تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۵۸۳۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اولین همایش ملی «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» برگزار شد

‌می‌متالز - روز پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه، اولین همایش ملی «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» در پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، وحید ارشدی، دبیر علمی این همایش با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی موظف به تبیین ابعاد مردمی‌سازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس بیش از دویست مقالۀ علمی‌پژوهشی موجود و جلسات متعدد با نخبگان این حوزه، در این زمینه فراتحلیلی انجام شد، به این نتیجه رسیده ایم که عموماً دانشگاه‌های بزرگ کشور در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و «مردم‌بنیاد بودن اقتصاد» دارای ادبیات نحیف و ضعیفی است، بنابراین نیازمند کار مطالعاتی گسترده هستیم.

وی ادامه داد: در دانشکدۀ اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، از سه سال قبل در این زمینه مطالعاتی آغاز شد و تصمیم گرفته شد ظرفیت نخبگان و خبرگان در این موضوع بسیج شود، و به همین دلیل همایش کنونی ترتیب داده شد.

ارشدی با بیان اینکه معمولاً مردمی‌سازی را همان ورود بخش خصوصی به اقتصاد تلقی می‌کنیم، تأکید کرد: در «چیستی نقش مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد» باید دقت کنیم که مردم از سرمایه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند و باید توجه کنیم که چه بستر‌هایی برای ورود فعالانۀ مردم به اقتصاد وجود دارد و موانع نهادی پیش روی مردم را مرتفع نماییم.

وی ادامه داد: اساتید بخصوص در دانشگاه‌های فردوسی، امام صادق، خوارزمی، علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی جلساتی داشتند که به چهار محور بنیان‌های نظری، سیاست‌گذاری اجرایی و حکمرانی، تجربه نگاری داخلی و خارجی و مطالعات میان رشته‌ای رسیدیم. پس از فراخوان ده‌ها مقاله در این حوزه‌ها به دبیرخانه همایش رسید.

عضو هیات علمی پژوهشکدۀ اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: از سی‌ویک مقالۀ رسیده، شانزده مقاله با امتیاز خوب پذیرفته شده و برای تعدادی از این مقالات نیز پیش‌نشست‌هایی برگزار شد، همچنین هشت نشست با حمایت دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه قم و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار گردید.

وی ادامه داد: همچنین دو نشست بین‌المللی با حضور بنیانگذاران مؤسسۀ دموکراسی اقتصاد و پژوهشگران مؤسسۀ مطالعات مالکیت کارکنان «راجرز» آمریکا و با حضور افرادر در سطح مشاور اقتصاد بانک جهانی مانند آقای الرمن برگزار شد و در سایت همایش بارگذاری شد که تاکنون بیش از ۲۵ هزار بازدید داشته است.

وی در پایان گفت: امیدواریم نتایج این همایش بتواند در اختیار سیاست‌گذاران قرار گیرد تا مسیر حضور فعالانۀ مردم و استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی آن‌ها در اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

در ادامه معاون پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد در آیین افتتاح این همایش، ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و مهمانان همایش، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد ریشۀ اصلی مردمی‌سازی را باید در مفهوم «مردمی‌سازی تفکر» جستجو کنیم، خاطرنشان کرد: در این همایش‌ها باید روی این نکته تمرکز کنیم.

وی گفت: شاید نکتۀ اساسی این است که باید از تمرکز روی درآمد‌های نفتی و تفکر نفتی فاصله بگیریم تا این امر محقق شود، درحالی‌که به‌جای تمرکز روی تولید ثروت، در شرایط کنونی تمرکز ما روی این است که چگونه می‌توان درآمد‌های حاصل از نفت را مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده