تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۶۳۳۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشمه‌های کامو در حاشیه معدن

فرماندار کاشان گفت: تا تعیین تکلیف پرونده معدن کامو در شورای عالی معادن استان اصفهان، بهره بردار این معدن به مدت یک ماه حق فعالیت ندارد.

به گزارش می‌متالز، چند روز پیش گزارشی از مطالبه کشاورزان منطقه کامو، چوگان و جوشقان قالی درباره از سر گیری فعالیت معدن کامو در خبر ۲۰۳۰ پخش شد.

برای معدن سنگ آهن کامو در کاشان، سال ۸۷ مجوز بهره برداری صادر شده که سال ۹۳، با اعتراض کشاورزان و صدور حکم قضایی حدود بهره برداری از معدن متوقف می‌شود.

از آنجایی که فعالیت مجدد این معدن مورد اعتراض کشاورزان و اهالی منطقه قرار گرفته، برای روشن شدن جزئیات این پرونده، در برنامه پیگیری با مسوولان مرتبط کفتگو کردیم.

اول از همه به سراغ مجوز بهره برداری معدن رفتیم.

محمد سرجوقیان معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان اصفهان، درباره شروع مجدد فعالیت معدن سنگ آهن کامو، افزود: این معدن از سال ۸۴ درخواست صدور پروانه اکتشاف داده که سال ۸۶ گواهی کشف صادر و بعد از ارائه طرح بهره برداری و ضمانت بانکی، در نهایت سال ۸۷ پروانه بهره برداری به مدت ۱۲ سال صادر شد.

وی ادامه داد: در زمان شروع به کار این شرکت معدنی مخالفت‌هایی می‌شود و بر اساس دستور مرجع قضایی فعالیت معدن تعطیل می‌شود و بهره بردار پیگیری لازم را درباره مسایل زیست محیطی و آب انجام می‌دهد.

سرجوقیان تصریح کرد: مشکل محیط زیست درکارگروه تعامل ستاد وزارتخانه مطرح و اعلام می‌شود با توجه به رعایت فاصله‌های لازم معدن با روستای کامو می‌گویند از لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد و تایید فعالیت معدن به بررسی مشکلات مطرح شده درباره کیفیت آب موکول می‌شود.

وی افزود: مکاتبه‌ای با آب منطقه‌ای اصفهان انجام می‌شود و با برگزاری جلسات مختلف شرکت آب منطقه‌ای هم اعلام می‌کند اگر بهره بردار معدن فاصله لازم را با حریم چشمه‌های آب رعایت کند منع فعالیت ندارد که این گزارش را به ما هم داده است.

سرجوقیان گفت: از سال ۹۳ تا امروز این معدن تعطیل است و استخراج ندارد و برداشت از محل استخراج‌های قبلی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: محیط زیست اعلام کرده استخراج از معدن باید بدون انفجار و با بیل مکانیکی انجام شود.

سرجوقیان تصریح کرد: در اولین جلسه شورای معادن استان تصمیم نهایی گرفته می‌شود تا هم مطالبه مردم و هم نظر بهره بردار تامین شود.

البته پیگیر مطالبات اهالی کامو درباره آلودگی آب سرچشمه هم شدیم.

مسعود سیدی پور مدیر دفتر محیط زیست آب منطقه‌ای استان اصفهان درباره آخرین وضع پیگیری فعالیت معدن کامو در کاشان افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، آب چشمه‌های کامو تغییراتی داشته، اما در حدی نیست که از حالت استاندارد خارج شود بنابراین آب کیفیت لازم را دارد.


وی گفت: ما پیشنهاد حفاظت از محدوده اطراف چشمه ها، ساماندهی و لوله گذاری را به بهره بردار مطرح کرده ایم که مورد قبول آن‌ها واقع شده است.

سیدی پور تاکید کرد: مقرر شده در جلسه شورای عالی معادن استان اصفهان که به ریاست استاندار برگزار و نمایندگان مردم، آب منطقه‌ای و محیط زیست حضور داشته باشند و تصمیم گیری شود.

وی گفت: در صورتی که تایید ادامه فعالیت معدن در شورای عالی معادن استان اصفهان ثبت شود، شرایط و ضوابط سختگیرانه و محدود کننده‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ و در نهایت بهره بردار معدن هم برای برطرف کردن دغدغه‌های مردم قول همکاری داد. محمد قطبی قائم مقام مدیرعامل شرکت بهره بردار معدن کامو گفت: تا تعیین تکلیف وضعیت معدن کامو، فعلا استخراج سنگ آهن نداریم و فقط مواد دپو شده جمع آوری می‌شود؛ و افزود: معدن ۵۷۰ هکتار است و حریمی که طبق نظر کارشناسی برای فاصله با چشمه در نظر گرفته شده حریم ۹۰ متری است.

وی تاکیدکرد: ما برای رفع دغدغه مردم اعلام آمادگی کردیم حریم مشخص شده معدن با چشمه‌ها فنس گذاری شود که مردم و اهالی دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

قطبی گفت: مالک و بهره بردار قبلی از سال ۸۶ تا ۹۱ عملیات استخراج مواد معدنی را در همین محل انجام داده اند و از سال ۹۱ به ما به عنوان مالک جدید واگذار شده و تا امروز هیچ استخراج جدیدی نداشته ایم و فعلا از محل استخراج‌های قبلی بهره برداری انجام می‌شود.

حالا تا تعیین تکلیف این پرونده، فعالیت در معدن ممنوعه و باید منتظر رای نهایی شورای معادن استان اصفهان درباره نحوه بهره برداری سنگ آهن از معدن کامو باشیم.

تعداد بازدید : 2

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده