تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۶۹۷۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

مبارکه؛ برند جهانی در ایران

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه گفت: نگاه ملی به فولاد مبارکه می‌تواند کشور را از صادرات نفتی بی‌نیاز کند و در این باره شرکت فولاد مبارکه، قادر خواهد بود تا با این توانایی تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل شود و می‌تواند به عنوان یک برند جهانی در ایران باشد.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه با موضوع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی شرکت در خصوص عملکرد سال مالی، بررسی و تصویب صورت‌های مالی و عملکرد سال مالی، انتخاب بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی ۱۴۰۱، اتخاذ تصمیم در خصوص تقسیم سود، تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، تعیین پاداش اعضای هیات مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است، در سالن اجتماعات نگین نقش جهان سپاهان شهر برگزاری شد.

این مجمع با حضور اعضای هیات رئیسه در جایگاه قانونی، رسمیت یافت. در ابتدا مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور ۶۹.۹۴۲ درصدی سهامداران، آغاز به کار کرد. در ادامه محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به تشریح گزارش هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه پرداخت و گفت: در ابتدای ورود شرکت فولاد مبارکه به بورس کالای ایران، ارزش سرمایه شرکت بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال بود که به ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در واقع سرمایه شرکت به مقدار ۸۰.۸۸ درصد از محل سود انباشته خواهد بود که با عملیاتی کردن این میزان سود، سرمایه شرکت از ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۵۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه از سود انباشته تاریخ بورس خواهد بود. مقرر شده است که این افزایش سرمایه در راستای سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع موجود و به دلیل کاهش وابستگی به دریافت وام از شبکه بانکی استفاده شود.

وی در ادامه در خصوص علت این افزایش سرمایه، اظهار کرد: منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف مخارج سرمایه‌ای، ۵۰ دستگاه لوکوموتیو، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جبران مخارج انجام شده برای سرمایه‌های صورت گرفته، استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل و تامین مالی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خواهد شد. این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه در حوزه‌های زیرساختی و زیربنایی در صنعت فولاد کشور گام‌های بلندی برداشته و علی‌رغم اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی طی سال‌های گذشته، امروز به نقطه‌ای رسیده که این تحریم‌ها را مدیریت می‌کند و با حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی را در این عرصه ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو برای حمل و نقل ۲۰ میلیون تن مواد اولیه انجام شده است و تاکنون هشت دستگاه لوکوموتیو وارد شرکت شده است که شرکت فولاد مبارکه در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری در زمینه زیربنایی، با سرعت زیاد در این زمینه کار کرده تا بتوانیم در هر ماه چند دستگاه به مجموعه اضافه کنیم. همچنین در نظر داریم تا سرمایه‌گذاری در میادین گازی را انجام می‌دهیم. در قبال این سرمایه‌گذاری وزارت نفت تعهدی در قبال بخشی از این گاز استخراجی به ما می‌دهد و از بابت رفع نیاز‌های گازی مشکلات کمتری خواهیم داشت.

طیب نیا اظهار کرد: بومی‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان گذشته با حمایت‌های همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری شرکت‌های سازنده داخلی، تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های فولاد مبارکه برای خودکفایی حداکثری صنعت فولاد کشور است که علی‌رغـم وجود مشکلات، با مدیریت بهینه منابع موجود و جدیت کارکنان در بخش‌های مختلف تداوم می‌یابد.

احداث نیروگاه برای کاهش ضرر‌های احتمالی

طیب‌نیا، بحث انرژی را اصلی‌ترین مشکل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد و گفت: با تلاش شرکت کمترین قطعی برق را در سال گذشته داشته‌ایم، اما در کل متاسفانه در فصول گرم سال با قطعی جدی برق مواجه می‌شویم. همچنین با اعمال محدودیت‌های تخصیص برق به صنایع، بخش عمده‌ای از فولادسازان متضرر شدند، از این رو احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه است. این نیروگاه، ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاواتی دارد و علی‌رغم اینکه این پروژه از چهار تا پنج ماه گذشته در حال تکمیل است، اما تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدوار هستیم سال آینده در مدار قرار بگیرد تا مشکل قطع برق شرکت را مرتفع کند. با در مدار قرار گرفتن نیروگاه سیکل ترکیبی، ظرفیتی بالغ بر سه میلیون مگاوات برق تولید خواهد شد که این میزان در سال‌های آتی سالانه ۶ میلیون مگاوات برق تولید خواهد شد. با وزیر نیرو تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که این نیروگاه صرفا برای رفع نیاز خود شرکت باشد.

وی ادامه داد: برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی مطالعات زیادی انجام دادیم. با توجه به اینکه انتظار داریم هزینه سوخت در سال‌های آتی افزایش یابد، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را کاملا اقتصادی می‌دانیم و شاهد هزینه احداث این نوع نیروگاه‌ها بیشتر باشد، اما هزینه بهره‌برداری از آن‌ها کم است. حتی اگر دولت اجازه می‌داد به سمت احداث نیروگاه آبی هم پیش می‌رفتیم.

تصویب افزایش سرمایه ۸۰.۸۸ درصدی فولاد مبارکه

در پایان مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه ۸۰.۸۸ درصدی شرکت از محل سود انباشته به عنوان بزرگ‎ترین افزایش سرمایه بورس از محل سود انباشته تصویب شد.

مجمع عمومی سالیانه شرکت فولاد مبارکه

همچنین در ادامه مجمع عمومی سالیانه شرکت فولاد مبارکه با حضور ۷۴.۷ درصدی سهامداران برگزار شد.

طیب‌نیا در ادامه این جلسه بیان کرد: رکورد تولید آهن اسفنجی، تولید ماهانه تختال و تولید ۲۰ محصول جدید ازجمله مهم‌ترین اقدامات سال ۱۴۰۰ شرکت فولاد مبارکه است. گروه فولاد مبارکه در سه ماهه نخست سالی، توانستند به رکورد‌های متعدد روزانه و ماهیانه دست یابند. در فروردین ماه امسال ۳۰ رکورد تولید روزانه در فولاد مبارکه ثبت شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه ثبت ۲۷ رکورد به تنهایی گذر از یک حد نصاب و رویه معمول بوده و ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پروژه برای فولاد مبارکه طی سه سال آینده در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در پی کسب این موفقیت‌ها در اولین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای کشور نیز به عنوان شرکت برتر از لحاظ ارزش در بورس کالا انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: ایران با تولید ۲۸.۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۱.۵ درصد از تولید فولاد جهان را در اختیار دارد. همچنین در سال گذشته، ۴۳ درصد تولید فولاد خام کشور توسط فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه شامل فولاد سبا و فولاد هرمزگان صورت گرفته است که نسبت به سال مالی قبل ۵ درصد کاهش داشته است. فولاد مبارکه سهم یک درصدی از تولید ناخالص کشور را دارد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: مجموع بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، معادل ۷۱ درصد رشد داشته است. رشد بهای تمام شده پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تحصیل سهام است؛ به علاوه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه مجموع ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به سال قبل از آن به میزان ۹ درصد افزایش داشته است که ارزش روز شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ برابر بهای تمام شده آن‌ها است.

عملکرد شرکت فولاد مبارکه

وی در ادامه به عملکرد فروش پرداخت و گفت: میزان افزایش فروش محصولات گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در محصولات گرم ۴ درصد، در محصولات سرد، ۱۰ درصد و در محصولات پوشش‌دار، ۵ درصد افزایش یافت که در نهایت توانستیم به عدد فروش ۹ میلیون و ۳۱۸ هزار تن برسیم که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد یافته است.

وی حاشیه سودآوری خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ را ۵۸ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به بهبود تقاضای داخلی محصولات و افزایش قیمت‌های جهانی فولاد در سال ۱۴۰۰ و افزایش فروش شرکت در درآمد شرکت از رشد ۸۸ درصدی برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاست‌های کاهش هزینه‌ها، در نهایت نسبت‌های سودآوری از رشد چشم‌گیری نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده‌اند. همچنین مقایسه این نسبت‌ها با سایر رقبا حاکی از بالاتر بودن این نسبت‌های سودآوری به طور قابل ملاحظه نسبت به رقبا بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه، عنوان کرد: اولین اقدامی که پس از انتخاب به عنوان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پیش گرفتیم، رفع گلوگاه‌های پروژه نورد گرم بود. پروژه احداث خط تولید نورد گرم ۲ به منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن کلاف گرم شامل گرید‌های مختلف در ابعاد متفاوت در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات، افزودن ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی گروه فولاد مبارکه، اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، فولادسازی، انرژی و سیالات، طرح توسعه سنگان، طرح‌های جنبی و پشتیبانی، پروژه‌های نورد گرم، نورد سرد، فولاد سبا و فولاد سفیددشت ازجمله طرح‌های توسعه‌ای است که در گروه فولاد مبارکه برنامه‌ریزی شده است. خوشبختانه در اجرای هیچ یک از پروژه‌های شرکت، از برنامه‌های خود عقب نیستیم.

وی تصریح کرد: پروژه خط تولید نورد گرم دو به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و در سال اول بهره‌برداری ۱۲ هزار میلیارد تومان سود ناخالص ایجاد می‌کند. همچنین این پروژه رقابت‌پذیری و پایداری فولاد مبارکه را در بازار‌های داخلی و خارجی افزایش می‌دهد. مجموع پروژه‌های در دست تکمیل شرکت سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. این شرکت علی‌رغم رشد تولید در کلاف سرد، گالوانیزه و قلع اندورد، با کاهش ۲۸۷ هزار تنی در تولید محصولات گرم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن مواجه شد که دلیل آن، ناشی از محدودیت در تامین برق و گاز در مقاطعی از سال بوده است. گفتنی است، در سال‌های آینده برنامه تولید فولاد بدون کربن را بر پیش داریم و برای اجرای طرح‌های توسعه آتی، هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۵۸۵ میلیون ریال را در نظر گرفته است.

امکان انتقال شرکت فولاد مبارکه به محل دیگری وجود ندارد

طیب‌بیا با بیان اینکه امکان انتقال شرکت فولاد مبارکه به محل دیگری یا کنار دریا نیست، عنوان کرد: با محدویت منابع آب خام، باید در پروژه انتقال آب خلیج فارس مشارکت کنیم، چراکه صنایع استان اصفهان سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارند، به همین دلیل اجرای این پروژه الزامی است و صرفه اقتصادی آن مدنظر نیست هرچند از این لحاظ هم صرفه دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان اظهار کرد: فولاد مبارکه برای کشور، می‌تواند تویوتا برای ژاپن یا ال‌جی و سامسونگ برای کره باشد. نگاه ملی به فولاد مبارکه می‌تواند کشور را از صادرات نفتی بی‌نیاز کند. شرکت فولاد مبارکه، قادر خواهد بود تا با این توانایی تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور شامل شود. در واقع ارزش فولاد مبارکه بالاتر از این میزان است که باید فولاد را به جایگاه برسانیم.

افزایش سرمایه با همراهی سهام‌داران شرکت فولاد مبارکه محقق شد

امیر خرمی‌شاد، رئیس مجمع نیز در ادامه ضمن قدردانی از عملکرد شرکت فولاد مبارکه در سال مالی،۱۴۰۰ اظهار کرد: از دو سال گذشته وعده افزایش سهام فولاد مبارکه را در بورس داشتیم که این امر به دلایلی محقق نشد، اما امروز این افزایش سرمایه با همراهی سهام‌داران شرکت فولاد مبارکه محقق شد. سهامداران در شرکت نمایندگانی دارند که به راحتی می‌توانند با هیات مدیره ارتباط داشته باشد و مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، ما در مجامع نیز بنا را بر این داریم که سهامداران صحبت کنند و این مطالب باید بر اساس آیین‌نامه باشد.

تقسیم سود ۱۷۰ تومانی در مجمع فولاد مبارکه

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه با رای حداکثری سهامداران، صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه به عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و صمت به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت با اکثریت آرا به تصویب مجمع رسید. همچنین موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان حسابرس علی‌البدل برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ انتخاب شد. در نهایت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان (۱۷۰ تومان به ازای هر سهم) تقسیم شد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده