تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۵۰۵
کد خبر: ۲۶۳۳۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در مراسم امضای قرارداد فولاد اقلید:

صنعت فولاد فرصتی برای جذب سرمایه گذاران

‌می‌متالز - مراسم عقد قرارداد واحد احیا مستقیم فولاد اقلید پارس با حضور مدیران آن و سید جواد حسینی کیا نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. قرار است این پروژه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی ظرف مدت ۳۶ ماه به بهره برداری برسد.

به گزارش می‌متالز، دکتر مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای قرارداد احیای مستقیم فولاد اقلید پارس اظهار کرد: به عنوان یکی از ۴۸ پروژه مهم مجوز‌های آن گرفته شده است. مجوزی که سال ۸۹ صادر و در سال ۹۲ ابطال شد دوباره با تلاش‌های وزیر صمت صادر شد.

وی ادامه داد: این پروژه یکی از پروژه‌های زیربنایی کشور است که در گام اول با تولید آهن اسفنجی آغاز شد. امیدواریم گام‌های بعدی یعنی تولید گندله و تولید فولاد را نیز با کمک دوستان به سرعت راه اندازی کنیم.

صالحی تصریح کرد: اگر همراهی دوستان نبود شاید امروز شاهد عقد قرار داد و شروع اجرایی این پروژه نبودیم. اما از امروز به بعد نیازمند همراهی بیشتر و تسریع در تامین مالی از سوی سهامداران شرکت هستیم.

وی افزود: از پیمانکار اصلی پروژه درخواست داریم مدیریت زمان داشته و در مدت ۲۴ ماه یاد شده پروژه را راه اندازی و امیدی را در دل مردم استان فارس ایجاد کنند.

سرمایه‌های سرگردان را به سمت فولاد بیاوریم

در ادامه این برنامه سید جواد حسینی کیا نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: فولاد یکی از مهمترین صنایع کشور است و ما امروز نزدیک ۳۰ میلیون تن تولید داریم و نیاز کشور بین ۱۴ تا ۱۹ میلیون تن در نوسان است و قرار است در افق ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن تولید دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سهم ما در گردش مالی دنیا در صنعت فولاد چندان نخواهد بود. باید در این حوزه با ظرفیت‌های موجود تلاش‌های مضاعف انجام بگیرد و اکتشافات را به هزار متر برسانیم، زیرا ذخایر معادن رو به اتمام است و به سمت واردات در حرکت هستیم. اما اگر عمق اکتشافات را افزایش دهیم بدون شک می‌توان برای چند سال دیگر ذخیره داشت.

حسینی کیا اضافه کرد: امروز ایران بهشت سرمایه گذاری است و می‌توانیم سرمایه‌های سرگردان را به سمت بخش معدن و صنایع معدنی سوق دهیم. فولاد یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

وی تصریح کرد: جذب سرمایه در این پروژه و اشتغال ۵۰۰ نفری در فولاد اقلید خود نمونه‌ای از کار جهادی است.

در تامین سنگ با مشکل مواجه هستیم

بابک اشجع، مدیرعامل شرکت ایریتک نیز از دیگر سخنرانان این برنامه، اظهار کرد: قرار است پلنت ۱ میلیون تنی ایجاد شود و اگر شرایط مهیا باشد می‌توان شاهد خروجی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی باشیم. این پروژه ۳۳ ماه برای زمان راه اندازی و ۳ ماه اضافه برای تحویل دارد.

وی افزود: در تلاش هستیم ۶ ماه زمان پروژه را کاهش و زمان بهره برداری را به ۳۰ ماه برسانیم.

اشجع تصریح کرد: متاسفانه ما در تامین مواد اولیه مشکل داریم که راهکار آسان آن واردات است، اما راهکار بلند مدت توسعه اکتشافات است. در سفری که به سنگال داشتیم قرار شد قرار داد ۷۰۰ میلیون تنی برای واردات سنگ داشته باشیم، اما چین قرارداد ۱۲ میلیارد تنی با موزامبیک داشته است. باید برای تامین سنگ آینده نگری کرد.

صنعت فولاد فرصتی برای جذب سرمایه گذاران

مهندس رضا شریفی مدیرعامل فولاد اقلید نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه نمایندگان مجلس تلاش خوبی دارند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در مجموعه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و معدن رخ داده است و شرکت‌ها فعالیت‌های خوبی را در دستور کار دارند. یکی از کار‌های بسیار خوب «ومعادن» سرمایه گذاری در شرکت ایریتک است. افتخار ما این است که سهامداران ما با درصد‌های مشخص یعنی ومعادن و چادرملو و ایریتک دارای توان ویژه در صنایع کشور هستند.

شریفی تصریح کرد: ما وظیفه داریم به عنوان نیرو‌های دولت در حوزه صنعت اتفاقات خوب را اطلاع رسانی کنیم. در این پروژه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد که در شرایط بحرانی اتفاق مهمی است. ما با قدرت در بحث صنعت پیش می‌رویم.

 

عناوین برگزیده