تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۶۳۷۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
همزمان با مدیریت مصرف برق کارخانه‌ها رخ داد

کاهش ۳۳ درصدی قیمت سیمان با خوش‌عهدی دولت

‌می‌متالز - دولت به تعهد خود عمل کرد و با تامین برق تولید پنج میلیون تن سیمان، قیمت این کالا نسبت به هفته گذشته ۳۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، سال گذشته ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق معادل ۲۵ درصد از کل مصرف برق کشور سبب شد تا همه یک تابستان سخت در سال ۱۴۰۱ را با تداوم افزایش مصرف برق انتظار داشته باشند.

بر این اساس در صورتی که روند دولت قبل ادامه پیدا می‌کرد، ناترازی تولید و مصرف برق به بیش از ۱۹ هزار مگاوات می‌رسید، اما روی کار آمدن دولت مردمی و تغییر ریل سیاست‌گذاری سبب شد تا برخلاف انتظار عامه مردم ناترازی برق با کاهش ۳۱ درصدی به ۱۳ هزار مگاوات کاهش پیدا کند.

در این شرایط کاهش میزان ناترازی سبب شد تا دست دولت به منظور برنامه‌ریزی برای اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف برق بازتر از گذشته باشد، در تابستان سال جاری برخلاف سال قبل مساله مدیریت بازار یکی از ارکان برنامه مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ به حساب می‌آید. این در حالی است که ۹۲ درصد از صنایع بزرگ و کوچک کشور در فصل گرم اساسا با هیچ محدودیت انرژی مواجه نیستند و بدون وقفه از انرژی استفاده می‌کنند.

مدیریت بازار سیمان

با توجه به شرایط ترسیم شده و تجربه قطعی برق کارخانه‌های سیمان در سال گذشته، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها، به‌هم‌ریختگی بازار این کالا بود. بر این اساس بررسی سیاست‌های مدیریت مصرف برق اعمال شده بر این صنعت بسیار پرمصرف بیانگر آن است که اعمال محدودیت برق برای ۷۲ کارخانه سیمان فعال در کشور با خط قرمز مدیریت عرضه و تامین انرژی تولید پنج میلیون تن سیمان و کلینکر انجام پذیرد.

در این رابطه عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: «یکی از مهم‌ترین محور‌های مورد تاکید طرفین در این جلسه، مدیریت مصرف برق با اولویت تامین پنج میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه بود. با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

بررسی بازار سیمان در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ نیز موضوع مدیریت بازار با وجود اجرای برنامه مدیریت مصرف برق را تایید می‌کند. به استناد آمار ارائه شده از سوی بورس کالا، حداقل قیمت سیمان مبادله شده مرتبط با کارخانه سیمان آباده معادل هر تن ۳۴۵ هزار تومان بود، اما در همان روز قیمت حداکثر سیمان در کارخانه مازندران برای هر تن معادل یک میلیون و ۵۳۷ هزار تومان بود.

علت این تفاوت قابل توجه قیمتی در بازار، مساله عرضه و تقاضای منطقه‌ای و همچنین عدم صرفه اقتصادی صادرات منطقه‌ای این کالا است.

با توجه به دامنه ذکر شده، متوسط وزنی قیمت عرضه سیمان در روز گذشته برای هر تن ۹۳۱ هزار تومان بوده است، این قیمت در حالی به ثبت رسید که قیمت معاملات ابطال شده هفته گذشته معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بود. به عبارت دیگر قیمت سیمان که به دلیل اخبار مخابره شده غلط در دو هفته گذشته رشد قابلی توجهی داشت، طی هفته جاری ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.

انجام تعهد دولت برای تامین انرژی سیمان

 با توجه به تعهد تامین انرژی تولید پنج میلیون تن سیمان و کلینکر از سوی وزارت نیرو و نظر به عرضه سیمان به صورت ۴ بار در ماه، عمل به این تعهد یعنی در هر هفته باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر به بازار عرضه شود.

براین اساس هفته گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن سیمان به بازار عرضه شد. این آمار بیانگر آن است که دولت به تعهد خود عمل کرده و هیچ‌گونه نابسامانی بازار از طرف عرضه این کالای استراتژیک وجود ندارد.

منبع: بلاغ نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده