تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۶۳۲۷۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

زمین نهضت ملی مسکن در ۲۷ استان تامین نشد

‌می‌متالز - طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تنها در ۴ استان زمین مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن به‌طور کامل تامین شده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ساخت یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده است. وی ۲۱ خرداماه امسال در آیین آغاز ساخت اولین پروژه نهضت ملی مسکن در تهران گفته بود: مهرماه سال گذشته قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد و در این راستا ایجاد سامانه‌های لازم، توافق با بانک‌ها برای پرداخت وام و ایجاد صندوق ملی مسکن جهت تأمین بخشی از هزینه ساخت اقشار کم‌درآمد عملیاتی شد.

وی یادآور شد: در گذشته مسکن مهر را داشتیم که کار بزرگی بود. زمین حدود یک میلیون مسکن مهر توسط دولت تأمین شد و برای نهضت ملی مسکن باید برای ۴ میلیون واحد زمین تأمین شود.

وی با تأکید بر این‌که "متناسب با زندگی مردم به آن‌ها زمین برای ساخت مسکن ویلایی می‌دهیم"، اضافه کرد: تا پایان خرداد پالایش ۵ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن انجام می‌شود.

وی گفت: ساخت مسکن یک‌ساله به پایان نمی‌رسد و تا پایان شهریور ساخت پارت ۲ میلیون‌واحدی نهضت ملی مسکن را آغاز می‌کنیم.

عدم همراهی دستگاه‌های دولتی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن

بر اساس قانون جهش تولید وعرضه مسکن (ماده ۱۰) همه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آن‌ها متعلق به دولت است مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود در چارچوب مکان‌یابی موضوع ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می‌گیرند ظرف ۲ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده (راه و شهرسازی) ظرف یکماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

این در حالی است که با وجود تصریح قانونی، اما دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مانند دوره دولت قبل و در طرح ملی مسکن، همکاری چندانی با وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن ندارند. طبق پیگیری‌های صورت گرفته کمتر از ۴ درصد زمین‌های دولتی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

در همین رابطه نیز معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تسریع تامین اراضی این طرح، گفت: بنا بر دستور وزیر راه و شهرسازی و توافقاتی که انجام شده است تامین اراضی تمامی واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به تعداد ۴ میلیون واحد مسکونی که در برخی از استان‌ها مشکلاتی داشته باید حداکثر تا پایان مردادماه به اتمام برسد و نتایج نهایی شوند.

محمودزاده افزود: طرح نهضت ملی مسکن سیاست دولت، تاکید رییس‌جمهوری و نیاز جامعه است که امیدواریم با تامین اراضی که انجام شده است هرچه سریعتر پالایش‌ها نهایی و ساخت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد تا مردم شاهد عملکرد مناسب مجموعه دولت در بخش مسکن باشند.

مطابق اعلام معاونت مسکن و ساختمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، بوشهر و لارستان (جنوب استان فارس) تنها استان‌هایی هستند که اراضی طرح نهضت ملی مسکن را به طور کامل تامین کرده‌اند. استان‌های قم، کردستان، هرمزگان، ایلام و تهران ۵ استانی هستند که مکلف شده‌اند تا اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تا مردادماه سال جاری شناسایی، معرفی و تامین کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده