تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۶۳۰۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی گمرک خبر داد؛

رشد ۲۹ درصدی تجارت ایران و قزاقستان

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، بین ایران و قزاقستان تبادل شد که با رشد ۷۱ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش، نسبت به سال ۹۹ همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، سید روح اله لطیفی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران در خصوص تجارت با قزاقستان اظهار داشت: از مجموع تجارت ۷۲۹ هزار تنی ایران با قزاقستان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، صادرات ایران به قزاقستان بوده که با رشد ۵۱ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش همراه بوده است، واردات از قزاقستان هم ۲۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۱ درصد در وزن و ۱۰۸ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی در خصوص تجارت با قزاقستان تصریح کرد: تجارت غیرنفتی ایران با قزاقستان به‌عنوان یکی از همسایگان پانزده‌گانه جمهوری اسلامی ایران (از کشور‌های حاشیه دریای خزر) در دو دهه اخیر دارای فراز و نشیب بوده است که به‌صورت کلی در بررسی ۲۰ ساله تجارت با این کشور می‌توان دهه هشتاد را دهه واردات از قزاقستان و دهه ۹۰ را دهه صادرات به این کشور دانست.

سخنگوی گمرک گفت: در ۲۰ سال اخیر بیش از ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار بین ایران و قزاقستان تبادل شد که سهم صادرات ایران چهار میلیون و ۲۰۴ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار بوده و واردات از قزاقستان هم ۱۱ میلیون و ۱۸۵ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: از سال ۸۱ تا سال ۱۴۰۰ به ترتیب صادرات ایران به قزاقستان ۵۱ میلیون، ۴۸ میلیون، ۳۸ میلیون، ۵۷ میلیون، ۷۳ میلیون، ۷۹ میلیون، ۶۹ میلیون، ۵۸ میلیون، ۶۹ میلیون، ۸۵ میلیون، ۱۳۵ میلیون، ۲۱۵ میلیون، ۲۰۸ میلیون، ۱۳۸ میلیون، ۱۷۴ میلیون، ۱۶۹ میلیون، ۱۳۳ میلیون، ۱۶۵ میلیون، ۱۶۷ میلیون و ۱۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که بالاترین میزان در این ۲۰ سال مربوط به سال ۹۲ و کمترین میزان نیز مربوط به سال ۸۳ بوده است.

لطیفی در خصوص میزان واردات ایران از قزاقستان در دو دهه گذشته گفت: از سال ۸۱ تا کنون به ترتیب ۲۶۲ میلیون، ۲۸۵ میلیون، ۲۳۰ میلیون، ۲۵۵ میلیون، ۲۸۰ میلیون، ۳۴۱ میلیون، ۲۹۵ میلیون، ۲۲۳ میلیون، ۱۲۴ میلیون، ۱۳۶ میلیون، ۱۹۳ میلیون، ۲۴۷ میلیون، ۱۷۹ میلیون، ۱۰۷ میلیون، ۱۰۴ میلیون، ۶۷ میلیون، ۸۷ میلیون، ۱۰۵ میلیون و ۳۷ میلیون دلار از کشور قزاقستان واردات داشتیم که بیشترین میزان واردات در سال ۸۶ و کمترین میزان نیز در سال ۹۹ بوده است.

وی در خصوص محصولات صادراتی گفت: محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم‌خانگی، مشتقات نفتی، لوازم الکترونیکی، ماشین‌آلات صنعتی، کیف، کفش و پوشاک، مواد معدنی و ادوات کشاورزی عمده محصولات صادراتی ایران به قزاقستان در سال گذشته بود.

لطیفی در خصوص کالا‌های وارداتی از قزاقستان اظهار داشت: کالا‌های اساسی، تراکتور‌های جاده‌ای، ماشین‌آلات صنعتی عمده‌ترین کالا‌های وارداتی از قزاقستان بودند.

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعال اقتصادی، توسعه تجاری، تقویت خطوط کشتیرانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ریلی در کنار مزایای ترانزیتی می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور بینجامد.

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران، یک رام قطار با ۴۲ واگن حاوی گوگرد از قزاقستان با عبور از ترکمنستان از مرز اینچه برون استان گلستان وارد ایران شد و پس از عبور از کشورمان از مرز رازی در استان آذربایجان غربی به مسیرش به مقصد کشور ترکیه ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده