تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۵۸۲۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صنعت کانه‌های غیرفلزی فعال در بازار سرمایه بررسی شد:

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

‌می‌متالز - در کشور ایران بیش از ۸۰ معدن سرب و روی وجود دارد و با وجود آنکه بیش از ۹ درصد ذخایر خاک سرب و روی کل جهان در ایران قرار دارد، سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد از کل تولیدات و صادرات جهانی است. شرکت مورد بررسی با نام کالسمین با هدف استحصال سرب و روی از معدن انگوران واقع در غرب شهر زنجان تاسیس شده است. ذخایر این معدن به عنوان یکی از نادر‌ترین معادن جهان در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهارمیلیون تن روی با عیار بالا است.

به گزارش می‌متالز، کاربرد روی بیشتر گالوانیزه و آلیاژ‌های مختلف است. کاربرد فلز سرب به عنوان افزودنی نرم کننده سوخت، آلیاژ‌های بلبرینگ و لوله کشی، باتری‌های ذخیره کننده و ابزار‌های شیمیایی، با ظهور خودرومواد شیمیاییو صنایع ماشینی، گسترش فراوان یافت. کاربرد‌های مدرن این عنصر شامل اسلحه سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشعات در نیروگاه‌های اتمی می‌باشد. با توجه به کاربرد گسترده و روز افزون شمش سرب و روی و افزایش در قیمت جهانی این محصولات در ادامه نماد فاسمین به عنوان بزرگ‌ترین تولیید کننده در صنعت سایر کانه‌های غیر فلزی مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی شرکت و کاربرد محصول روی


شرکت کالسیمین در سال ۱۳۴۳در غرب شهر زنجان تاسیس شده است و در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تغلیظ و ذوب مواد معدنی (معدن سرب و روی انگوران) و تولید و فروش کنستانتره و شمش روی و سرب فعالیت دارد. فلز روی (که محصول عمده شرکت است) پس از مس و آلومینیوم از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین فلزات غیر آهنی است. میزان ذخایر معدن انگوران به عنوان یکی از نادر‌ترین معادن جهان در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهارمیلیون تن روی با عیار بالا است. در کشور ایران بیش از ۸۰ معدن سرب و روی وجود دارد. از جمله کشور‌های مطرح آسیا در تولید شمش روی می‌توان به کشور‌های چین قزاقستان و هند اشاره کرد که ایران نیز در اسیا رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. با وجود آنکه بیش از ۹ درصد ذخایر خاک سرب و روی کل جهان در ایران قرار دارد، سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد از کل تولیدات و صادرات جهانی است. شرکت کالسیمین به تنهایی ۲۹،۲۳۵ تن شمش روی کشور را دو دوره مالی منتهی به ۹ ماهه ۱۴۰۰ تولید کرده است.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

سهامداران کالسمین


شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) ۵۷% از سهام شرکت کالسمین را در اختیار دارد. ۳% از سهام این شرکت نیز متعلق به شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. میزان سهام در اختیار سهامداران خرد ۳۱% از مجموع سهام شرکت کالسمین است.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

ترکیب محصولات


ازمجموع تولیدات شرکت کالسمین بیش از ۵۰% فروش مربوط به شمش روی است و بعد از آن کنسانتره روی خام و کنسانتره سرب محصولات عمده به فروش رسیده این شرکت در سال ۱۴۰۰هستند.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

میزان تولید و فروش


میزان تولید مجموع محصولات همواره بیش از ۳۰هزارتن بوده است، اما در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاهش یافته است. میزان فروش ۶ ماهه‌ی ۱۴۰۰ به نسبت سایر فصل‌ها مقدار بیش تری داشته است.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

تغیرات در نرخ فروش


نرخ فروش محصولات در سال گذشته روند افزایشی معقولی داشته است به طوریکه شمش روی در ۹ ماههی ۱۳۹۹ تا ۹ ماهه‌ی ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰درصد رشد داشته است. در بین محصولات شرکت کالسمین تنها کنسانتره روی خام اندکی تعدیل قیمت داشته است.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

سود به ازای هر سهم چه تغیراتی داشته است؟


در بررسی اقلام مهم صورت سود و زیان شرکت کالسمین عناصر مهم در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و نیم سال ۱۴۰۰ با هم مقایسه شده اند. درآمد عملیاتی نیم سال ۱۴۰۰ بیش از دو برابر درآمد عملیاتی این شرکت در سال ۱۳۹۸ است. سود هر سهم در نیم سال ۱۴۰۰ بخش عمد‌های از سود هر سهم سال ۱۳۹۹ را پوشش داده است.

تحلیل سهام فاسمین / نگاهی به عملکرد کالسیمین

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده