تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۶۹۰۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

رقابت بین نظام بانکی با بازار سرمایه متوقف شود

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه، مهمترین کمک نظام بانکی به بازار سرمایه را توقف رقابت با این بازار برشمرد.

به گزارش می‌متالز، حسن حسین نیا درباره کمک نظام بانکی به بازار سرمایه به ایفای نقش پول به عنوان ابزاری قدرتمند در بازار‌های مختلف اشاره کرد و افزود: با ورود نقدینگی و پول به بازار شاهد رشد قیمت‌ها و بازار هستیم و با خروج آن، بازار‌ها به سمت رکود یا احیانا افت قیمت‌ها پیش می‌رود، بنابراین با توجه به اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی دسترسی آسان تری به پول دارند می‌توانند با سیاست گذاری و هم چنین ایفای نقش و عملکرد خود به بازار‌های مختلف سمت و سوی مشخص بدهند.

حسین نیا بر لزوم هماهنگی و همبستگی بین نظام پولی و بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: نرخ بهره بالای بانکی در کشور عملا این دو را به عنوان رقیب در مقابل هم قرار داده است، به شیوه‌ای که وقتی نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا می‌کند بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد و وقتی که نرخ بهره بین بانکی کاهش دارد استقبال از بازار سرمایه افزایش می‌یابد و حجم نقدینگی در این بازار افزایش دارد.

هفته گذشته رییس بانک مرکزی از سازمان بورس درخواست کرد "ساز و کار‌های حمایت نظام بانکی از شرکت‌ها و نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه را بررسی و پیشنهاد کند".

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تحولات بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، خاطر نشان کرد: اگر نرخ بهره بین بانکی یک افت محسوسی داشته باشد قطعا می‌توانیم مجددا باعث شکل گیری تقاضا در بازار سرمایه هم باشیم.

وی تصریح کرد: اما مهم این است که ساختاری ایجاد شود که مشکل هماهنگ نبودن بین نظام بانکی و بازار سرمایه برای همیشه برطرف شود، یعنی شورای عالی بورس و بانک مرکزی یک تصمیم گیری مشترک و هدفمند و با دید کلی‌تر داشته باشند تا اقتصاد کشور بخشی نگری نباشد.

حسین نیا در ادامه تسهیل اعتبار دهی به بنگاه‌های تولیدی در نظام بانکی برای تسریع و افزایش فعالیت بنگاه‌های تولیدی، کاهش فاصله ارز نیمایی با ارز آزاد و تبدیل وام‌های ارزی به وام‌های ریالی را از دیگر کمک‌های نظام بانکی به بازار سرمایه برشمرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده