تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۶۳۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل روند بورس آخرین هفته خرداد

‌می‌متالز - بورس با شروع فصل بهار روند صعودی به خود گرفت و کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسید و کارشناسان عقیده دارند این روند در فصل تابستان نیز ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، معاملات بورس در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱، خبر از بهبود وضعیت بازار در ادامه سال می‌داد. این روند رو به بهبود از اسفندماه۱۴۰۰ آغاز و بازار پس از پشت سر گذاشتن ابهامات بودجه‌ای در حال ورود به سیکل جدیدی بود. نماگرها، با شتاب و توانی جدید رو به حرکت بودند و مقاومت‌های تاریخی در حال تبدیل شدن به حمایت بودند. این روند تا جایی ادامه داشت که شاخص کل به عنوان دماسنج بازار توانست پس از حدود ۸ ماه، وارد کانال ۱٫۶ میلیون واحد شود.

اگرچه همواره فرمول محاسبه و اعلام شاخص مورد انتقاد فعالان بازار سهام بوده؛ اما عبور این نماگر از مقاومت تاریخی؛ یک سیگنال مثبت برای ادامه روند صعودی بازار سهام محسوب می‌شد. البته که تداوم حرکت در این مسیر به اخبار بنیادی و حمایت نیاز داشت که در این بازه شاهد حمایت ویژه‌ای از بازار نبودیم.

امید به رشد بورس

به هرحال با بهبود ارزش معاملات و همچنین امید به ادامه مسیر صعودی و رو به بهبود بازار، شاخص کل دو بار دیگر برای عبور از مقاومت تاریخی خود حرکت کرد، اما در نهایت ناکامی شاخص در عبور از مقاومت‌ها و همچنین شتاب در بازار‌های موازی از جمله بازار ارز، روند بازار سهام را دچار تغییر کرده و همین موضوع سبب شد تا از ابتدای خرداد ماه شاهد مسیری نزولی باشیم.

هفته پایانی فصل بهار نیز با تاثیر پذیری از معاملات هفته‌های پیشین خرداد ماه و همچنین افت متغییر مهمی همچون ارزش معاملات روزانه همراه بوده که در نهایت کاهش ۱۴ هزار واحدی شاخص کل و توقف آن در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد را شاهد بودیم. همگام با شاخص کل، شاخص هموزن نیز در مسیر نزولی بود و در این هفته حدود ۳ هزار واحد افت کرد و به تراز ۴۲۲ هزار واحد رسید.

در کنار افت ارزش معاملات روزانه در دو هفته اخیر، شتاب خروج پول سهامداران حقیقی هم قابل توجه بوده. اگرچه امید به بهبود بازار در دو ماه گذشته، شتاب خروج پول را کم کرده بود، اما در خرداد ماه شاهد خروج پول حدود ۹ هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها از بازار بودیم.


چشم انداز صعودی در بازار‌های موازی از جمله دلار و طلا یکی از موضوعات مهمی است که درهفته‌های اخیر سبب خروج پول از بازار سهام شده است. البته که ریسک‌های موجود در بازار و تصمیمات سیاستگذار اقتصادی برای بورس و شرکت‌ها نیز عامل دیگری است. این موضوع باعث می‌شود که سهامداران حقیقی از بازار خارج و دنبال بازدهی بیشتر در بازار‌های طلا و ارز باشند.

تحلیل روند بورس آخرین هفته خرداد

برترین شرکت‌های بازار سرمایه

دسته بندی نماد‌های با ارزش بازار بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حکایت از این دارد که ۱۲ در مجموع حدود ۴۸ درصد ارزش بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین ارزش بازار به هلدینگ خلیج فارس تعلق دارد که تقریبا ۴۱۷ هزار میلیارد تومان است. شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز با ارزش بازار ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی آخرین عضو این دسته بندی است. این بیست و یک شرکت در هفته گذشته به طور متوسط بازدهی منفی ۳ درصدی را به ثبت رساندند. ارزش کل بازار نیز در این هفته به همین میزان افت را تجربه کرده است.

تحلیل روند بورس آخرین هفته خرداد

 

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده