تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۶۹۲۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاون وزیر صمت: دولت نقش تسهیلگری در توسعه دارد

‌می‌متالز - معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه در سطوح جهانی هم به این نتیجه رسیدند که ورود و دخالت دولت، مانع توسعه می‌شود گفت: بر اساس ادبیات کنونی جهانی، دولت نباید عامل توسعه و یا مانع آن باشد بلکه باید تسهیلگر توسعه باشد و تنها، دسترسی‌ها را آسان کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی برادران روز شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی مبنی بر هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و استان‌های مختلف افزود: استانداران هم با ادبیات صنعتی و اقتصادی آشنا هستند و همدلی، وطن دوستی و اشتیاق به حمایت از دولت وجود دارد که این مهم می‌تواند در روند توسعه بسیار اثر بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه سه روند در ادبیات توسعه‌ای وجود دارد اظهار داشت: در ابتدا نگاه دولت‌ها به مجموعه توسعه این بود که دولت‌ها خود عامل توسعه باشند و عمدتا این امور با دخالت آن‌ها انجام شود.

این مسوول با تاکید بر اینکه نگاه‌های صرف دولت برای توسعه با اختصاص اعتبارات به مرور زمان در داخل کشور و حتی جهان محکوم به شکست بوده است، ادامه داد: بر این اساس دولت نه تنها نمی‌تواند عامل توسعه باشد، بلکه خود مانع بوده به گونه‌ای که رقیب بخش خصوصی محسوب می‌شود و اهداف مد نظر نیز حاصل نمی‌شود.

برادران با اشاره به اینکه هم قانون تسهیل بهبود فضای کسب و کار هم رویکرد ستاد تسهیل بر تعامل با نگاه منطقی در سطح استان‌ها و نگاه ملی است، افزود: رویکرد تعامل و شناخت محیط و حل مشکلات در میدان و از طرفی اقدام جهادی و میدانی مد نظر قرار گرفته است.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمنان به دنبال این بودند که با تحریم کشورمان را در حوزه اقتصادی زمین گیر کنند، ادامه داد: در این خصوص رهبری به این مهم اشاره داشتند کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، چون دشمن در برابر آن‌ها قرار دارد، جهادگر هستند و نقش فعالان حوزه اقتصادی به عنوان تسهیلگران موثر هستند.

وی با بیان اینکه جهاد وقتی معنا پیدا می‌کند که دشمن باشد، اضافه کرد: دشمن با برنامه‌های خود به ویژه در حوزه اقتصادی تلاش دارد که حتی کشورمان نتواند نیاز‌های داخلی خود را تامین کند و این در حالی است صادرت کشورمان در منطقه رونق یافته است.

این مسوول با اشاره به اینکه در زمان حاضر نه تنها، نیاز‌های داخلی خودمان را رفع کرده ایم بلکه به کشور‌های منطقه نیز توجه داریم، ادامه داد: درس آزادگی اهل بیت عصمت و طهارت در وجود تک تک صنعتگران و فعالان اقتصادی وجود دارد که غیرت حسینی ما برنامه‌های دشمنان را ناامید کرده است و با تکیه بر این مهم نیاز‌های خود را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در جریان اصلاحات و مجموعه‌های الزامات بازار وتولید، صنعت کشور هستیم، اضافه کرد: این موضوع روشن است که حذف برخی از نابسامانی‌ها که پیش از این نهادینه شده بود معضلاتی را داشت، بطوری که در سال بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه می‌شد.

برادران با بیان اینکه در مباحث مربوط به روغن خوراکی مردم متاسفانه مقاومت‌هایی درعدم رعایت حقوق مصرف کنندگان ایجاد شده بود، افزود: بدون دخالت، اقتصاد دستوری و با توجه به مکاتبات انجام گرفته مبنی بر رعایت حقوق مصرف کنندگان اعلام کردند به ۲ ماه بررسی نیاز دارد که این کار اکنون به اتفاقات خوبی منتهی شده است.

وی، با اشاره به چالش تامین نخ و پنبه برای واحد‌های ریسندگی و نساجی کشور نیز اضافه کرد: یکی از چالش‌های امروز تامین نخ و پنبه و امتیازاتی است که در این حوزه اختصاص دادیم تا مطمئن شویم میزان تولید نخ، پاسخ‌گوی نیاز صنایع کشور است و قرار بر این شد در صورتی که نخ مورد نیاز صنایع وارد شود، زیانی به واحد‌های تولیدی نخ و پنبه کشور نرسد.

این مسوول یادآوری کرد: یک مساله در این بخش نیز افزایش قیمت پنبه در سطح جهانی است که در تلاش هستیم تا بتوانیم با تعرفه مناسب و افزایش نیافتن قیمت، پنبه مورد نیاز کشور را وارد کنیم تا سبب تفاوت قیمت فاحش میان پنبه و نخ نشود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمتف به موضوع قاچاق کالا در سطح کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که به رونق تولید داخل کمک می‌کند، جلوگیری از قاچاق کالا است و باید اقداماتی انجام شود تا با ایجاد بارکد‌های الکترونیکی و موارد مشابه و نیز رصد جریان مالی برای شناسایی محل وصول منابع مالی و تفکیک منابع قاچاق و غیرقاچاق بتوانیم در کاهش قاچاق کالا و افزایش رونق تولید داخل سهیم باشیم.

به گفته برادارن، البته یک مساله دیگر بهبود کیفیت تولیدات داخل و ایجاد خدمات پس از فروش و ضمانت کالا است که در صورت تحقق این موضوع، اعتماد به تولیدات داخل افزایش می‌یابد.

وی به حوزه اشتغال‌زایی نیز اشاره کرد و گفت: اشتغالزایی در این استان افزایش یافته که نتیجه و تدابیر مجموعه استانداری، سازمان صمت و همکاری سایر دستگاه‌ها خصوصا بانک‌ها بوده است، ایده‌ای که ما به دنبال آن هستیم این است که ذنجیره تامین مالی شکل بگیرد و پایدار شود.

برادران با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح کشور پیگیری می‌شود موضوعاتی است که در قالب سفر ریاست جمهوری شکل گرفت و تکالیفی مشخص شد، ادامه داد: یکی از مجموعه‌هایی که مشکلات متعددی در استان زنجان داشت مجموعه سرجین بافت بود، با همت و پیگیری همکاران مشکلات گمرکی، نظام بانکی، کارت بازرگانی حل شده و برنامه ریزی می‌شود زمانی که تمام مشکلات حل شد و به اشتغالزایی مورد نظر رسید این موجموعه در هفته دولت افتتاح شود.

این مسوول ادامه داد: ۲ برابر تعداد پروژه‌های فعال موجود در استان، مجوز‌هایی صادر شده است که این‌ها هم در قالب شهرک‌های صنعتی و هم در قالب پروژه‌های بزرگ صنعتی در حال برنامه‌ریزی است تا فعال شده و به چرخه تولید وارد شوند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در هفته دولت پروژه‌های مهمی افتتاح خواهد شد و دو برابر ظرفیت موجود حال حاضر استان، پروژه‌های توسعه‌ای طراحی شده که به مرور اضافه خواهد شد، و پروژه‌هایی که در دولت جدید نیز شکل گرفته پیگیری خواهد شد، با این حال از نظام بانکی درخواست داریم تا کمک‌های خود را در خصوص ارائه تسهیلات به واحد‌های صنعتی بیشتر کنند با این حال اولویت همه کشور ما باید بر اساس تولید و دانش‌بنیان باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده