تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۶۹۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

"سهامدار حرفه ای" به بازار سهام کمک می‌کند اگر درست اجرا شود

‌می‌متالز - مبحث "سهامدار حرفه ای" بحث داغ این روز‌های بازار سهام است. سهامداران این امکان را دارند تا با تایید کارگزار خود به عنوان سهامدار حرفه‌ای شناخته شوند و از مزایای این طرح استفاده کنند.

به گزارش می‌متالز، حسین خزلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در خصوص مبحث سهامدار حرفه‌ای به بورس نیوز گفت: در کلیت بحث سهامدار حرفه‌ای، بحث مفیدی است و در تمام بورس‌های دنیا این مبحث دنبال می‌شود. حتی در عرضه اولیه فیس بوک به صورت عموم انجام نشد و ابتدا خواص امکان خرید پیدا کردند، در آن عرضه، به عنوان مثال مطرح شد که کسانی که امکان خرید بیش از ۱۰۰ هزار دلار را دارند ورود کنند، اما پیچیدگی‌هایی که قانونگذار در "سهامدار حرفه ای" عنوان کرده بیش از اندازه به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: هر گونه تخصص گرایی، حرفه‌ای گرایی، وزن دادن به آدم‌های حرفه‌ای و به دانش و به مدارک حرفه‌ای افراد با تجربه مسیر صحیح است. اما معمولا مسیر درست را آنقدر دستکاری می‌کنیم که امکان پیاده سازی وجود نخواهد شد. در این موارد یا به شدت کلی نگریم و یا برخی ابزار به کل در دسترس ما نیست. برای مثال شما مبحث بازارگردانی و اجرای آن را در بازار سرمایه نگاه کنید. آنقدر این موضوع دچار تغییرات شده که از موضوع اصلی خود فاصله گرفته است.

این کارشناس با تجربه بازار سهام در خصوص مزایای حضور سهامداران حرفه‌ای به بورس نیوز گفت: در مجموع ما موافق حضور طبقه "سهامدار حرفه ای" در بورس هستیم، خواه به عنوان مشاور نوع دوم باشد. مزایای حضور سهامدار حرفه‌ای آن است که سهامداران کوچک و غیر حرفه‌ای یاد گرفته اند که با جو خرید و فروش کنند، ما بایستی به عموم مردم بگوییم که این بازار، پیچیدگی‌های فراوانی دارد و شما وارد صف‌های خرید و فروش و جوگیری‌ها نشوید. شما بایستی غیر مستقیم سرمایه گذاری کنید و هر گونه فرد حقیقی یا حقوقی حرفه‌ای را بایستی بزرگ کنیم و بهشون کانون، مجوز و دستورالعمل بدهیم، که مبحث سهامدار حرفه‌ای هم یکی از این مباحث است.

خزلی در پایان به بورس نیوز گفت: پول و هزینه برای مطالعات تطبیقی در این مباحث بسیار حائز اهمیت است. ما بایستی ببینیم دنیای مدرن مالی چگونه بازارگردانی می‌کند و چگونه مجوز اعطا می‌کند و بر این اساس با انجام مطالعات تطبیقی به یک دستورالعمل کارآ برسیم.

چه کسی سهامدار حرفه‌ای است؟

برای اینکه یک فرد به عنوان سرمایه گذار حرفه‌ای محسوب شود، حداقل بایستی یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

در خصوص اشخاص حقیقی احراز حداقل یکی از شرایط زیر ضروری است:

فردی که مانده حساب یا ارزش ریالی پرتفوی وی طی ۶ ماه اخیر در انتهای هر ماه مساوی یا بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد.

فردی که در ۶ ماه اخیر، ماهانه به میزان حداقل ۲۰ میلیارد ریال مجموع ارزش معاملات انجام شده در سمت خرید و فروش وی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران باشد.

فردی که دارای یکی از مدارک علمی شامل تحلیلگر مالی خبره (CFA)، حسابرسان داخلی (CIA)، حسابداری رسمی مدیریت (CMA)، مدیریت ریسک مالی (FRM)، اصول بازار سرمایه، تحلیلگری، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار باشد. سابقه عضویت در هیات مدیره نهاد‌های مالی داشته باشد. در یک سال گذشته جمع ارزش اعمال قرارداد‌های معامله شده، غیر از اوراق اختیار فروش تبعی وی در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران حداقل معادل ۱۰ میلیارد ریال باشد. سبد‌ها با دارایی تحت مدیریت (AUM) بیش از ۱۰ میلیارد ریال. کارکنان ارکان بازار سرمایه با حداقل یک سال سابقه بیمه (سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه)

اشخاص حقوقی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، سرمایه گذار حرفه‌ای محسوب می‌شوند:

بانک، بیمه و تمامی نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان شامل شرکت‌های سبدگردان، کارگزاری، تامین سرمایه، پردازش اطلاعات مالی، مشاور سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های جسورانه (VC)، صندوق‌های خصوصی (PE)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های لیزینگ، شرکت‌های واسطه‌گری مالی و شرکت‌های پذیرفته شده در یکی از بازار‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران

اشخاصی که حداقل حقوق صاحبان سهام سه سال آخر آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

اشخاصی که میانگین ارزش پرتفوی سه سال آخر آن‌ها (براساس ارزش پرتفوی انتهای هر ماه) بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

اشخاصی که گردش حساب بانکی آن‌ها طی ۶ ماه اخیر به ازای هر ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

سبد‌ها با دارایی تحت مدیریت (AUM) بیش از ۱۰ میلیارد ریال.

ظاهرا فعلا فقط یکی از کارگزاری‌ها سهامداران حرفه‌ای را تعریف و طبقه بندی کرده و سایر کارگزاری‌ها هم به دنبال تجمیع اطلاعات مشتریان و مشخص کردن سهامداران حرفه‌ای هستند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده