تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۶۹۲۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
گردش مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان صنعت فولاد آذربایجان شرقی

استاندار: صنعت فولاد فرصت صادراتی آذربایجان شرقی است

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تولید انواع فولاد در این استان، گفت: صنعت فولاد فرصت استثنایی برای صادرات این خطه است و باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده اقتصادی شود.

به گزارش می‌متالز، عابدین خرم روز یکشنبه در نشستی با مدیران صنایع فولادی استان، ضمن قدردانی از عملکرد درخشان بخش خصوصی آذربایجان شرقی در صنعت فولاد، افزود: با همت و تلاش بخش خصوصی، آذربایجان شرقی از قطب‌های تولید فولاد در کشور است و مسوولان دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند برای حل مشکلات این صنعت تلاش کنند.

وی با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده صنعت فولاد در توسعه صادرات و رونق بخش تولید، اظهار داشت: تأمین مواد اولیه و حل مشکلات حمل و نقل صنعت فولاد از اولویت‌های مدیریت آذربایجان شرقی برای توسعه این صنعت است.

خرم با تاکید بر پیگیری جدی مسوولان برای حل مشکلات این صنعت به ویژه مشکلات گمرکی و مالیاتی، یادآور شد: تأمین مواد اولیه و مسائل مربوط به حمل و نقل مهم‌ترین مشکل این صنعت است که اگر بتوانیم آن‌ها را حل کنیم، تولید در این بخش به صرفه‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان موضوع تأمین مواد اولیه صنایع فولادی مطرح و با اختصاص یک معدن سنگ‌آهن برای استان موافقت شد که مصوبه مربوط به آن ابلاغ شده است، افزود: سازمان صمت با همکاری معاونت اقتصادی استانداری برای تحقق این مصوبه پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا با حل بخشی از مشکل تأمین مواد اولیه، بتوانیم پایه تولید استان را در این صنعت تقویت کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی درباره مشکلات مربوط به حمل و نقل صنعت فولاد نیز خواستار بررسی کارشناسی و تخصصی برای شناسایی موانع استفاده این صنعت از حمل‌ونقل ریلی شد و ادامه داد: صنعت فولاد یک فرصت ویژه برای توسعه صادرات استان است و برای مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری صادراتی این صنعت تلاش می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان هم در این نشست از فعالیت ۶۰ واحد فعال فولادی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی این واحدها، ۱۱ میلیون تن است که ۱۵ درصد از محصولات فولادی کشور را تولید می‌کنند و با گردش مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان، رتبه نخست تولید محصولات فولادی در بخش خصوصی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کریم رحیمی افزود: ۳۲ درصد از صادرات استان مربوط به محصولات فولادی است و صنایع فولادی استان در مجموع هشت درصد از صادرات فولاد کشور را عهده‌دار هستند.

وی تأمین مواد اولیه، مشکلات ناشی از بورس کالا، عوارض صادراتی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه، قطعی برق و گاز، حمل‌ونقل و لجستیک، بازگشت ارز، استرداد ارزش افزوده، تعیین قیمت پایه صادراتی، کمبود تجهیزات گمرکی، عدم امکان تولید محصولات به سفارش مشتریان و مشوق‌های صادراتی را از مهم‌ترین مشکلات صنعت فولاد استان برشمرد و خواستار تکمیل زنجیره تولید و زنجیره ارزش نهایی این صنعت، برقراری تجارت ترجیحی با کشور‌های همسایه و مساعدت دستگاه‌های دولتی در احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک توسط صنایع فولادی شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده