تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۶۳۵۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگاه معادن و صنایع معدنی در خراسان شمالی به دولت سیزدهم

‌می‌متالز - خراسان شمالی هر چند مانند استان‌هایی همچون یزد و کرمان دارای معادن خیلی بزرگ و قوی نیست، اما این استان نیز دارای معدنی خوب و با ارزشی است که رسیدگی و توجه به آن‌ها می‌تواند ارزش اقتصادی خوبی را برای استان ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، معادن به شدت خالص باریت، مرمر و مرمریت از جمله معادنی هستند که در این استان وجود دارند، اما به علت مشکلات موجود یا استخراج نمی‌شوند یا استخراج ناچیز آن‌ها برای این استان مزیت اقتصادی چندانی را به دنبال نداشته است.

از سوی دیگر تنها واحد تولیدکننده پودر آلومینای کشور در شهرستان جاجرم راه اندازی شده که این شرکت در حال طی کردن طرح‌های توسعه‌ای و یا به دنبال افزایش میزان تولید است، ولی با چالش مهم تامین خوراک (بوکسیت) مواجه است.

تاش یکی از معادن باکیفیت ماده معدنی بوکسیت در استان سمنان است که پروانه بهره برداری آن به نام این واحد تولیدی است، اما در حال حاضر به علت مشکلاتی که طی چند سال گذشته ایجاد شد این شرکت اجازه بهره برداری از آن را ندارد.

حل مشکل معدن تاش یکی از مهمترین خواسته‌های استان از دولت سیزدهم

علی اصغر رضا زاده معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی گفت: حل مشکل معدن تاش یکی از خواسته‌های حوزه معدن این استان از دولت سیزدهم است.

علی اصغر رضازاده اظهار کرد: معدن تاش در استان سمنان متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است که چندین سال است به مشکل خورده و برداشت از آن متوقف شده است.

وی افزود: این معدن برای تامین خوراک بوکسیت باکیفیت از نیاز‌های این واحد تولیدی و استراتژیک در کشور است.

رضازاده ادامه داد: سالانه میزان خوراک (بوکسیت) مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم۴۵۰ هزار تن است که این میزان از معدن بوکسیت جاجرم قابل تامین نیست.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اختصاص خط ویژه اعتباری برای خرید ماشین آلات معدنی و ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی از دیگر خواسته‌های حوزه معدنی از دولت سیزدهم است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این استان ۱۵۷ معدن فعال وجود دارد، تاکید کرد: راه اندازی واحد فرآوری مواد معدنی کمک بزرگی برای جلوگیری از خام فروشی می‌کند.

وی ادامه داد: صنایع مادر استان همچون آلومینا و فولاد در حال طی کردن طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نیازمند خط ویژه اعتباری جهت تکمیل هستند.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی تصریح کرد: از سوی دیگر طرح‌های سرمایه گذاری سیمان سمنگان و کاشی سمنگان نیز چندین سال است که متوقف شده است.

به گفته وی طرح تولید سولفات آمونیوم نیز زیرساخت آن آماده شده و نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل است.

خراسان شمالی تنها بهره بردار شرکت آلومینای جاجرم نیست

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان نیز در ادامه با اشاره به اینکه بوکسیت ماده اولیه مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم بوده و معدن تاش یکی از محل‌های تامین این ماده اولیه باکیفیت بوده است، تاکیدکرد: شرکت آلومینای جاجرم تنها شرکت تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است بنابراین این واحد بزرگ تولیدی فقط متعلق به خراسان شمالی نبوده بلکه تمام کشور، بهره بردار آن است.

هیچ مشکل زیست محیطی در معدن تاش رخ نداده

وحیدی گفت: با فرافکنی برخی از افراد و مطرح کردن برخی از موضوعات همچون وجود مشکلات زیست محیطی در اطراف معدن تاش، از برداشت مواد معدنی این مکان جلوگیری شد؛ این در حالی است که هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه وجود نداشته و از سوی دیگر شرکت آلومینای جاجرم مسئولیت اجتماعی خود را در آن منطقه انجام داده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: ما در حوزه نظارتی کار می‌کنیم و نباید مانع تولید شویم، باید به سوی انجام کار‌های کارشناسی برویم و جلساتی با حضور متخصصان حوزه صنعتی و محیط زیست برگزار تا مشکل حل شود.

وی با تصریح بر اینکه مکانیسم برداشت از معدن تاش باید دوباره آغاز شود، گفت: پودر و شمش تولیدی از این شرکت به بیشتر صنایع کشور می‌رود و تعداد زیادی از صنایع از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین محصول تولیدی در شرکت آلومینای جاجرم، محصولی استراتژیک بوده و ارزش افزوده صادراتی به همراه دارد و نباید در روند تولید آن خللی وارد کرد.

نماینده مردم بجنورد افزود: طی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس قوه قضائیه که چندی پیش در خراسان شمالی حضور پیدا کرده بود این مسئله مطرح و درخواست رسیدگی برای برداشت از معدن تاش با رعایت مسائل زیست محیطی داده شد.

سرمایه‌ای که بیخ گوش خوابیده و مواد اولیه‌ای که به اجبار وارد می‌شود

تورج زارع رئیس هیات مدیره شرکت آلومینای جاجرم در ادامه گفت: معدن تاش یکی از معادن تنها شرکت تولید پودر آلومینا در ایران است.

وی با اشاره به اینکه این معدن در استان سمنان قرار دارد، اظهارکرد: مدتی است که این معدن به علت مسائل اجتماعی تعطیل شده و اجازه برداشت را به این شرکت نمی‌دهند.

زارع با تصریح بر اینکه متاسفانه از برداشت بوکسیت موجود در این معدن به علت آوردن دلایل واهی گرفته شده است، گفت: شرکت آلومینای جاجرم از لحاظ میزان تامین مواد معدنی (بوکسیت) در داخل ایران با مشکل مواجه نیست و مشکلی که با آن مواجه است بحث کیفیت بوکیست مورد نظر است.

وی افزود: معدن تاش از بوکیست باکیفیتی برخودار است، اما اجازه برداشت آن از این معدن که متعلق به دولت است، داده نمی‌شود.

زارع ادامه داد: این امر سبب شده تا شرکت آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز باکیفیت خود به سوی واردات مواد اولیه پیش رود که در همین راستا در حال حاضر واردات از ترکیه را آغاز کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت آلومینای جاجرم با تصریح بر اینکه سرمایه‌ای عظیم بغل گوش شرکت آلومینا خوابیده، اما برای ادامه کار و انجام طرح‌های توسعه‌ای مجبور به واردات مواد اولیه هستیم، بیان کرد: واردات بوکیست از ترکیه به تازگی آغاز و حدود ۱۰ هزار تن تاکنون وارد شده است.

وی با بیان اینکه شرکت آلومینای ایران در شهرستان جاجرم تنها تولید کننده پودر آلومینا در ایران است، افزود: یکی از مهمترین چالش‌های ما در این بخش، تولید و تامین بوکسیت پر عیار در کشور است.

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اینکه با برنامه ریزی و تلاش شرکت آلومینای ایران هم اکنون معادن جاجرم در خراسان شمالی در ۵ سال اخیر به ۵ برابر افزایش یافته است، ادامه داد: به دنبال توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت آلومینیوم هستیم و هم اکنون ۱۰ درصد بوکسیت مورد نیاز ما از معادن بخش خصوصی تامین می‌شود و تمام تلاش ما این است که در این راستا بتوانیم به افزایش بوکسیت پر عیار دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به فقر معدنی کشور در تامین بوکسیت به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم، استفاده از خاک‌های بوکسیت کم‌عیار با دانش بومی به عنوان راهکاری دانش‌بنیان در دستور کار است.

زارع اظهار کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور سالیانه ۷۰۰ هزار تن است و برای تولید آن نیازمند استفاده از ۱.۴ میلیون تن پودر آلومینا هستیم که اکنون فقط ۲۵۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و بقیه از خارج تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران کشوری فقیر در ارتباط با دارا بودن منابع بوکسیت پر عیار است به همین دلیل به دنبال انجام فعالیت‌های دانش بنیان برای پرعیارسازی بوکسیت از بوکسیت‌های کم عیار هستیم.

تهدیدی به نام تعطیلی معادن در خراسان شمالی؛ ماشین آلات پاشنه آشیل معدنکاری

سجادی رئیس سازمان نظام مهندسی معادن خراسان شمالی نیز در ادامه در گفتگو با ایسنا، گفت: ماشین آلات معدنی یکی از نیاز‌های اساسی معدنکاران در این استان است.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های سرسام آور ماشین آلات معدنی اظهارکرد: متاسفانه این روند افزایشی قیمت‌ها موجب شده تا روز به روز معدنکاران بی پول‌تر شوند و قیمت این ماشین آلات نیز افزایش یابد.

سجادی با اشاره به اینکه یکی از ماشین آلات معدنی از قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به ۴ تا ۵ میلیارد تومان رسیده، تصریح کرد: این امر سبب شده تا دست معدنکاران استان از خرید ماشین آلات معدنی کوتاه‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظمی از فعالیت‌های معدنکاری در معادن به وجود ماشین آلات بستگی دارد و معدن بدون ماشین آلات معدنی یعنی هیچ.

رئیس انجمن نظام معادن خراسان شمالی گفت: عملیات اکتشافات عمقی در معادن این استان ضعیف است.

وی افزود: قسمت اعظم اکتشافاتی که از معادن این استان صورت گرفته به صورت هوایی بوده و برآورد مشخصی از ذخایر مواد معدنی در این استان وجود ندارد.

سجادی بیان کرد: خام فروشی مواد معدنی یکی دیگر از معضلات معدنکاری در این استان است و راه اندازی واحد فرآوری مواد معدنی یکی از نیاز‌های اساسی خراسان شمالی است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده