تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۶۹۳۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

شمش بلوم چرا در معاملات شنبه و یکشنبه بورس کالا خریدار نداشت؟

‌می‌متالز - در حالی در دو روز اخیر شمش بلوم در معاملات بورس کالا بدون خریدار بوده است که یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: مداخله وزارت صمت در معاملات بورس کالا قطعاً سیاست نادرستی است.

به گزارش می‌متالز، امروز یکشنبه، نهم مردادماه جاری شمش بلوم در بورس کالا با توجه به تقاضای ۴ هزار تنی و پس از راهیابی به تابلوی معاملات بورس کالا مورد استقبال قرار نگرفت. توضیح آنکه امروز این محصول در ۱۵ هزار تن، با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۱۰۶ تومان عرضه و با توجه به تقاضای ۴ هزار تنی، باز هم بدون مشتری باقی ماند.

البته این محصول دیروز هم به میزان ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن در بورس کالا عرضه و از این میزان ۳ هزار تن با قیمت پایه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، ولی با توجه به کاهش قیمت پایه به ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان، مورد معامله قرار نگرفت.

خال اینکه چرا در دو روز اخیر شمش بلوم در معاملات بورس کالا بدون خریدار بوده است؟ موضوع مهمی است که در گفتگوی فولادبان با یک کارشناس بورس مورد بررسی قرار گرفت.

احمد جانجان در این خصوص بیان کرد: مداخله وزارت صمت در معاملات بورس کالا قطعاً سیاست نادرستی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تبعات مداخله‌های وزارت صمت در معاملات بورس کالا و همینطور تصمیمات غیرکارشناسی شده‌ای که برای صنایع اتخاذ می‌شود، بر کسی پوشیده نیست.

به گفته وی، جلوگیری از صورت گرفتن معاملات و دخالت در میزان کف و سقف عرضه توسط وزارت صمت موجب اخلال و صرفه نظر کردن خریدار از خرید می‌شود.

جاجان تاکید کرد: حجم بالای عرضه و سیر نزولی قیمت تاثیر مستقیم برروی معاملات بورس کالا دارد.

با این حال، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از اعتراض تولیدکنندگان به پایین بودن قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا خبرداد و گفت: چگونگی قیمت گذاری نرخ پایه برای تمامی تولیدکنندگان ابهام برانگیز است.

بهادر احرامیان افزود: در اکثر مواقع مقایسه قیمت‌ها با همان فرمول اعلامی، بسیار متغیر است و فولادی‌ها به آن عددی که از سوی بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات در نظرگرفته می‌شود، نمی‌رسند.

وی اظهارداشت: مشکل صنعت فولاد از قیمت‌های پایین فولاد در بازار داخلی است و تنها راهکار رهایی از این وضعیت و اینکه تمام زنجیره فولاد راضی شوند را اصلاح قیمت‌های پایه عرضه در بازار داخل عنوان کرد.

براساس جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالا، فردا دوشنبه ۱۰ مردادماه جاری، ۴۵ هزار و ۹۰۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه خواهد شد. برهمین اساس، فردا ۳۰ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۱۸ هزار و ۸۱۶ ریال در تالار معاملات بورس کالا عرضه خواهد شد که ۶ درصد کاهش نسبت به قیمت پایه هفته گذشته نشان می‌دهد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده