تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۵۸۳۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش قدرت رقابت تولیدکنندگان با کاهش سود بازرگانی و تعرفه گمرکی

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: کاهش تعرفه‌های گمرکی کالا‌های وارداتی، باعث شفافیت در واردات و افزایش قدرت رقابت تولیدکنندگان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید روح الله لطیفی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ محاسبات حقوق ورودی ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومانِ سامانه بانک مرکزی تصویب و به دولت ابلاغ شد، گفت: گمرک و مجلس شورای اسلامی برای کاهش اثرات این تغییر بر روند بازار و اجرای قانون، در بودجه سال ۱۴۰۱ تعرفه گمرکی و سود بازرگانی برخی کالا‌های ضروری مثل محصولات غذایی، نهاده‌های دامی، روغن، دارو و تجهیزات ضروری پزشکی را صفر تعیین کرد.

وی با اشاره به واردات حدود ۱۵ میلیون تن کالا با تعرفه صفر به کشور، افزود: با این مصوبه تاکنون حقوق گمرکی ۱۰ طبقه از ۱۴ طبقه باقی مانده کالا‌ها تقلیل یافته است.

لطیفی گفت: پس از ابلاغ این مصوبه در اردیبهشت به وزارت خانه‌های صمت و اقتصاد، حقوق گمرکی بسیاری از کالا‌ها که عمدتا کالا‌های طبقه اول با سود یک درصد بود صفر شد.

او گفت: حقوق گمرکی کالا‌هایی مثل حبوبات، لاستیک، گوشت و کالای اساسی که از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سال گذشته خارج شده بودند هم از ۶ درصد به یک درصد و سود بازرگانی کالا‌های تولیدی و نهاده‌های تولیدی و ماشین آلات هم از ۱۱ به یک درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عمده کالا‌های وارداتی به کشور در این سه طبقه دسته بندی می‌شوند، افزود: درباره مابقی کالا‌ها که سهم اندکی در زندگی روزمره مردم دارند نیز دولت تصمیم گیری کرده است. مثلاً طبقه ۴ از ۱۶ به ۶، ۵ از ۲۱ به ۱۱، ۶ از ۲۲ به ۱۱ و... تغییر پیدا کرده اند.

سخنگوی گمرک گفت: تاکنون مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارزش واقعی دلارکه ۲۴ هزار تومان است به وارد کننده داده می‌شد و ممکن بود در زنجیره تامین آثار آن نمایان نشود، اما با واقعی شدن قیمت‌ها و کاهش تعرفه ها، هم برای وارد کننده شفافیت ایجاد می‌شود و هم امکان رقابت در بازار‌های جهانی را برای تولیدکننده داخلی فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده