تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۶۹۵۴۳
سرویس خبر : انرژی

کمبود گاز و افزایش ترس از ناامنی انرژی در آسیا

‌می‌متالز - کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و تلاش این قاره برای یافتن منابع جایگزین، آن را در رقابت با آسیا برای واردات گاز قرار می‌دهد، چون بسیاری از اقتصاد‌های شرق اروپا وابسته به نفت و گاز خاورمیانه هستند.

به گزارش می‌متالز، حمله روسیه به اوکراین تأثیرات عظیمی در دنیا گذاشته‌است. تحریم عرضه گاز طبیعی روسیه آسیب‌های اقتصادی فراوانی به بار آورده که همچنان ادامه دارند. در حال حاضر، اقتصاددان‌ها تلاش می‌کنند عکس‌العمل بخش‌های مختلف دنیا در برابر کمبود گاز را پیش‌بینی کنند که تا حالا چندان رضایت‌بخش نبوده‌است.

خط لوله نورد استریم ۱ که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند تنها با ۲۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کند. روسیه مشکل توربین‌ها را دلیل این کاهش ظرفیت اعلام کرده، اما برخی این اقدام عامدانه و راهی برای تهدید اروپا به‌خاطر تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش انرژی روسیه می‌دانند.

این اقدام هر دلیلی که داشته باشند همچنان آلمان را وابسته به عرضه گاز روسیه برای تولید برق و گرمایش طی فصل زمستان نگه داشته‌است. موقعیت آلمان به‌عنوان رهبر اقتصادی اتحادیه اروپا شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. ادامه کمبود گاز در این کشور باعث شده آلمان از ذخایر خود استفاده کرده و بخش‌هایی از صنعت را تعطیل کند که پیامد‌های ناخوشایندی برای کل اروپا خواهد داشت.

اما این اقدامات به خود روسیه هم آسیب می‌رسانند. اگر آلمان و سایر کشور‌های اروپایی به هدف خود برای قطع واردات نفت و گاز از روسیه برسند، تأثیرات اقتصادی ناخوشایندی برای این کشور خواهد داشت.

تأثیرات کاهش ظرفیت عرضه گاز به اروپا آسیا را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال کشور‌هایی مانند کره جنوبی و ژاپن نگرانند اروپا واردات گاز از سایر کشور‌ها را افزایش دهد. برخی متخصصان عقیده دارند نتیجه این اقدامات رقابت بین آسیا و اروپا برای واردات گاز باشد.

کشور‌هایی مانند ژاپن بیشتر نفت خود را از خاورمیانه وارد می‌کنند؛ بنابراین وابستگی آن‌ها به واردات نفت موقعیتشان را به خطر می‌اندازد. با توجه به این‌که این کشور‌ها ذخایر نفت محدودی دارند، بسیار در برابر تغییرات بازار‌های جهانی آسیب‌پذیر هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده