تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۶۹۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سقوط بی‌سابقه پوند مصر در برابر دلار

‌می‌متالز - پوند مصر روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید و هر دلار بیش از ۱۹ پوند مصر فروخته شد.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی مصر یک دلار را به قیمت ۱۹.۰۱ پوند خریداری کرد، در حالی که در ماه مارس گذشته میانگین ۱۵.۶ پوند بود. این کاهش ۲۲ درصدی است.

در اواخر ماه مارس، جمهوری عربی مصر به دلیل تورم جهانی مجبور شد ارزش پول خود را حدود ۱۸ درصد کاهش دهد.

بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که ذخایر ارزی در ماه‌های اردیبهشت بیش از ۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در پایان خرداد ماه قبل به ۳۳.۴ میلیارد دلار رسید که در نتیجه اقدام این بانک تحت عنوان "آرام سازی بازارها" و همچنین «پرداخت بدهی‌های خارجی» صورت گرفت؛ و محمد معیط، وزیر دارایی مصر، بر اساس اظهارات رسمی، تأیید کرده بود که میزان حمایت مورد نیاز از صندوق بین‌المللی پول کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است.

در اواخر سال ۲۰۱۶، مصر اجرای یک برنامه ۳ ساله با صندوق بین المللی پول را آغاز کرد که شامل ۱۲ میلیارد دلار وام همزمان با کاهش شدید ارزش پول و کاهش یارانه‌ها بود.

بر اساس اعلان دولت مصر، در سال ۲۰۲۰، بر اساس یک قرارداد اعتباری ۵.۲ میلیارد دلار، علاوه بر ۲.۸ میلیارد دلار تحت ابزار تأمین مالی سریع، از صندوق دریافت کرد که به مقامات کمک کرد تا به تأثیر پیامد‌های کرونا رسیدگی کنند.

مصر همچنین بزرگترین واردکننده گندم در جهان است و بیشتر واردات گندم از روسیه و اوکراین انجام می‌شود، اما عملیات نظامی روسیه در اوکراین از ۲۴ فوریه گذشته منجر به افزایش قیمت بین المللی گندم شده است.

مصر همچنین خرداد گذشته اعلام کرد که با توجه به فشار‌های فزاینده بر امنیت غذایی این کشور، ۵۰۰ میلیون دلار از بانک جهانی کمک مالی دریافت خواهد کرد.

قاهره همچنین از صندوق بین المللی پول درخواست وام جدید کرد و بدهی خارجی مصر، در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ژوئن گذشته در سفر به قاهره متعهد شد که "یارانه فوری ۱۰۰ میلیون یورویی" برای حمایت از امنیت غذایی در مصر دریافت کند.

عربستان سعودی نیز در پایان ماه مارس گذشته ۵ میلیارد دلار برای کمک به افزایش ذخایر بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کرد.

مصر بزرگترین کشور جهان عرب است که نزدیک به یک سوم جمعیت آن زیر خط فقر رسمی زندگی می‌کنند و نرخ تورم - طبق آمار رسمی - حدود ۱۵ درصد است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده