تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۵۸۴۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست اداره کل صمت گلستان خبر داد:

جلوگیری از خروج کالا و واقعی سازی قیمت‌ها با اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در دیدار با ائمه جمعه استان گلستان گفت: مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها باستناد قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای است که دولت در سال اول کار خود آن را کلید زده و جلوگیری از قاچاق کالا و واقعی سازی قیمت‌ها از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

به گزارش می‌متالز، درویش علی حسن زاده در نشست با ائمه محترم جمعه استان گلستان، ضمن تشریح ابعاد مختلف طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها برنامه‌ای است که دولت در سال اول کار خود با شجاعت و از خودگذشتگی آن را کلید زده است.

وی گفت: دولت در سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار یارانه برای ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت تامین کالا‌های اساسی پرداخت کرده که ما به التفاوت آن در مقایسه با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود و علی رغم حجم بالای یارانه‌ای که دولت جهت تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم پرداخت می‌کرد لیکن روند قیمت کالا‌ها افزایشی بوده و مردم ناراضی بودند.

حسن زاده با بیان این که پیش بینی‌ها حاکی از این بود که دولت برای سال ۱۴۰۱ جهت تأمین کالا‌های اساسی باید حداقل ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دهد، گفت: پس از شیوع ویروس منحوس کرونا و همچنین خشکسالی که در سطح دنیا به وقوع پیوسته، کشور‌ها بسمت تقویت ذخایر استراتژیک رفته اند و تأمین کالا‌های اساسی برای همه کشور‌ها به یک امر جدی تبدیل شده و از طرفی جنگ بین روسیه و اوکراین که بخش مهمی از کالا‌های اساسی دنیا را تأمین می‌کنند سبب شده تا قیمت جهانی بسیاری از کالا‌های اساسی بالا برود.

به گفته وی، جلوگیری از قاچاق کالا، از بین رفتن اختلاف قیمت‌ها با کشور‌های همسایه و واقعی سازی قیمت‌ها از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح خواهد بود.

حسن زاده افزود: چند قیمتی بودن کالا‌هایی نظیر آرد مفاسد بسیاری داشت که با تک نرخی شدن قیمت‌ها یقیناً راه بر روی فرصت طلبان بسته خواهد شد.

وی همچنین گفت: از آنجایی که قیمت کالا‌های اساسی با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی در بازار عرضه می‌شد و قیمت این کالا‌ها در کشور‌های همسایه به مراتب بالاتر بود لذا زمینه قاچاق آن‌ها فراهم بود و یا برخی از کالا‌های تولیدی که مواد اولیه آن یارانه‌ای بود، صادرات می‌شد و بدین ترتیب یارانه‌ای که قرار بود عاید مردم کشور شود نصیب افراد سودجو می‌شد و بخشی از کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم نیز از کشور خارج می‌شد که با اجرای شجاعانه این طرح توسط دولت مسیر این سودجویان فرصت طلب بسته خواهد شد؛ لذا برای جبران واقعی سازی قیمت‌ها در گام اول بناست که کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و در ماه‌های آتی موضوع کالابرگ الکترونیکی اجرایی خواهد شد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده