تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۵۸۳۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

واریز یارانه‌های پنهان به صورت مستقیم حمایت از اقشار ضعیف جامعه است

‌می‌متالز - احمد راستینه با اشاره به اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومانی قدرت خرید مردم افزایش نیافت، گفت: واریز یارانه به صورت مستقیم حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

به گزارش می‌متالز، احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالا‌های اساسی گفت: با توجه به وجود یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور و عدم تخصیص به درستی آن به بخش تولید و مصرف کننده شاهد انحراف آن هستیم.

راستینه با اشاره به اینکه مجلس و دولت و سایر دستگاه‌ها به یک نقطه مشترکی در حل مسائل مزمن اقتصادی کشور رسیدند، افزود: بخش اعظمی ارز ۴۲۰۰ تومانی که ۸ سال گذشته با بی تدبیری محضی در اداره کشور اتفاق افتاد اراده‌ای در اصلاح آن وجود نداشت، و یارانه‌های تخصص داده شده در شبکه دلالی، واسطه‌ای هدف و یا به صورت قاچاق محصولات از کشور خارج می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نه تنها پرداخت یارانه ارز کالا‌های اساسی و مایحتاج مردم را با قیمت مناسب در خدمت مردم قرار نداد، بلکه سبب ایجاد شبکه‌ای در رانت و واردات و صادرات و موجب افزایش هزینه‌های اقتصادی خانواده‌ها شد، تصریح کرد: امروز با به خدمت گرفتن ارز سفارشی یا همان ۴۲۰۰ تومانی، با چند مولفه از جمله رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، شبکه رانت و انحصار و کوچک شدن سفره معیشتی مردم روبه‌رو هستیم.

نماینده چهار محال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد کشور تحمیل کردیم، خروجی آن به افزایش قدرت خرید مردم، مهار تورم و خروج اقتصاد از رکود منتهی نشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت زیر ساخت‌های لازم را فراهم کرده و ما باید با کمک به دولت به سمت اصلاح اقتصادی حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به اصلاح ساختار اقتصادی کشور کرده، اعتبار ریالی لازم را بیش از درخواست دولت در لایحه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تعیین کرده و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی نیز برای جبران هزینه‌های این اصلاح ساختار در اختیار دولت قرار داده شده است.

راستینه ادامه داد: در همین راستا باید کالا‌های اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار گرفته و دولت مکلف شد تا با ایجاد زیر ساخت‌های لازم تحت عنوان کالابرک الکترونیک، کالا‌های اساسی مردم را تامین و ثبات و کنترل قیمت در بازار منتهی شود.

وی با تاکید بر اینکه در مجلس تاکید شده که دولت از پرداخت یارانه نقدی پرهیز کرده، گفت: پرداخت یارانه نقدی موجب افزایش پایه نقدینگی در جامعه شد و به ثبات در قیمت کالا‌های اساسی منتهی نمی‌شود.

راستینه با تاکید بر اینکه دولت باید مرتب با مردم صحبت کند خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و قرار نیست هزینه‌های سنگینی به ان‌ها تحمیل شود و مجلس صورت جدی نظارت‌های خود را بر این موصوع انجام خواهد داد و اجازه افزایش قیمت‌ها را در کالا‌های اساسی و گندم و ارد و مورد نیاز مصرف کننده نخواهد داد و مردم نباید نگران باشند.

نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی سه دهک مرفه جامعه بیشترین حجم مصرف و بهره‌مندی از یارانه پنهان در کشور را دارند، اما دهک‌های پایین جامعه کمترین میزان بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان را دارند.

وی ابراز کرد: برای کمک به درآمد سرانه و افزایش قدرت خرید طبقات متوسط و پایین جامعه باید یارانه‌های پنهان را به صورت مستقیم به این طبقات اختصاص دهیم.

وی گفت: وقتی با مردم صحبت کرده و به ان‌ها گفته شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب شده حجم انبوهی از کالا‌های مورد نیاز مردم که با هزینه‌ها سرسام آور تولید شده است و باید در اختیار خود مردم قرار گیرد و نباید گذاشته شود به صورت قاچاق از کشور خارج شود، با تصمیماتی که منجر به برچیده شدن این اقدامات شود، حتما همراهی می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره جنگ روسیه و اوکراین افزود: در یکی ۲ سال آینده شرایط سخت امنیت غذایی را در منطقه و جهان شکل خواهد گرفت و جمهوری اسلامی ایران خیلی هوشمندانه و با کمک به مردم و اطلاع رسانی به صورتی دقیق برای حفظ امنیت غذایی کشور ظرفیت‌سازی این شرایط را مدیریت کنیم تا امنیت غذایی پایدار برای حفظ قدرت خرید مردم شکل بگیرد.

منبع: راه دانا

عناوین برگزیده