تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۰۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۷۴۰۵۹
سرویس خبر : انرژی

برآورد سه نیروگاه فرابورسی از اثرات ابلاغ سقف قیمت بازار برق

‌می‌متالز - سه نیروگاه حاضر در فرابورس با ابلاغ سقف قیمت بازار برق و ثبات نرخ پایه آمادگی درخصوص برآورد اثرات آن توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، سه شرکت تولید نیروی برق دماوند، نیروگاه زاگرس کوثر و تولید برق عسلویه مپنا با ابلاغ سقف قیمت بازار برق و ثبات نرخ پایه آمادگی درخصوص برآورد اثرات آن توضیحاتی ارائه کردند و با توقف نماد، آماده بازگشایی برای چهارشنبه شدند.

بر این اساس، "دماوند و بزاگرس" اعلام کرد: پیرو اطلاعیه ۲۲ شهریور بازار برق ایران و ابلاغیه ۲۱ شهریور وزیر نیرو درخصوص ابلاغ سقف قیمت بازار برق و ابلاغ مصوبه ۱۸ خرداد جلسه هیأت تنظیم بازار برق، برآورد اثرات به شرح ذیل است.

۱. نرخ سقف بازار برق از ۶۴۲ به ۸۰۳ ریال برای هر کیلووات‌ساعت افزایش داشته که معادل رشد ۲۵ درصدی سقف نرخ فروش انرژی به شرکت مدیریت شبکه نسبت به قبل است

۲. نرخ پایه آمادگی کماکان ۱۸۵ ریال برای هر کیلو وات‌ساعت ثابت مانده است

۳. مقررات جدید از ۲۳ شهریور نافذ خواهد شد. افزایش سقف نرخ بازار برق منجر به افزایش درآمد انرژی نیروگاه در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم به صنایع در قالب قرارداد‌های دوجانبه و بورس انرژی خواهد شد. البته میزان نهایی افزایش درآمد انرژی متناسب با شرایط عرضه و تقاضا در بازار برق محقق می‌شود.

همچنین "بمپنا" اعلام کرد: طبق مقررات جاری بازار رقابتی برق، نرخ فروش انرژی به ازای هر کیلووات ساعت، کمتر یا حداکثر برابر با سقف نرخ تعیین شده (۸۰۳ ریال) خواهد بود؛ لذا تغییر سقف نرخ فروش انرژی در بازار رقابتی برق می‌تواند منجر به افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار برق شود، اما با توجه به اینکه مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق متاثر از عواملی مانند عرضه، تقاضا، نرخ‌های رقابتی ارایه شده توسط تمامی شرکت کنندگان در بازار برق و شرایط خاص عرضه و فروش برق است و نیز از آنجا که نرخ آمادگی ساعتی بدون تغییر باقیمانده، پیش بینی می‌شود افزایش درآمد فروش برق در بازار رقابتی برق احتمالاً کمتر از میزان افزایش مطروحه فوق در خصوص تغییرات سقف نرخ هر کیلووات ساعت انرژی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده