تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۶۳۲۷۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

جزئیات تولید خودرو مشترک با همکاری قطعه سازان ایرانی، روس و ترک

‌می‌متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توافق ابتدایی با مقامات روسی برای تولید خودروی مشترک درباره جزئیات این طرح با قطعه سازان روس، ترک و ایران، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه چند سال قبل در جریان دیدار‌های مشترک قطعه سازان ایران و ترکیه، برای اولین طرح، تولید خودروی مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح و از آن استقبال شد گفت: طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن در جریان سفر اخیر رییس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شده، دنباله همین صحبت‌ها است.

وی افزود: این طرح به رییس جمهور دولت قبل و کنونی ارائه شد و در جریان صحبت‌های اخیر با سازمان توسعه تجارت نیز پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت که در مذاکرات این سازمان با مقامات روسی به توافق ابتدایی منجر شد. البته این موضوع فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: طبق طرح اولیه با توجه به ظرفیتی که در میان قطعه سازان سه کشور وجود دارد، مسوولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم شود. برای مثال قطعه سازان ایرانی موتور خودرو و قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روس‌ها نیز بدنه را می‌سازند. البته این‌ها در حد مثال است و تا طرح به گام نهایی نرسد، نمی‌توان این تقسیم بندی را بطور کامل تشریح کرد.

نجفی منش توضیح داد: آنچه در این طرح اهمیت فراوانی دارد، بحث تقسیم کار و اشتراک منافع است. با توجه به تجهیزات مونتاژی سه کشور، امکان رساندن قطعات برای تولید نهایی به میزان مقرر شده در توافق وجود دارد و این قطعات به شکل تهاتری میان سه کشور جابجا شود. یعنی در این چارچوب بنا بر خرید و فروش نقدی نیست بلکه سه طرف با تامین قطعات سهم، خودرو را در کشور‌ها تولید خواهند کرد.

به گفته وی، ایران توان تولید قطعه برای دو میلیون دستگاه خودرو در سال را دارد که با توجه به میزان تولید فعلی، قطعا این ظرفیت وجود دارد با همکاری سایر کشورها، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. در این چارچوب می‌توان ایران خودرو و سایپا را نیز وارد یک همکاری و مشارکت جدید کرد تا در نهایت این محصول مشترک با روسیه و ترکیه به تولید نهایی برسد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده