تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۶۹۶۷۹

یک گام برای صادرات‌محور شدن دانش‌بنیان‌ها

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی در جهت حمایت از تجارت هستیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا پیمان‌پاک در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی گفت: تاکید ویژه رئیس‌جمهور و وزیر صمت در یک‌سال گذشته همکاری با مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای بین المللی شدن و صادرات‌محور شدن آن‌ها بوده است، لذا سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند تا از تمام ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای توسعه صادرات دانش‌بنیان استفاده کند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به مزیت ایجاد مرکز علم و فناوری اشاره کرد و افزود: در یک سال‌گذشته اتفاقات خوبی در حوزه صادرات و همکاری‌های بین المللی افتاده است و در تمام سفر‌های وزیر بحث همکاری‌های بین المللی در حوزه محصولات دانش‌بنیان به‌عنوان راس و محور گفتگو بوده است. وی با اشاره به ایجاد خانه نوآوری و فناوری در تهران که به‌عنوان مرکز خانه‌های نوآوری و فناوری کشور در نمایشگاه بین المللی قرار دارد، گفت: هر هیات تجاری که به ایران سفر کرده، در پایان نشست ها، بازدیدی از این مجموعه داشته است و بازدید از این مجموعه دو ویژگی به‌همراه داشت؛ اول اینکه هیات‌های تجاری از این طریق با دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی آشنا می‌شوند و دوم اینکه این مرکز عاملی برای توسعه بازار و بازاریابی خواهد بود، ضمن اینکه مسوولان کشور‌های مخالف با دستاور‌ها و پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری ایران آشنا می‌شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: جمع‌آوری دستاورد‌های علمی در یک مجموعه و نمایش آن یک اقدام موثر است، لذا ما برای توسعه آن آمادگی داریم. وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه اظهار کرد: با توجه به شعار سال دو رویکرد داریم؛ یکی دانش‌بنیان شدن حوزه تجارت و گذار از روش‌های سنتی تجاری و دوم بحث حمایت از استارت‌آپ‌ها برای بین المللی شدن آن در دستور کار ما قرار دارد، ضمن اینکه می‌توانند از امکانات نمایشگاه نیز استفاده کنند. پیمان‌پاک با اشاره به استفاده از ظرفیت بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای توسعه تجارت گفت: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم که یک صندوق سرمایه‌گذاری صادراتی را تشکیل دهیم و امیدواریم با کمک معاونت علمی و فناوری فضایی را فراهم کنیم که شرکت‌های که صادرات می‌کنند یا توان صادراتی‌شدن را دارند، از فاند (صندوق)‌های ارزی بهره‌مند برای حضور جدی در بازار‌های بین المللی بهره‌مند شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده