تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۵۸۴۲۶
سرویس خبر : صنایع کوچک
عملکرد نماد‌های یک صنعت بورسی بررسی شد

لاستیکی- پلاستیکی‏‏‌ها در مسیر رشد؟

‌می‌متالز - صنعت لاستیک و پلاستیک، به‌عنوان یک صنعت مادر شناخته می‌شود و صنایع بسیاری مانند خودروسازی، ساخت هواپیما و کشتی، پالایشگاه، صنایع اپتیک، راه سازی، ساختمان سازی، معادن و... به آن وابسته هستند.

به گزارش می‌متالز، پلاستیک محصولی است که کاربرد‌های مختلفی دارد. صنعت پلاستیک با توجه به داشتن ارتباط گسترده با صنعت نفت از اهمیت زیادی برخوردار است و در حقیقت می‌توان اظهار کرد، بدون نفت تولید پلاستیک ممکن نیست.

تا اواسط دهه ۱۹۵۰ منبع اصلی برای تولید ماده اولیه صنعت پلاستیک در اروپا زغال‌سنگ بود و در این راستا قطران زغال‌سنگ، کک، گاز زغال‌سنگ و آمونیاک قطران زغال‌سنگ منبعی برای مواد شیمیایی آروماتیک مانند بنزن، تولوئن فنول، نفتالین و محصولات وابسته بود که در نهایت به تولید پلاستیک‌های مهمی نظیر رزین‌های پلی‌استیرن و نایلون‌ها منجر می‌شد.

پیشرفت و توسعه صنعت پتروشیمی بزرگ‌ترین عامل رشد لاستیک و پلاستیک‌ها بوده است. در مقطع کنونی با توجه به پیشرفت زیاد صنایع خودروسازی یا لوازم‌خانگی، قطعات پلاستیکی به خاطر کاهش وزن و افزایش بازدهی سوخت جایگزین بسیار مناسبی برای قطعات فلزی در این دسته از تولیدات شده اند.

امروزه انواع پلاستیک‌های پلیمری در بازار موجود است که به شکل چهار گروه PVC، PE، PP و PS موجود هستند.

لاستیک و پلاستیک در بازار سرمایه

صنعت لاستیک و پلاستیک با ارزش بازاری بالغ بر ۲۰۸‌هزار میلیارد ریال (بورس و بازار‌های فرابورس) یکی از صنایع کوچک بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ صنعت کوچکی که نقش مهمی در سایر صنایع وابسته ایفا می‌کند. جمع دارایی‌های این صنعت بالغ بر ۹۹‌هزار میلیارد ریال است و کل سود خالصی که طبق آخرین گزارش‌ها شناسایی کرده، بالغ بر ۱۵‌هزار میلیارد ریال است که ۲/ ۰‌درصد از کل سود خالص بازار را تشکیل می‌دهد. درآمد این صنعت نیز ۵/ ۰‌درصد از کل درآمد‌های ساخته‌شده در بورس ایران را تشکیل می‌دهد.

بازدهی این صنعت در بازار سرمایه طی سه‌ماه اخیر توانسته است با بازدهی کل بازار رقابت کند و از آن پیشی بگیرد، به طوری که در یک‌ماه اخیر بازدهی حدود ۱۴‌درصد ایجاد کرده که اختلاف ۸ تا ۹ درصدی با بازدهی بازار دارد و از آن فراتر رفته است.

در بازه سه‌ماهه نیز بازدهی ۸/ ۲۸ درصدی، دستاورد این صنعت بوده که از بازدهی کل بازار ۸‌درصد بیشتر است، اما در یک‌سال گذشته شاهد افت ۲۵ درصدی شاخص این صنعت بودیم و می‌توان نتیجه گرفت که شرکت‌های فعال این حوزه در تلاش برای جبران ضرر‌های سال پیش هستند. در گام بعدی به مرور اجمالی شرکت‌های فعال این حوزه پرداختیم که شامل فهرست ۱۲ عددی است و به لحاظ ارزش بازار گروه صنعتی بارز (پکرمان) بزرگ‌ترین شرکت این مجموعه به‌شمار می‌آید.

همچنین تولیدی پلاستیک شاهین (پشاهن) با ارزش بازاری بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد ریال کوچک‌ترین شرکت بورسی این حوزه شناخته می‌شود. کمترین نسبت قیمت به درآمد هر سهم را ایران یاساتایر و رابر (پاسا) با عدد ۹۸/ ۷ نصیب خود کرده است. شرکت پلاسکوکار با نماد «پلاسک» نیز بیشترین نسبت قیمت به درآمد را با عدد ۳/ ۳۷ در اختیار دارد.

نسبت‌های مالی

بررسی نسبت‌های مالی حاکی از این نکته است که «پسهند» و «پتایر» به‌ترتیب در بخش عملیاتی و مدیریت هزینه‌ها موفقیت بیشتر و حاشیه سود عملیاتی بالاتری داشته اند.

حاشیه سود خالص نیز مجددا «پسهند» را در رتبه نخست قرار می‌دهد، اما در رتبه‌های بعد «پدرخش» و «پلوله» دیده می‌شوند و دلیل عقب رانده شدن «پتایر» در سود خالص را می‌توان در ازدیاد بهای تمام‌شده آن جست‌وجو کرد.

«پسهند» و «پلاست» بازدهی مطلوبی در دارایی‌های خود داشته و در صدر رتبه بندی هستند. در بازدهی حقوق صاحبان سهام عدد بزرگی را برای «پلوله» مشاهده می‌کنیم که به دلیل فزونی سود خالص به حقوق صاحبان سهام است و این موضوع نیز از زیان انباشته موجود در شرکت، سرمایه‌گذاری محدود و کمبود وجه نقد نشات می‌گیرد.

در فاکتور پوشش هزینه بهره «پتایر» و «پسهند» عملکرد بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته اند. یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌تواند در مقایسه شرکت‌ها سودمند باشد، بررسی روند درآمدی آنهاست. نرخ رشد درآمدی در شرکت‌های فعال در حوزه لاستیک و پلاستیک حاکی از این نکته است که «پلاست» با نرخ رشد درآمدی ۱۱۶ درصدی در بازه یکساله بر سایر شرکت‌ها پیشی گرفته است.

این افزایش را می‌توان ناشی از افزایش مبلغ فروش و نرخ فروش محصولات، شامل محصولات خانگی، صنعتی و خودرویی دانست.

در دوره پنج‌ساله «پسهند»، «پتایر» و «پلاست» روند مطلوبی در رشد درآمد داشته اند و در مجموع می‌توان گفت این سه شرکت در شناسایی درآمد و بهبود آن موفق‌تر عمل کرده اند.
نتیجه‌گیری

بیشترین مصرف پلاستیک‌ها درست پس از جنگ جهانی دوم به‌عنوان جایگزین ارزان‌قیمت مواد مرسوم و رایج شکل گرفت.

امروزه پلاستیک‌ها جایگاه درست خود را یافته و توانسته اند نقش مهمی در پیشرفت تولید محصولات مختلف ایفا کنند.

با توجه به نقش نفت در تولید لاستیک و پلاستیک، نوسانات قیمتی نفت نیز بر پیشرفت یا پسرفت این صنعت اثرگذار خواهد بود.

با توجه به اینکه هزینه تبدیل نفت به مواد پلاستیکی و هزینه‌های حمل‌ونقل و فرآیند آن‌ها کمتر از فعالیت‌های مشابه توسط مواد مرسوم است و قیمت پلاستیک‌ها با سرعتی کمتر از مواد مرسوم رقیب آن‌ها افزایش می‌یابد و این گواهی دهنده افزایش اهمیت پلاستیک‌ها در آینده است.

بررسی شرکت‌های فعال این حوزه در بورس حاکی از رشد و توسعه درآمدی و قیمتی آن‌ها در سال‌جاری است. تلاش شرکت‌ها غالبا بر رشد درآمد معطوف شده و آن‌ها توانسته اند عملکرد مطلوبی از خود بر جا بگذارند.

شهلا حیدری کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده