تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۰۹
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۵۸۳۵۴

هدایت اقتصاد کشور نیازمند حمایت فناوری‌های نوین

‌می‌متالز - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز تحول در تولید و صادرات محصولات مبتنی برفناوری‌های نوین و صادرات محور را مستلزم حمایت حاکمیت از بازیگران عرصه اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، یدالله مالمیرگفت: مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" وظیفه‌ای بسیار خطیر را برعهده فعالان عرصه اقتصاد، دانش بنیان‌ها و تیم اقتصادی دولت محول کرده اند.
او بستر سازی دولت سیزدهم در زمینه‌های تولید و اشتغال آفرینی به ویژه حرکت درمسیر تولیدات دانش بنیان در مقایسه با عملکرد دولت‌های گذشته را شایان توجه، اما ناکافی عنوان کرد.
مالمیر گفت: ایجاد تحول در تولید و هدایت اقتصاد در مسیر خدمات دانش بنیان با هدف رهایی از چالش تولید محصولات با روش‌های کهنه سنتی، استراتژی و برنامه‌ریزی حساب شده را می‌طلبد و دستیابی به این مهم با تک روی‌ها و اتخاذ تصمیمات یک طرفه و کارشناسی نشده امکان پذیر نیست.

او افزود: هدایت اقتصاد کشور در مسیر بهره گیری از فناوری‌های نوین در تولید محصولات مستلزم برگزاری نشست‌های مستمر مشترک با حضور دولتمردان، فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: در سال‌های دور و نزدیک به لحاظ عدم تشکیل مستمر این نشست‌های مشترک و اتخاذ تصمیمات و صدور دستور العمل‌های بعضا کارشناسی نشده، مشکلات و دست انداز‌های عدیده‌ای در مسیر تولید و صادرات را شاهد بوده ایم.
مالمیر تصریح کرد: ضروری است با بهره گیری از این تجربه تلخ بستر مناسبی برای همراهی و همکاری مشترک همه فعالان عرصه اقتصاد و دولت در مسیر ایجاد تحول در اقتصاد جامعه فراهم شود.

او گفت: البته در سال‌های اخیر دولتمردان و کارشناسان بخش خصوصی در نشست‌های مشترک چالش‌ها در مسیر تولید و صادرات را مورد بررسی قرار داده اند، اما این نشست‌ها همواره با، اما و اگر‌ها همراه بود.
او توضیح داد: متاسفانه بیشتر نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست‌های مشترک عملیاتی نمی‌شد و دستگاه‌های اجرایی در مسیر اجرای برنامه‌های اقتصادی صرفا به اتخاذ تصمیمات یک طرفه روی می‌آوردند.
او اقدامات دولت سیزدهم در فعال سازی برخی کارخانه‌های ورشکسته و نیمه تعطیل را حرکتی درخور توجه در بهبود وضعیت کسب و کار عنوان کرد و از دولتمردان درخواست کرد با استفاده از نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی بستر را برای تحقق شعار زیبا و پر محتوای بهره گیری از فناوری‌های نوین مهیا نماید.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با اشاره به تحولاتی که در بحث تولید و صادرات در نظام اقتصاد جهان با سرعت بالا در جریان است اظهار کرد: یکی از ملزومات بقای کشور‌ها حضور مداوم در عرصه بین‌المللی و حرکت همگام با این تحولات است.

مالمیر رشد و ایجاد تحول در حد انتظار در تولید محصولات با بهره گیری از فناوری‌های نوین را زمینه ساز پویایی اقتصاد جامعه عنوان کرد.
او افزود: با حمایت عملی دولت و استفاده از انبوه نخبگان و توجه خاص بخش تولید نسبت به این نیرو‌های خلاق کشور، قطعا تحول در اقتصاد به ویژه در تولید محصولات مبتنی بر فناوری صادرات محور را همراه خواهد داشت.
او با اشاره به توانمندی بالای بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان استان و کشور، ضرورت تداوم و گسترش اقدامات حوزه معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری در تقویت این شرکت‌ها را مورد تاکید قرار داد.
او گفت: ضروری است همراه با این اقدامات با حمایت دولت و بانک‌ها زمینه تشویق و ترغیب بخش‌های صنعت برای تولید محصولات دانش بنیان مهیا شود.
استان البرز دارای بیش از سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است.
این استان همچنین از مزایای ۳۰۸ شرکت دانش بنیان برخوردار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده