کمک به اقشار ضعیف بهتر بوده است که به جای پرداخت یارانه بدون حساب و کتاب، طوری برنامه ریزی کنیم که به اقشار ضعیف کمک شود.

وی افزود: پرداخت یارانه به کالا‌های اساسی از جمله گندم و قیمت پایین آن باعث شده بود که در داخل کشورمان به عنوان غذای دام و طیور فروخته شود و منافع استفاده از این یارانه به دهک هدف اصابت نکند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده